رکوردشکنی ورزش مازندران در بازیهای اینچئون، کسب 16 مدال رنگارنگ

به گزارش سبزا، به گزارش خبرنگاران، کاروان ورزشی مازندران در رقابتهای آسیایی اینچئون کره جنوبی با کسب شش طلا، پنج مدال نقره و پنج برنز در 10 رشته ورزشی، کلکسیون ورزشی استان را زرین تر کردند. بهداد سلیمی، رضا یزدانی، مسعود اسماعیل پور، عزت الله اکبری ، نرگس امامقلی نژاد، مجتبی عابدینی ، سجاد عباسی امیری ، سوسن حاجی پور ، مجید قیدی ، جاسم دلاوری ، مجتبی میرزاجان پور، عادل غلامی ، فرزان عاشورزاده ، بشیر باباجان زاده و فاطمه چالاکی مدالهای رشته های مختلف را در بازیهای آسیایی اینچئون کره جنوبی کسب کردند.

رکوردشکنی ورزش مازندران در بازیهای اینچئون، کسب 16 مدال رنگارنگ

بشیر بابا جانزاده دلاور مرد مازنی وسنگین وزن کشتی فرنگی ایران توانست پنجمین مدال برنز کاروان کشتی کشور مان را کسب کند، نماینده وزن 130 کیلوگرم کشورمان با پیروزی مقابل حریف قرقیز در دیدار رده بندی به مدال برنز دست یافت.

باباجان زاده در دور نخست مقابل دارمندار دالال از هند به پیروزی رسید و راهی یک چهارم نهایی شد، اما در دور دوم با نتیجه یک بر صفر مغلوب نورماخان تینالی یف، نفر سوم دنیا و قهرمان بازی های آسیایی گوانجو از قزاقستان شد و از حضور در نیمه نهایی بازماند که با توجه به حضور حریفش در فینال به گروه شانس مجدد رفت.

باباجان زاده در شانس مجدد مقابل ماماسولی یف از ازبکستان به پیروزی رسید و گام به دیدار رده بندی گذاشت. بشیر در دیدار رده بندی با نتیجه 4 بر یک از سد مورات رامونوف دارنده مدال های نقره و برنز قهرمانی آسیا از قرقیزستان گذشت و مدال برنز را به خود اختصاص داد.

اکبری از طلایی بازماند

در ادامه مسابقات چهار وزن سوم و خاتمهی رقابت های کشتی آزاد بازی های آسیایی عزت الله اکبری نماینده وزن 74 کیلوگرم کشورمان با شکست در دیدار نهایی مقابل حریف ازبک از کسب مدال طلا بازماند. عزت الله اکبری در وزن 74 کیلوگرم پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم و مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه 10بر صفر مقابل محمد اسد بات از پاکستان به پیروزی رسید و راهی نیمه نهایی شد.

وی در این مرحله نیز با نتیجه 4 بر 3 لی سانگ کیو از کره جنوبی را شکست داد و جواز حضور در دیدار خاتمهی را کسب کرد و خاتمه در فینال با نتیجه 3 بر 2 مقابل رشید قربان اف، دارنده برنز دنیا و قهرمان آسیا از ازبکستان باخت و از کسب مدال طلا بازماند.

کسب مدال طلای اسماعیل پور

مسعود اسماعیل پور دلاور مرد مازنی (دارنده مدال نقره و برنز پیکارهای کشتی آزاد قهرمانی دنیا) در فینال وزن 61 کیلوگرم برابر باجرانگ باجرانگ دارنده مدال برنز رقابت های کشتی سال 2013 دنیا از هند نهاده شد و با نتیجه 6 بر 5 حریف خود را از پیش رو برداشت و عنوان نخست را کسب کرد.

اسماعیل پور با کسب عنوان قهرمانی اولین مدال طلای بازیهای آسیایی خود و هشتمین مدال طلای کاروان ایران را هم بدست آورد. وی دو طلای قهرمانی آسیا در سال 2014 قزاقستان و 2010 دهلی نو، مدال نقره 2012کره جنوبی و مدال برنز 2009 تایلند را در کلکسیون افتخارات خود دارد و با طلای بازیهای آسیایی اینچئون کلکسیون آسیایی خود را تکمیل کرد.

وی اکنون طلای رقابت های قهرمانی دنیا و بازیهای المپیک را در کلکیسیون افتخارات کم دارد.

یزدانی هم طلایی شد

رضا یزدانی نماینده وزن 97 کیلوگرم تیم ملی کشتی آزاد با پیروزی در دیدار فینال مقابل حریف قرقیز مدال طلا را بر گردن آویخت. یزدانی پس از استراحت در دور اول، در دور دوم با نتیجه 6 بر صفر مقابل دارنده مدال طلای آسیا از مغولستان به پیروزی رسید و گام به نیمه نهایی گذاشت. وی در این مرحله نیز با نتیجه 6 بر یک از سد یون چانوک از کره جنوبی گذشت و راهی فینال گردد.

یزدانی در فینال با نتیجه 14 بر 4 از سد ماگومد موسائف از قرقیزستان گذشت و هفتمین مدال طلای کاروان ورزشی ایران را در این رقابت ها برای کشورمان به ارمغان آورد. وی چندی پیش نیز در مسابقات دنیای این کشتی گیر را با نتیجه 9 بر 3 شکست داده بود.

بهداد رکوردشکنی کرد

در آخرین روز رقابت های وزنه برداری بازی های آسیایی، بهداد سلیمی در حرکت یک ضرب وزنه 200 و 210 کیلوگرم را بالای سر برد و توانست رکورد یک ضرب بازی های آسیایی را بشکند. سلیمی پس از شکست رکورد یک ضرب بازی های آسیایی به دنبال این بود که در دوضرب نیز رکورد شکنی کند، وی در حرکت دو ضرب وزنه 241 کیلوگرم را بالای سر برد و توانست رکورد دو ضرب بازی ها را هم به نام خود ثبت کند.

این رکورد پیش از این در اختیار حسین رضازاده در بازی های 2002 بوسان بود که وزنه 240 کیلوگرم را بالای سر برده بود. به این ترتیب سلیمی رکورد مجموع را نیز به 451 کیلوگرم افزایش داد. پس از حرکت ناپیروز وزنه بردار چینی برای مهار وزنه 245 کیلویی سلیمی بار دیگر روی تخته آمد تا وزنه 255 کیلوگرمی را بالای سر ببرد. بهداد که در حرکت اول زیر وزنه 245 کیلوگرم اندکی لرزیده بود، این بار بهتر کار کرد و این وزنه را هم زد تا رکورد را به 465 کیلوگرم افزایش دهد. سلیمی ار حرکت سوم انصراف داد.

با خاتمه رقابت های وزنه برداری، بهداد سلیمی تنها مدال طلای این رشته را به دست آورد تا تیم وزنه برداری ایران با یک طلا و یک نقره به کار خود خاتمه داد.

مجید قیدی نیز مدال برنز تیمی تیراندازی با کمان رشته کامپوند در مسابقات آسیایی 2014 اینچئون کره جنوبی را به گردن آویخت. مجید قیدی، ملی پوش ساروی تیراندازی با کمان در رشته کامپومند در بخش تیمی که برای نخستین بار در طول ورزش تیراندازی با کمان در مسابقات آسیایی پیروز به کسب مدال برنز شد.

درخشش بانوان مازندران در بازیهای آسیایی/ دو برنز و یک طلا

شش بانوی مازنی به رقابتهای آسیایی اینچئون اعزام شده بودند که در وزن 53- کیلوگرم رقابت های تکواندو در هفدهمین دوره بازی های آسیایی 17 تکواندوکار حضور داشتند و سوسن حاجی پور دور نخست فریزا الدانگوروا از قزاقستان دارنده مدال نقره و برنز قهرمانی آسیا را 9 بر 3 شکست داد و سپس در مرحله یک چهارم نهایی به مصاف ساریتا از تایلند نایب قهرمان دنیا و دارنده مدال برنز آسیا رفت و در خاتمه سه راند به تساوی 6 بر 6 دست یافت تا کار به راند طلایی کشیده گردد و در راند چهارم و طلایی سوسن حاجی پور امتیاز فزونی را گرفت و به مرحله بعد راه یافت.

حاجی پور در نیمه نهایی به مصاف نماینده چین تایپه رفت و با شکست 5 بر صفر به کار خود خاتمه داد تا به مدال برنز مشترک دست یابد.

فاطمه چالاکی کاراته کا مازندرانی وزن منهای 61 کیلوگرم تیم ملی بانوان کشورمان نیز مدال برنز هفدهمین دوره بازیهای آسیایی را از آن خود کرد، وی برابر سوجانگ شین از کره جنوبی با نتیجه 3 بر 2 به فزونی رسید و صاحب مدال برنز شد.

چالاکی در نخستین دیدار تینگ لی از هنگ کنگ را با نتیجه 3 بر صفر شکست داد، در دومین مبارزه مقابل حریف ازبکستانی، بارنو میرزووآ 4 بر 2 نتیجه را واگذار کرد.

عاشورزاده طلایی شد

چهاردهمین روز از بازی های آسیایی 2014 اینچئون در حالی پیگیری شد که فرزان آشورزاده نماینده وزن 58- کیلوگرم تیم ملی تکواندو در فینال به مصاف نماینده قزاقستان رفت و در فینال بازی های آسیایی 2014 اینچئون با شکست نماینده قزاقستان به مدال طلا دست یافت.

وی برای رسیدن به فینال مسابقات نمایندگان اردن، تایلند، چین و چین تایپه را شکست داده بود. پیش از این مسعود حجی زواره، مهدی خدابخشی و بهنام اسبقی طی روزهای گذشته مدال طلای بازی های آسیای 2014 اینچئون را کسب نموده بودند.

تیم کاروان ورزشی ایران عزیز به ویژه کاروان ورزشی مازندران قهرمان پرور در رقابت های آسیایی اینچئون کره جنوبی افتخارات ارزشمندی را به ملت سرافراز ایران هدیه نموده و باشکوه و عظمت سرود مقدس کشورمان را بارها طنین انداز کردند.

ربیع فلاح جلودار استاندار مازندران با تبریک پیروزیتهای کاروان ورزشی مازندران در رقابتهای آسیایی اینچئون گفت:کسب بیشترین مدال طلای بازی های آسیایی تاکنون و نقش پر رنگ بانوان ورزشکار در کسب این افتخارات ستودنی و قابل تقدیر است.

وی اضافه کرد: حقیقتا نقش فرزندان شایسته و توانمند دیار مازندران با حضور مکرر برسکوهای قهرمانی و به اهتزار در آمدن پرچم جمهوری اسلامی بی بدیل و ماندگار است.

وی گفت: دستیابی به 16 مدال (6 مدال طلا 5 مدال نقره و 5 مدال برنز) در 10 رشته این مسابقات توسط ورزشکاران مازنی که با درخشش ، همت جهادی و منش و اخلاق پهلوانی بهداد سلیمی ، رضا یزدانی ، مسعود اسماعیل پور ، عزت الله اکبری ، نرگس امامقلی نژاد ، مجتبی عابدینی ، سجاد عباسی امیری ، سوسن حاجی پور ، مجید قیدی ، جاسم دلاوری ، مجتبی میرزاجان پور ، عادل غلامی ، فرزان عاشورزاده ، بشیر باباجان زاده و فاطمه چالاکی در اینچئون کره جنوبی حاصل شد بویژه مدال طلای بهداد سلیمی در وزنه برداری که با رکورد شکنی همراه بود مایه افتخار این دیار علوی و پهلوان پروراست.

26 ورزشکار مازنی در مسابقات آسیایی اینئچون 2014 حضور داشتند که پیروز به کسب 16 مدال شدند.

در این دوره از مسابقات 9501 ورزشکار از 45 کشور آسیایی در 36 رشته با یکدیگر به رقابت پرداختند و کاروان ورزش ایران نیز با 282 ورزشکار شامل 224 ورزشکار مرد و 58 ورزشکار زن در این دوره از مسابقات شرکت نموده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 363

به "رکوردشکنی ورزش مازندران در بازیهای اینچئون، کسب 16 مدال رنگارنگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رکوردشکنی ورزش مازندران در بازیهای اینچئون، کسب 16 مدال رنگارنگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید