توصیه اکید انگلیس به باکو و ایروان برای تنش زدایی فوری

به گزارش سبزا، یک دیپلمات ارشد انگلیس با توصیه به باکو و ایروان در عقب نشینی نیروها به مرزهای معین شده، از دو طرف خواست مذاکرات سازنده را شروع نمایند.

توصیه اکید انگلیس به باکو و ایروان برای تنش زدایی فوری

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، در پی شدت گرفتن تنش های مرزی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، یک دیپلمات ارشد انگلیس سه شنبه به طرفین توصیه کرد تا نیروهای خود را به مرزهای مشخص شده منتقل نمایند.

به نوشته وبگاه رادیو ارمنستان وندی مورتون معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه انگلیس در توییتی در این زمینه نوشت: عمیقاً نگران تنش های مستمر در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان هستیم. انگلیس از هر دو طرف می خواهد که سریعاً نیروها را به عقب رانده، از اقدامات تشدید نماینده و مین گذاری های تازه خودداری نموده و بدون مشخص پیش شرط درمورد مشخص مرز، مذاکرات سازنده انجام دهند.

در تازه ترین تحول بین باکو و ایروان، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان دوشنبه از رهگیری و به زمین نشاندن یک پهپاد ارتش ارمنستان اطلاع داد.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان از رهگیری یک پهپاد نیروهای ارمنستان در خطوط مرزی اطلاع داد و خاطرنشان کرد که یگان های پدافندی این کشور با یاری ابزار ویژه ضمن رهگیری یک فروند پهپاد گریفون-12 ارمنستان، آن را به زمین نشاندند. این پهپاد از نوع تجسسی، رزمی است. وزارت دفاع ارمنستان تا به امروز در این زمینه هیچ واکنشی نشان نداده است.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان پنجشنبه گذشته هم خاطرنشان کرد که نیروهای این کشور 6 سرباز ارمنستانی را در خطوط مرزی میان دو کشور بازداشت نموده اند. خبرگزاری روسی تاس به نقل از وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در این خصوص گزارش داد که 6 سرباز ارمنستانی حین عبور از خطوط مرزی دستگیر شده اند.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان چهارم آبان 1399 بعد از 44 روز درگیری، با وساطت روسیه بر سر آتش بس در منطقه قره باغ کوهستانی به توافق رسیدند. بر اساس این توافق، ارمنستان موظف شد اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در آغ دام، کلبجر و لاچین را تخلیه کند و کریدوری زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند.

در مقابل جمهوری آذربایجان هم متعهد شد ضمن توقف عملیات های نظامی، کریدور لاچین را (به عرض پنج کیلومتر) برای اتصال قره باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. شهر آزاد شده شوشا به همراه همه منطقه ها آزادشده به باکو واگذار شد.

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 7 مرداد 1400 بروزرسانی: 7 مرداد 1400 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 1677

به "توصیه اکید انگلیس به باکو و ایروان برای تنش زدایی فوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توصیه اکید انگلیس به باکو و ایروان برای تنش زدایی فوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید