زخم کاری ورزشکاران در سال 2022!

به گزارش سبزا، قائم مقام ستاد ملی مبارزه با دوپینگ(ایران نادو)، در رابطه با مهم ترین تغییرات دوپینگ و جدیدترین محدودیت های اعمال شده در این حوزه در سال 2022، توضیحات لازم را به ورزشکاران، عوامل پشتیبانی و پزشکان ارائه کرد.

زخم کاری ورزشکاران در سال 2022!

فرزاد شارکی در گفت وگو با خبرنگاران در رابطه با لیست مواد و روش های ممنوعه دوپینگ در سال 2022، اظهار کرد: لیست مواد و روش های ممنوعه سال 2022 مطابق روال معمول، ابتدای اکتبر سال میلادی به وسیله وادا (سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ) منتشر شد و از ابتدای ژانویه اجرایی و عملی خواهد بود.

او ادامه داد: لیست مواد و روش های ممنوعه دوپینگ، یکی از استانداردهای هشت گانه وادا است که سه ماهه پایانی هر سال مشمول تغییرات می گردد و هر آن چه در سال بعدی میلادی اجرایی خواهد شد به نادوها (ستادهای مبارزه با دوپینگ در کشورهای مختلف) و فدراسیون های جهانی ابلاغ می گردد تا ورزشکاران و عوامل پشتیبانی با تغییرات ایجاد شده آشنا شوند.

ممنوعیت تازه برای کورتن

قائم مقام ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (ایران نادو) با بیان این که در امسال نیز مطابق هر سال، لیست مواد و روش های ممنوعه برای سال 2022 منتشر شد و تغییرات عمده ای در آن اتفاق افتاده است که به منظور اطلاع ورزشکاران و مربیان عنوان می گردد، اعلام کرد: مسائل مهمی وجود دارد که به طور خلاصه برای ورزشکاران و پزشکان تیم مهم است، ابتدا این که کورتن ها که استفاده موضعی آن ها به صورت داخل مفصل، داخل نخاعی و داخل ضایعه پیش از این مجاز بود به صورت کامل ممنوع اعلام شده است.

شارکی اضافه نمود: آنالیز ها نشان داده است تزریقات موضعی کورتن دقیقا می تواند مثل مصرف سیستمی تزریق داخل عضلانی سطوح بالایی در خون و ادرار ایجاد کند و به دلیل تاثیر در عملکرد ورزشی و از سوی دیگر مضراتی که برای سلامتی ایجاد می نماید استفاده از آن درون مسابقات ممنوع اعلام شده است.

او با اشاره به این که در لیست منتشر شده، زمان پاک شدن گلوکوکورتیکوییدها از بدن نیز اضافه شده است تا افراد و پزشکان بدانند چه مدت طول می کشد تا هر دارویی از بدن پاک گردد، عنوان نمود: دلیل اقدام مربوطه این است که بر اساس آن بتوانند فاصله زمانی درمان تا مسابقه را مدنظر قرار دهند و اگر زمان مسابقه از فاصله اعلامی کوتاه تر باشد، احتیاج است تا افراد درخواست معافیت درمان داشته باشند، در غیر این صورت برای استفاده درمانی گلوکوکورتیکوییدها خارج از مسابقه به شرطی که دوره زمانی را رعایت نمایند و تست زمان مسابقه مثبت نگردد، احتیاجی نیست که اقدام خاصی صورت گیرد.

تغییر دز دارویی سالبوتامول

قائم مقام ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (ایران نادو) با بیان این که بخش دیگر تغییرات که در لیست 2022 اجرایی می گردد مربوط به تغییر دز دارویی سالبوتامول است که تغییر دز کلی صورت نگرفته است، اظهار کرد: حداکثر دز مجاز روزانه 1600 میکروگرم در طول 24 ساعت بدون تغییر مانده است و برای استفاده از دزهای فراتر از این محدوده باید معافیت استفاده درمانی TUE درخواست گردد؛ به عنوان مثال، یک ورزشکار بدون احتیاج به معافیت استفاده درمانی مواد و روش های ممنوع در همه زمان ها(داخل و خارج از مسابقه)، می تواند 600 میکروگرم در اولین دز، 600 میکروگرم پس از 8 ساعت و 400 میکروگرم در 8 ساعت به جای مانده از روز سالبوتامول مصرف کند.

شارکی ادامه داد: فواصل زمانی استفاده دز روزانه سالبوتامول با هدف کاهش خطر گزارش احتمالی AAF بر اثر مصرف دوزهای بالا در یک نوبت مصرف ممکن است رخ دهد، از 800 میکروگرم هر 12 ساعت به 3 دز هر 8 ساعت، دز اول و دوم 600 میکروگرم و دز سوم 400 میکروگرم تغییر نموده است.

راه های ممنوعیت استفاده از گلوکوکورتیکوییدها

وی با اشاره به این که راه های ممنوعیت استفاده از گلوکوکورتیکوییدها که در زمان مسابقات استفاده از آن ممنوع است، شامل مصرف خوراکی، تزریقی و رکتال است، گفت: روش های خوراکی شامل موارد مصرف دهانی - مخاطی، بوکال، لثه ای و زیر زبانی است.

به گفته قائم مقام ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (ایران نادو)، استفاده از کورتن داخل کانال دندان و داخل دندان هم چنان مجاز است چون سطوح بالایی گلوکوکورتیکویید در خون ایجاد نمی نماید.

شرایط ماده ممنوعه مسابقات برای مصرف درمانی خارج از مسابقه

شارکی با بیان این که مورد دیگر به ممنوعیت مصرف مواد در مسابقه به ورزشکارانی مربوط می گردد که ماده ممنوع در مسابقه را برای مصارف درمانی خارج از مسابقات مصرف می نمایند، بیان نمود: اگر از ورزشکار تست دوپینگ به عمل آید، این اجازه را دارد که طبق استاندارد TUE درخواست مراجعه به ارگان مبارزه با دوپینگ را داشته باشد و مدارک درمانی خود را ارائه و درخواست صدور معافیت درمان پس از مصرف کند.

او ادامه داد: به ورزشکاران توصیه می گردد که اگر قرار است این بخش از داروها را مورد مصرف قرار دهند، برای این که بتوانند ثابت نمایند ماده مربوطه را برای مصارف درمانی خارج از زمان مسابقه مصرف نموده اند، مدارک درمانی و پرونده پزشکی خود را آماده داشته باشند تا در صورت احتیاج به درخواست معافیت درمان پس از مصرف، مدارک را به نادو یا فدراسیون بین المللی ارائه نموده و بتوانند TUE پس از مصرف را دریافت نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 1806

به "زخم کاری ورزشکاران در سال 2022!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زخم کاری ورزشکاران در سال 2022!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید