نوروز 1400 هم مسافرت نروید

به گزارش سبزا، مرکز مدیریت اطلاعات راه ها و حمل و نقل جاده ای کشور سناریوهای مختلف برای سفرهای نوروزی را آنالیز و با توجه به اعمال هر یک از آن ها، شرایط ترددهای بین استانی و سفرهای نوروزی مردم را پیش بینی کرد که چه تفاوتی با نوروز سال جاری خواهد داشت.

نوروز 1400 هم مسافرت نروید

به گزارش خبرنگاران، درحالی که نوروز 1400 سومین نوروزی است که پس از سیل نوروز 1398 و کرونا در نوروز 1399 شرایط سفر در تعطیلات همچنان فراهم نیست، اکیدا توصیه شده امسال هم مردم در نوروز در خانه بمانند.

بر اساس گزارش مرکز مدیریت اطلاعات راه ها و حمل و نقل جاده ای کشور، سه سناریو برای سفرهای نوروزی مردم قابل پیش بینی است که البته دیروز مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا و رییس جمهور تکلیف آن را روشن کردند.

حسن روحانی در جلسه روز گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه سفر برای شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است، گفت: طبق تصمیم وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا، هیچکس برای سفر به این شهرها برنامه ریزی نکند. نیروی انتظامی هم به این مقررات و اجرای آن توجه دارد. بنابراین جز شهرهای قرمز و نارنجی برای سایر شهرها هم باید رعایت پروتکل های بهداشتی در جریان سفر انجام گردد.

وی اضافه کرد: گرچه برای مردم سخت است که امسال به سفر نروند اما مردم بدانند این خواهش و نکته ای که مطرح می گردد برای سلامت آنان است و نه چیز دیگر. نرفتن سفر بهتر از رفتن است. حالا اگر کسانی اصرار دارند که سفر بروند و یا برای شان واجب است باید خیلی مراقب رعایت پروتکل های بهداشتی باشند. ما نمی توانیم به مردم بگوییم که شب عید خرید نروید اما از آنان می خواهیم که پروتکل های بهداشتی را رعایت نمایند و در شلوغی و ازدحام وارد نشوند، حالا اگر جایی پنج درصد ارزان تر است نمی ارزد که به قیمت سلامتی به آنجا برویم. همچنین تا جایی که ممکن است از خرید اینترنتی باید استفاده کرد.

علیرضا رئیسی -سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا- نیز در همین زمینه اظهار کرد: بحث های مختلفی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شد، از جمله بحث تعطیلات عید نوروز و سفرها. گرچه که روز قبل هم وزیر بهداشت درباره اینکه سفرها می تواند بسیار خطرناک باشد و منجر به انتقال ویروس گردد و این ویروس جهش یافته که قدرت سرایت بالایی دارد، اگر از استانی به استان دیگر جابجا گردد قطعا می تواند آن استان را درگیر کند و اگر این سفرها اتفاق بیفتد، استانی که اکنون شرایط باثباتی دارد، می تواند قطعا شرایطش بدتر گردد و موج جدیدی شکل بگیرد.

وی اضافه کرد: به همین دلیل باید سفرها تا حد امکان انجام نگردد. درست است که مردم واقعا تحت فشار بوده و هستند. اکنون سه عید می گذرد؛ سال 1398 سیل بود، 1399 کرونا و امسال هم کرونا و ویروس جهش یافته. گرچه شاید فشار روحی و روانی و خستگی مردم باعث گردد که تحمل و آسیب پذیری را داشته باشند، اما خواهشی که داریم این است که تا حد امکان این سفرها به هیچ وجه انجام نگردد تا امسال را هم با شرایط ثابتی بگذارانیم و از سال آینده که بحث واکسیناسیون کامل تر می گردد و قطعا سال های بعد می توانیم تعطیلات بهتری داشته باشیم، آن هم همراه با عزیزان مان در کنار یکدیگر که مبادا به دلیل سفرهای چند روزه عزیزان مان دیگر در کنار ما نباشند که این ضایعه ای جبران ناپذیر است.

رییسی ادامه داد: در عین حال علی رغم صحبت هایی که شد در ستاد ملی هم بحث شد و نظر عزیزان این است که بر اساس مصوبه ای که در ستاد داشتیم این بود که در شهرهای قرمز و نارنجی سفر کاملا ممنوع گردد و در سایر شهرها اعم از زرد و آبی با رعایت پروتکل های بسیار سختگیرانه بتوانند سفرهای ضروری خودشان را انجام دهند. البته ما همچنان تقاضا داریم که از سفر اجتناب نموده و سفرهای غیرضرور را تحمل نمایند و امسال ممنوع باشد. البته بر اساس مصوبه ای که هست در شهرهای قرمز و نارنجی کاملا ممنوع است و در سایر شهرها هم با رعایت شیوه ها و پروتکل های سختگیرانه بتوانند به سفر ضروری شان برسند.

در چنین شرایطی سه سناریو برای سفرهای نوروزی که زمان احتمالی آن از 20 اسفند ماه تا 15 فروردین ماه برآورد می گردد، قابل تصور است که می توان به محدودیت هدفمند سفرهای با ملاقاتی آشنایان به صورت عادی و سفرهای تفریحی برنامه ریزی شده و محدودتر اشاره نمود در این شرایط تردد دو میلیون و 100 هزار وسیله نقلیه مختلف در محورهای مواصلاتی به صورت روزانه پیش بینی می گردد که نسبت به نوروز امسال 131 درصد افزایش خواهد داشت.

دومین سناریو، محدودیت های سختگیرانه تر به ویژه برای سفرهای تفریحی است که در این شرایط سفر با وسایل نقلیه شخصی ممنوع و ملاقات با آشنایان به ویژه در هفته اول تعطیلات محدود می گردد. در این سناریو ترددهای بین استانی تا یک میلیون 500 هزار وسیله نقلیه در روز پیش بینی شده که باز هم نسبت به نوروز امسال 65 درصد افزایش دارد و در سناریوی سوم نیز محدودیت های بسیار سختگیرانه اعمال خواهد شد یعنی با احتمال موج چهارم شیوع شدید بیماری و با تصمیم ستاد کرونا مانند آذر ماه امسال همه سفرها از جمله ملاقات آشنایان و سفرهای تفریحی ممنوع گردد و کنترل و نظارت ها با استفاده از نیروی انسانی و دوربین به صورت توامان اعمال گردد در این شرایط پیش بینی می گردد که روزانه یک میلیون 100 هزار وسیله نقلیه در محورهای مواصلاتی کشور تردد داشته باشند که باز هم نسبت به نوروز امسال با بیست درصد افزایش ور به رو خواهیم شد.

استان های مازندران، گیلان، گلستان، مشهد، اصفهان و استان های جنوبی مانند هرمزگان و بوشهر بیشترین تردد را داشته باشند که البته همه این سناریوها و اعداد و ارقام بسته به میزان سختگیری در اجرای پروتکل های بهداشتی و رعایت آن ها توسط مردم بستگی دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 فروردین 1400 بروزرسانی: 16 فروردین 1400 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 1480

به "نوروز 1400 هم مسافرت نروید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوروز 1400 هم مسافرت نروید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید