این سبزیجات سالم را بیشتر مصرف کنید

به گزارش سبزا، مصرف اغلب سبزیجات اعم از نوع برگی، غده ای یا انواع کلم ها به اندازه ای مفید هستند که می توان آنها را هدیه ای از طبیعت دانست. موادی مانند آنتی اکسیدان های تقویت کننده سیستم ایمنی، فیبر، ویتامین های گروه ب و مواد معدنی از مواد مغذی موجود در این خوراکی ها هستند که تاثیر بزرگی بر سلامتی بدن می گذارند. مصرف سبزیجات سالم با کاهش احتمال ابتلا به بیماری های مزمنی مانند بیماری قلبی، دیابت و سرطان های ناشی از سبک زندگی مرتبط است. علاوه بر این مطالعات نشان می دهد مصرف مقدار کافی از این سبزیجات سالم (حداقل 5 وعده در روز) بر داشتن روحیه بهتر و احساسات مثبت شخصی مانند شادی و رضایت درونی نیز تاثیرگذار است.

این سبزیجات سالم را بیشتر مصرف کنید

از آنجایی که گروه سبزیجات حاوی مقدار زیادی آب هستند، برای آب رسانی، هضم و گوارش مواد غذایی ضروری به شمار می فرایند چرا که به عنوان سوخت برای باکتری های مفید بدن عمل می نمایند تا بتوانند از آنها تغذیه نماینده، زنده بمانند و فعالیت خود را ادامه دهند. البته ضروری است بدانید زمانی که سبزیجات سالم را خرد و سپس سرخ می کنید، مواد خام مفید آنها به حمل نماینده کربوهیدرات تصفیه شده و چربی اشباع شده تبدیل می شوند و اگر این روش را همواره برای طبخ غذا انجام دهید، حجم مواد مضر در بدنتان افزایش می یابد.

12 راه طبیعی برای بهبود فرایند هضم غذا

از سبزی هایی بهره ببرید که با طعم خوش خود بتوانند وعده غذایی تان را کامل نمایند و مواد غذایی مفید را به بدنتان برسانند. سبزی های تازه یا حتی فریزری را به صورت بخارپز، گریل، آب پز یا کباب شده مصرف کنید یا در شرایط بهتر آنها را به صورت خام به غذا بیفزایید. اگر هم قصد دارید از سبزیجات کنسروی بهره ببرید، به سراغ انواعی از آنها بروید مکه بدون شکر و سدیم هستند. در ادامه قرار است 15 نوع از سبزیجات سالم معرفی شوند که توصیه می کنیم آنها را به دلیل دارا بودن مواد مغذی مفید به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

9 سبزی خوردن که می توانید به راحتی در خانه پرورش دهید

هویج

هویج غنی از ویتامین آ است که به بینایی خصوصا در ساعات شب و تاریکی یاری می نماید. برای آنکه از فواید این سبزی ریشه ای به صورت خام لذت ببرید، آن را خرد کنید و درون سالاد بریزید یا در آماده کردن اسموتی ها به ترکیب مورد نظر اضافه کنید.

آیا هویج بینایی ما را بهتر می نماید؟ [ویدیو]

بروکلی

محبوبیت بروکلی به عنوان سبزیجات سالم، به دلیل کالری کم و ریزمغذی های فراوان آن مانند ویتامین ث، ویتامین آ و ویتامین کا است. به جای آب پز کردن بروکلی، آن را به صورت خام یا بخارپز مصرف کنید تا از مواد مغذی بیشتری بهره مند شوید.

قارچ

قارچ به سلامت قلب و جلوگیری از بیماری یاری می نماید. شما می توانید این سبزی را جایگزین مصرف گوشت کنید. با توجه به مطالعات صورت گرفته قارچ تاثیر مثبتی بر وزن بدن و سلامت کلی آن می گذارد.

سبزیجات چاق نماینده کدامند؟

کلم کیل

این سبزی برگی سرشار از ویتامین کا است. نصف پیمانه از کلم کیل 440% از مصرف روزانه پیشنهادی این ماده را تامین می نماید! این سبزی همچنین حاوی 10% از حجم روزانه کلسیم است و اگر بدنتان به لاکتوز حساسیت نشان می دهد و نمی تواند آن را هضم کند، استفاده از این سبزی پیشنهاد مناسبی خواهد بود.

کدام ویتامین ها مفید و کدام ها مضر هستند؟

شلغم

این سبزی غده ای غنی از فیبر و ریزمغذی هایی از جمله کلسیم، فسفر و پتاسیم است. شلغم به نسبت ارزان قیمت است و طعم خنثی دارد و به همین دلیل می توانید آن را در بسیاری از دستورهای پخت مواد غذایی به کار ببرید.

اسفناج: سبزیجات سالم

اسفناج مقدار زیادی ویتامین آ دارد (میزان آن بیش از نیمی از میزان توصیه شده روزانه است) و به تقویت و افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن یاری می نماید. پس از قلم نیاندازید که این سبزی برگی را هم به عنوان سبزیجات سالم پیشنهادی در برنامه معمول غذایی تان بگنجانید.

15 خوراکی مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن

مارچوبه

چه مارچوبه را به صورت کبابی دوست داشته باشید و چه به صورت سرخ شده، هر بار که برای خرید سبزیجات به سوپر میوه و سبزی می روید، مقداری از آن را هم در لیست خرید خود قرار دهید. این ساقه ها کالری کمی دارند ولی حاوی فیبر زیاد و ریزمغذی هایی مانند فولات، ویتامین ث، ویتامین آ و ویتامین کا هستند.

عدس

عدس هم به عنوان سبزی و هم به عنوان پروتئین شناخته می گردد و به همین دلیل آن را به انتخاب خردمندانه ای برای سبد غذایی باصرفه تبدیل می نماید. حبوبات حاوی مقدار زیادی فیبر، 50% از میزان مصرفی روزانه فولات و 45% از حجم مصرفی روزانه آهن هستند.

22 خوراکی سرشار از فیبر که باید در رژیم غذایی خود بگنجانید

لوبیا سبز به عنوان سبزیجات سالم

لوبیا سبز منبع مفیدی از ویتامین آ، ویتامین ث، ویتامین کا و فیبر به شمار می رود. این سبزی را به صورت خام یا حتی کنسروی تهیه کنید و آن را به عنوان دورچین در کنار بشقاب غذا یا حتی در سالاد نوش جان کنید.

گل کلم

اگر تا به این لحظه از فواید گل کلم به عنوان سبزیجات سالم بی خبر بودید، هنوز هم دیر نشده است. مصرف گل کلم موجب وارد شدن ویتامین ث، پتاسیم و امگا 3 گیاهی به بدن شما می گردد.

15 نشانه کمبود ویتامین C و منابع غذایی مناسب برای جبران آن

چغندر یا لبو

چغندر سبزی غده ای ضد التهاب و حاوی آنتی اکسیدان است که تاثیرات مثبت زیادی بر فشار خون و استرس اکسیداتیو می گذارد. اگر طعم این چغندر را دوست ندارید، می توانید آن را با استفاده از شیره به صورت لبوی خانگی بپزید.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی حاوی لیکوپن است، این ماده باعث قرمز شدن رنگ این سبزی می گردد. تحقیقات نشان می دهد لیکوپن به سلامت سیستم عروقی بدن یاری و از بروز بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری می نماید.

پیاز

پیاز علاوه بر آنکه مسئولیت طعم دهی به غذا را بر عهده دارد، حاوی فلاونوئیدی به نام کوئرستین است که موجب بهبود عملکرد مغزی و فیزیکی بدن می گردد. پس بدون شک این سبزی غده ای را هم در لیست سبزیجات سالم خود قرار دهید.

بادمجان

بادمجان به عنوان یک سبزی همه کاره شناخته می گردد و می تواند طعم هر ماده غذایی دیگر را جذب کند. مطالعات نشان می دهند این سبزی یا صیفی حاوی ترکیبات محافظت نماینده قلبی است و می تواند برای داشتن قلب سالم تر مفید باشد.

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین یکی از بهترین منابع بتا کاروتن به شمار می رود، در واقع این آنتی اکسیدان است که به ویتامین آ تبدیل می گردد. شاید مصرف این کربوهیدرات پیچیده به نظر چندان جالب و جذاب نرسد ولی می توانید برای آماده کردن یک بشقاب غذای مغذی و سالم، آن را با پرتقال خرد شده، لوبیا سیاه، پنیر فتا، سبزیجات برگی و فلفل کبابی ترکیب کنید.

منبع: Good House Keeping

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 11 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 719

به "این سبزیجات سالم را بیشتر مصرف کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این سبزیجات سالم را بیشتر مصرف کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید