صنعت شکلات سازی از ابتدا تا کنون
به گزارش سبزا، خبرنگاران/خراسان رضوی تهیه شکلات فرآیندی طولانی و پیچیده است، اگرچه در طول سال ها تغییر و ساده سازی شده است. اصطلاح شکلات از کلمه آزتک xocoatl گرفته شده و در اصل یک نوشیدنی تلخ بوده که با استفاده از دانه های کاکائو فراوری و به صورت شکلات شیرینی امروزی نبوده است بلکه به عنوان یک دارو و تقویت کننده انرژی ارزشمند بود.
5300 سال پیش باستان شناسان در منطقه آمازون اولین آثار کاکائو را در سفال های مورد استفاده فرهنگ باستانی مایو-چینچیپ اکوادور کشف کردند. جوزف فرای، مخترع اولین نسخه از شکلات تخته ای مدرن است و اولین آب نبات فراوری انبوه در جهان کرم شکلات Fry در سال 1866 (قدیمی ترین مارک شکلات تخته ای در جهان) بود. دانه های کاکائو ماده اصلی فراوری شکلات و آفریقای غربی تقریبا دوسوم دانه های کاکائو جهان را فراوری می نماید و 45 درصد فراوری دانه کاکائو از ساحل عاج تامین می شود. بنیاد جهانی کاکائو (WCF) گزارش کرد که حدود 50 میلیون نفر به فراوری کاکائو و صنعت کاکائو به عنوان منبع امرار معاش وابسته هستند.
سه نوع غلاف کاکائو کریلو، فوراسترو و ترینیتاریوست وجود دارد و با استفاده از حدود 400 دانه کاکائو حدود نیم کیلو شکلات فراوری می شود. کریولو با عطر و طعم مغذی، از غلاف های باارزش تر، فوراسترو، غلاف غنی و دلچسب، چربی بیشتری دارد و ترینیتاریو ترکیبی از دو نوع غلاف دیگر است.
انواع شکلات
شکلات با نمادی از قدردانی، عشق و شادی همراه است و به عنوان هدیه ارائه می شود که تقاضا برای محصولات را تحریک می نماید و شامل انواع ذیل است:
شکلات تلخ
هر شکلاتی با 35 درصد یا بیشتر مواد جامد کاکائو، شکلات تلخ در نظر گرفته می شود و به طور قابل توجهی تلخ تر از شکلات شیری یا شکلات سفید است، زیرا قند کمتری دارد.
شکلات شیری
شکلات شیری با افزودن شیر و معمولا پودر شیر به دستور اصلی شکلات تهیه می شود و در گذشته فقط به صورت مایع در دسترس بود. بااین حال، با گذشت زمان، فراورینمایندگان شکلات توانستند راهی برای ایجاد فرم سخت شده پیدا نمایند.
شکلات سفید
شکلات سفید در اصطلاح شکلات نیست، زیرا مواد جامد کاکائو را ندارد. شکلات سفید در واقع یکی از مشتقات شکلات و بسیار شیرین و کرمی و از کره کاکائو، شیر و شکر تشکیل شده است، البته شکلات سفید از نظر فنی شکلات نیست، زیرا مواد جامد کاکائو در آن موجود نیست.
گران ترین شکلات ها
شکلات ترافلی Chocopologie گران ترین شکلات در جهانست که Fritz Knipschildt (آشپز و شکلات ساز دانمارکی) با قیمت 2600 دلار این شکلات را عرضه می نماید و به صورت سفارشی است و باید در مدت هفت روز بعد از زمان خرید مصرف شوند.
دومین برند گران شکلات در جهان کادبوری (Cadbury) است که شرکت Wispa با قیمت 1600 دلار فراوری می نماید. شکلاتی خوشمزه که در یک برگ طلای خوراکی واقعی پیچیده شده و به همین دلیل بسیار گران است.
سومین شکلات گران قیمت در جهان توسط DeLafee محصولی از برند دی لافه با استفاده از طلا ساخته می شود. این شکلات ها با استفاده از دانه های کاکائو اکوادور تهیه می شوند و پوسته های طلای خوراکی به عنوان تزیین به آن اضافه می شوند. گفتنی است که 30 درصد از افراد به صورت آنلاین این شکلات را تهیه می نمایند.
صنعت شکلات چقدر ارزش دارد؟
در سراسر جهان در سال 2016 فروش خرده فروشی شکلات به 98.2 میلیارد دلار رسید و تنها در اروپای غربی، فروش خرده فروشی 34.44 میلیارد دلار و در برزیل 5.5 میلیارد دلار بود. در سال 2016 پیش بینی شده بود که حدود 22 میلیارد دلار فروش شکلات در ایالات متحده درآمد داشته باشد. با توجه به این آمار به نظر می رسد که شکلات تجارت خوبی است که باید در خصوص فروش مداوم آنالیز شود.
در سال 2017، این صنعت در سراسر جهان حدود 103.28 میلیارد دلار ارزش داشت و از آن موقع به بعد رشد نموده است. با گذشت سال ها، بازار جهانی شکلات همچنان در حال افزایش است. تخمین زده می شود که تا سال 2024، ارزش این صنعت 161.56 میلیارد دلار باشد. اعتقاد بر این است که نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) از سال 2018 تا سال 2024 حدود 7 درصد خواهد بود. عظیمترین فراورینمایندگان شکلات در جهان با گذشت زمان به رشد درآمد خود ادامه می دهند.
پیش بینی می شود که درآمد بازار شکلات در سراسر جهان تا سال 2024 به 139.94 میلیارد دلار برسد و در بین سال های 2019 و 2024، بازار جهانی شکلات 4.5 درصد نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) داشته باشد. محققان عنوان کردند: صنعت شیرینی سازی و شکلات در سراسر جهان به رشد خود ادامه خواهد داد و و ارزش بازار جهانی شیرینی و شکلات در سال 2026 به 187.05 میلیارد دلار می رسد.
سالانه چه مقدار شکلات در جهان مصرف می شود؟
در سراسر جهان، شکلات به مقدار زیاد مصرف می شود، اما بعضی از کشورها بیش از کشورهای دیگر شکلات مصرف می نمایند. برای آغاز، سوئیس بیشترین مصرف سرانه شکلات در جهان را دارد و برای اولین بار در قرن هفدهم میلادی آغاز به فراوری شکلات کرد. سالانه این کشور اروپایی حدود 22/36 پوند شکلات مصرف می نماید. اتریش با داشتن 13.13 پوند در سال، دومین مقدار مصرف شکلات در جهان و بعد سوئیس و اتریش، ایرلند سالانه حدود 19.47 پوند شکلات و بعد از آن، آلمان و سپس نروژ بیشترین مصرف را دارند.
کشورهایی که بیشترین شکلات را فراوری می نمایند
صنایع شکلات با شرکت های عظیم، کوچک و متوسط، شکلات های فانتزی و با اشکال مختلف فراوری می نمایند. چهار کشور نخست فراورینماینده شکلات در جهان، ایالات متحده، آلمان، سوئیس و بلژیک هستند. ایالات متحده بیشترین شکلات را در بین کشورهای جهان و حدود 30 درصد شکلات جهان را فراوری می نماید در حالی که کل قاره اروپا 35 درصد شکلات فراوری می نماید. این بدان معنی است که یک کشور تقریبا به اندازه کل قاره شکلات فراوری می نماید. جالب اینجاست که هیچ یک از فراورینمایندگان عمده شکلات منابع اصلی فراوری کاکائو نیستند و هیچ یک از کشورهای عظیم فراوری نماینده کاکائو مراکز عمده فراوری شکلات نیستند.
ایالات متحده
ایالات متحده از برترین فراورینمایندگان است و فراورینمایندگان شکلات ایالات متحده سالانه بیش از 20 میلیارد دلار فروش خرده فروشی دارند. شرکت غذایی هرشیز (Hersheys)، عظیمترین شرکت شکلات سازی در آمریکای شمالی و یکی از شناخته شده ترین برندهای شکلات در سراسر جهان است. دفتر مرکزی این شرکت در پنسیلوانیا واقع شده است و در سال 1894 توسط میلتون اس هرشی تاسیس شد. مارس اینکورپوریتد (Mars Incorporated) شرکت شیرینی سازی آمریکایی، یکی از برترین فراورینمایندگان در جهان است که فروش خالص 17.64 میلیارد دلار دارد و همچنین موندلیز(Mondelēz International) در صندلی بعدی است و فروش خالص به ارزش 14.862 میلیارد دلار دارد. بیشتر شرکت های عظیم که در آمریکا و جاهای دیگر شکلات فراوری می نمایند، دانه های کاکائو را از ساحل عاج در آفریقای غربی خریداری می نمایند. سانفرانسیسکو تعداد قابل توجهی مغازه شکلات فروشی را در خود جای داده و مرکز قابل توجهی در فراوری شکلات ایالات متحده است.
آلمان
فراورینمایندگان شکلات آلمانی تقریبا 10 میلیارد دلار در سال از این صنعت بهره می برند، شهر کلن اغلب به عنوان پایتخت شکلات آلمان در نظر گرفته می شود. شرکت شکلات Stollwerck یکی از مشهورترین فراورینمایندگان شکلات در این کشور است و در بلژیک و سوئیس کارخانه فراوری دارد.
سوئیس
سوئیس به شکلات ها و فراورینمایندگان اصلی شکلات مشهور و فراوری شکلات منبع مهم ثروت این کشور است. شهر زوریخ اغلب پایه و اساس فراوری شکلات در نظر گرفته می شود. فراوری شکلات در سوئیس به قرن 17 برمی شود. از قرن نوزدهم به بعد و تا خاتمه جنگ جهانی دوم صنعت شکلات سوئیس به شدت صادرات محور بود. امروزه سوئیسی ها در کشور خود عظیمترین مصرف نماینده شکلات فراوریی هستند. در سال 2000، تقریبا 54 درصد از شکلات کشور توسط سوئیسی ها مصرف شد. همچنین سوئیس بالاترین میزان مصرف سرانه شکلات در جهان را دارد که سالانه نزدیک به 30 پوند است و کل درآمد سالانه از فروش شکلات 14 میلیارد دلار تخمین زده می شود.
بلژیک
کشور بلژیک به دلیل شکلات هایش شهرت جهانی دارد و یک مرکز عظیم فراوری شکلات است. در بلژیک حدود 15 کارخانه شکلات سازی و بیش از 2000 فروشگاه شکلات وجود دارد. شکلات های بلژیکی سالانه حدود 12 میلیارد دلار فروش دارند. برای اطمینان از خلوص شکلات و جلوگیری از اتکاء به چربی بی کیفیت از منابع خارجی، قانون بلژیک دستور می دهد که در فراوری حداقل 35 درصد کاکائو خالص استفاده شود. صنعت فراوری شکلات در فرآیند فراوری و محصول صنعت را به پایبندی به تکنیک های سنتی فراوری سوق می دهد و بخش قابل توجهی از شرکت های شکلات سازی در بلژیک بدون یاری تجهیزات مدرن و با دست فراوری می شوند.
صادرنمایندگان شکلات
در سال 2019 فروش جهانی صادرات شکلات کشورها بالغ بر 29.2 میلیارد دلار بود. از سال 2015 ارزش کلی صادرات شکلات برای همه کشورهای صادرنماینده به طو متوسط 13.9 درصد افزایش یافت. کشورهای اروپایی بالاترین ارزش شکلات را طی سال 2019 با 7.21 میلیارد دلار یا حدود سه چهارم (74.3 درصد) کل فروش شکلات بین المللی را داشتند و این در مقایسه با 13.4 درصدآمریکای شمالی، 8.9درصد آسیا، 1.2درصد آمریکای لاتین به استثنای مکزیک است. کارائیب در آفریقا 1.2 درصد و 0.9درصد در اقیانوسیه به رهبری استرالیا و نیوزیلند بود. در سال 2019 بالاترین ارزش دلاری صادرات شکلات مربوط به کشورهای آلمان (16.9 درصد)، بلژیک (10.9 درصد) و ایتالیا (7.3 درصد) بود و کشور ایران در این رتبه بندی صندلی 84 را داشت.
مزایای شکلات تلخ برای سلامتی و فرایند بازار جهانی آینده
فواید سلامتی مرتبط با محصولات شکلات و مرتبط با رشد کل بازار شیرینی، مربوط به شکلات تلخ است. شکلات تلخ به دلیل داشتن مواد مغذی و پتانسیل آن در کاهش خطر بیماری های قلبی، میان وعده سالم محسوب می شود. شکلات تلخ از مغز در برابر استرس و التهاب به ویژه در سالمندان محافظت می نماید و نقش مهمی در بیماری های تخریب عصبی مانند بیماری آلزایمر دارد. علاوه بر این، به گردش خون در مغز یاری می نماید و می تواند توانایی تمرکز، بهبود حافظه و کنترل سطح اضطراب را بهبود بخشد. مصرف روزانه 6 گرم می تواند خطرات حمله قلبی، دیابت، فشار خون و التهاب را کاهش دهد.
افزایش آگاهی در بین مصرف نمایندگان نسبت به مصرف قند عامل اصلی جلوگیری از رشد بازار شیرینی و شکلات است و قند موجود در محصولات قنادی به عنوان عامل اصلی بیماری هایی مانند چاقی و دیابت در نظر گرفته می شود. بااین حال، این موضوع منجر به رشد بسیار زیاد محصولات شیرینی سازی بدون قند می شود. تکامل محصولات بدون قند و کم کالری فرصتی بالقوه برای بازار شیرینی در سراسر جهان است. البته با توجه به مطالب فوق، تقاضای جهانی رشد چشمگیری در فروش را تجربه نموده است.
در سال 2018 بازار جهانی شکلات تلخ 46.29 میلیارد دلار ارزیابی شد وانتظار می رود تا سال 2025 CAGR رشد 7.95 درصدی داشته باشد و به 71.71 میلیارد دلار برسد. افزایش توجه برای مصرف مواد مفید برای سلامتی، افزایش ظرفیت هزینه، تغییر سلیقه و استفاده از یک نام تجاری و رشد شهرنشینی از مهمترین عوامل برای رشد جهانی شکلات تلخ بوده است.
آنالیز اجمالی بازار شکلات جهانی 2020
بازار جهانی شکلات در سال 2019 بیش از 130 میلیارد دلار آمریکا ارزش داشت و طبق گزارش ها CAGR تقریبا 5 درصد رشد داشت.
بازار پررونق شکلات در سراسر جهان نیز موجب افزایش بازار جهانی کاکائو شده است. بر اساس آمارها، 90 درصد دانه های کاکائو جهانی برای فراوری شکلات مصرف می شود و سالانه بیش از 4میلیون تن شکلات فراوری می شود. ساحل عاج با فراوری سالانه 1.472 میلیون تن کاکائو عظیمترین کشور فراورینماینده کاکائو در جهان است.
عظیمترین شرکت های شکلات سازی جهان در سال 2020 امریکا، ایتالیا، ژاپن، سوئیس، انگلستان و کره جنوبی هستند. طی سال های اخیر، تعداد فزایندهای از شرکت های مطرح شکلات سازی فراوری شکلات های سالم مانند شکلات های ارگانیک، بدون قند و بدون گلوتن را برای مصرف نمایندگان ارائه کردند.
در سال 2019 بازار جهانی دانه های کاکائو 8730.4 میلیون دلار برآورد شد و انتظار می رود تا خاتمه سال 2026 به 11630 میلیون دلار برسد و طی سال های 2021-2020 با رشد 4.1 درصدی CAGR روبرو شود.
تاثیر بیماری کووید-19 در بازار شیرینی و شکلات
تاثیرات جهانی ویروس کرونا با توجه به همه گیری بیماری کووید- 19، در بسیاری از کشورهای جهان احساس می شود و به طور قابل توجهی بر بازار شیرینی سازی سال 2021 تاثیر گذاشت، اما احتمالا تا سال 2026 فرایند رو به رشد را تجربه خواهد نمود.
منابع
supplements101.net
investopedia.com
.history.com
worldstopexports.com
datamintelligence.com
blog.bizvibe.com
neighborwebsj.com
mccourier.com
americanrodeo.com
منبع: خبرگزاری ایسنا