خبرنگاران ضرورت اهدای خون در بهار کرونایی مازندران

به گزارش سبزا، نوشهر - خبرنگاران - فصل بهار بهترین زمان برای اهدای خون سالم و فرصت مناسبی است تا در این شرایط حساس کرونایی ، نیازمندان به خون و فرآورده های خونی فراموش نشوند.

خبرنگاران ضرورت اهدای خون در بهار کرونایی مازندران

اهدای خون سالم هدیه ای ارزشمند برای بیماران احتیاجمند است و در این شرایط سخت که کرونا مهمان ناخوانده این روزهای استان مازندران است ، اهمیت آن دوچندان شده و باید همه در این زمینه پیش قدم شوند.

همه ساله در فصول سرد سال میزان مراجعه مردم به پایگاه های انتقال خون و اهدای خون سالم از سوی آنها به طور چشمگیری کاهش می یابد و سال جاری نیز با توجه به شیوع کرونا در کشور و بویژه مازندران ، میزان اهدای خون به شدت کاهش یافته به طوری که مدیرکل انتقال خون مازندران نسبت به کاهش 50 درصدی اهدای خون در این استان ابراز نگرانی کرد و گفت که متاسفانه اکنون شرایط اهدای خون در استان مازندران مناسب نیست در حالی که ما در استان 6 مرکز جراحی قلب باز ، حوادث متعدد ناشی از رانندگی و بیش از چهار هزار و 500 بیمار خاص اعم از تالاسمی ، هموفیلی ، دیالیزی و سرطانی داریم که تمامی اینها احتیاجمند خون هستند.

دکتر اسماعیل پوریانی با اشاره به اینکه از 6 سال پیش تا به امروز خون مورد احتیاج مراکز درمانی استان توسط مازندرانی ها تامین شده است ، اضافه کرد : اگرچه هنوز احتیاجهای خونی مراکز درمانی و بیمارستان ها تامین است، اما کاهش مراجعه نمایندگان اهدا خون ، ذخایر خونی استان را کم نموده است.

البته ترس از دریافت کرونا یکی دیگر از دلایلی است که مردم را از اهدای خون باز داشته در حالی که به گفته بسیاری از پزشکان با اهدای خون کسی به کووید-19 مبتلا نخواهد شد و اینگونه اظهارنظرها فاقد پشتوانه علمی است.

کرونا به وسیله خون یا اهدای خون منتقل نمی گردد

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور با رد چنین اظهار نظرهایی گفت که کرونا یک بیماری تنفسی است و اصلا با خون و به وسیله اهدای خون یا تزریق خون منتقل نمی گردد.

پیمان عشقی با اشاره به کاهش اهدای خون به دنبال شیوع کرونا در کشور، اضافه کرد : به دنبال بحران کرونا در دنیا که متاسفانه در کشور ما هم رخ داد، کمبود خون و ذخایر خونی یک اتفاق قابل پیش بینی بود؛ چراکه بسیاری از اهدانمایندگان خون از ترس اینکه مبادا به کرونا مبتلا شوند، از مراجعه به پایگاه های اهدای خون خودداری می نمایند.

وی گفت : تمامی پایگاه های انتقال خون ایران، کلیه استاندارهای دنیای و بهداشتی را رعایت نموده و از وسایل یکبار مصرف استفاده می نمایند و بنابراین مردم حتما برای اهدای خون به پایگاه های انتقال خون مراجعه نمایند چرا که بیماران چشم انتظار هستند.

عشقی با بیان اینکه تمام فرآورده های خونی مورد استفاده قرار می گیرد ، اعلام کرد : از هر بار اهدای خون یک فرد ، سه نفر از بیماران سود می برند و در حال حاضر مهمترین فرآورده خونی نیز برایمان پلاکت است؛ چراکه طول عمر کمی دارد و بیشتر از سه روز نمی توان آن را نگهداری کرد.

وی یادآور شد : پلاکت برای بیماران خاص، سرطانی و... مورد استفاده قرار می گیرد و مصرفش بالاتر از سایر فرآورده های خونی است.

مردم اهدای خون را در بحران کرونا فراموش ننمایند

یکی از بیماران دیالیزی شهرستان تنکابن درباره شیوع کرونا و سخت تر شدن شرایط زندگی به خبرنگار خبرنگاران گفت : شرایط زندگی برای یک بیمار دیالیزی در زمان عادی به سختی سپری می شد و از زمانی که کرونا آمده سخت تر هم شد.

علی اصغر دربندی اضافه کرد : از آنجایی که سیستم دفاعی بدن یک بیمار دیالیزی بسیار ضعیف است هر لحظه امکان دارد که به کرونا مبتلا شویم و شاید راه برگشتی هم وجود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه مردم اهدای خون را فراموش ننمایند ، گفت : مردم با اهدای خون خود ، به ما زندگی می بخشند و امیدواریم با آغاز سال جدید فرایند مراجعه آنها به پایگاه های انتقال خون افزایش یابد.

این بیمار دیالیزی با قدردانی از همه کسانی که در امر اهدای خون فعال هستند ، خاطر نشان کرد : همه با هم کرونا را شکست می دهیم و نخواهیم گذاشت تا بعضی کمبود ها بر روحیه ما تاثیر منفی بگذارد.

خونگیری مطابق با استانداردهای بهداشت دنیای

رییس پایگاه انتقال خون شهرستان تنکابن نیز در این باره گفت : همه امکانات و تجهیزات در فرایند خونگیری مطابق با استانداردهای بهداشت دنیای است و اهدا نمایندگان یقین داشته باشند مشکل بهداشتی متوجه آنان و پزشکان و کادر انتقال خون نیست.

ندا معصومی اضافه کرد : پزشکان ما در مراکز انتقال خون، در مشاوره و معاینه پزشکی از اهدا نماینده درباره سابقه ابتلا به سرماخوردگی یا حتی وجود افراد بیمار در منزل سوال خواهند کرد.

وی با بیان اینکه بیشترین مصرف پلاکت برای اعمال جراحی و درمان سرطان ها است ، گفت : از آنجا که احتیاج به اهدای پلاکت ، روزانه است بنابراین بیشترین مشکل به هنگام کاهش مراجعات اهدانمایندگان، کمبود پلاکت است وگرنه به دلیل تقویت شبکه خون رسانی، دغدغه ای از بابت تامین خون نداریم.

وی یادآور شد : در ایام کشیک نوروزی از ساعت 8 صبح الی 12:30 پذیرای داوطلبان و اهدانمایندگان هستیم.

هیچ گونه تهدیدی متوجه اهدانمایندگان خون نیست

فرماندار ویژه تنکابن نیز که پیش از این با حضور در مرکز انتقال خون این شهرستان و با اهدای خون به پویش عصر همدلی پیوسته بود در این زمینه از کلیه مدیران دستگاه ها ، دهیاران و مردم فهیم شهرستان که شرایط اهدا خون دارند ، درخواست نمود تا در این امر مهم و خداپسندانه اهتمام جدی داشته باشند.

سید امیر حسینی جو اضافه کرد : باید در این شرایط خاص به احتیاج جدی بیماران بویژه بچه ها به دریافت خون توجه ویژه ای گردد تا مسئله ای برای کسی ایجاد نگردد.

وی با اعلام این که تمامی ضوابط و مقررات خونگیری طبق آخرین استانداردهای بهداشتی بین المللی انجام می گردد ، گفت : این اطمینان را می دهم که هیچگونه تهدیدی متوجه اهدانمایندگان خون نیست و مردم بدون ترس و واهمه به مراکز خونگیری مراجعه نمایند.

13پایگاه ثابت و سیار انتقال خون در مازندران وجود دارد.

منبع: ایرنا
انتشار: 22 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 823

به "خبرنگاران ضرورت اهدای خون در بهار کرونایی مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ضرورت اهدای خون در بهار کرونایی مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید