الجزیره: طرح آمریکا و احتمال انتقال فرایند صلح افغانستان به ترکیه نتیجه ای ندارد

به گزارش سبزا، رسانه قطری نوشت که طرح تازه آمریکا و احتمال فرایند صلح افغانستان به ترکیه به غیر از نابودی دستاوردهایی مانند دولت سازی، مردم سالاری و حاکمیت قانون نتیجه دیگری ندارد.

الجزیره: طرح آمریکا و احتمال انتقال فرایند صلح افغانستان به ترکیه نتیجه ای ندارد

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، زلمی خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان در سفر اخیرش به منطقه طرح دولت انتقالی صلح را با رئیس جمهور افغانستان، اپوزیسیون دولت، شخصیت های سیاسی افغانستان و نیز هیئت سیاسی طالبان در قطر در میان گذاشت.

براساس این طرح، یک کنفرانس بین المللی به رهبری سازمان ملل و با مشارکت کشورهای منطقه در ماه آوریل در ترکیه برگزار می گردد که قرار است طی آن درباره استقرار دولت انتقالی، نقش طالبان و اپوزیسیون دولت در دولت آینده افغانستان توافق گردد.

الجزیره با اشاره به این طرح نوشت که انتقال مذاکرات از دوحه به استانبول و دعوت از طرف های بیشتر نه تنها طرح پیشنهادی را ناکام خواهد ساخت، بلکه دستاوردهای 20 سال گذشته در زمینه دولت سازی، مردم سالاری و حاکمیت قانون را در افغانستان از بین خواهد برد.

این رسانه قطری اضافه نمود که انتقال فرایند صلح به ترکیه نتیجه چندانی نخواهد داشت، زیرا این تغییر خواست طرف های دخیل افغان برای میانجی گری رسمی نبوده و انتظار نتایج سریع و مثبت از نشست استانبول را غیرواقعی خواند.

الجزیره در ادامه نیز تاکید نمود که آمریکا باید بجای معین ضرب الاجل های کوتاه تمرکز خویش را روی شرایط و نیازهای افغانستان متمرکز کند تا ریسک اشتباهات عظیم و مخرب کاهش یابد.

نوشتار ادامه داد: اگر دولت بایدن از تمرکز روی دستاوردهای کوتاه مدت دوری جوید و به جای آن درباره فراهم سازی بستر تامین صلح پایدار تمرکز کند، در آن صورت امکان دارد توافق پایدار بین الافغانی حاصل گردد.

این رسانه قطری، فرایند مذاکرات دوحه را فرصت برای دستیابی به صلح پایدار در افغانستان است و آمریکا و جامعه جهانی باید بجای ایجاد مانع بر سر این کوشش ها از آن حمایت نمایند.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 25 فروردین 1400 بروزرسانی: 25 فروردین 1400 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 1500

به "الجزیره: طرح آمریکا و احتمال انتقال فرایند صلح افغانستان به ترکیه نتیجه ای ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الجزیره: طرح آمریکا و احتمال انتقال فرایند صلح افغانستان به ترکیه نتیجه ای ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید