شرکتی دانش بنیان با فراوری فرآورده های آبگریز موجب افزایش عمرنمای ساختمان ها شد

به گزارش سبزا، باد، باران و دیگر شرایط ناپایدار جوی، به مرور زمان رنگ از رخسار ساختمان ها می گیرد، این چالش اما با تولیدات یک شرکت دانش بنیان رفع شده است.

شرکتی دانش بنیان با فراوری فرآورده های آبگریز موجب افزایش عمرنمای ساختمان ها شد

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با پیشرفت دانش و فناوری بومی ساخت و فرآوری نانومواد، هیچ عرصه ای را بی نصیب نگذاشته و حوزه ای نیست که در آن کاربردی نداشته باشند. صنعت ساختمان، یکی از عظیم ترین میزبانان فرآورده های نانویی به تعداد می رود.

رنگ، چسب، پوشش های آب گریز و پیونددهنده مبتنی بر این فناوری ساخته می شوند و خاصیتی تازه می بخشند به فرآورده های پیشین.

فراوری فرآورده های پوششی مبتنی بر نانوسیلیکات

این محصولات، علاوه بر این که از فناوری پیشرفته ای برخوردارند و هر کشوری قادر به ساختشان نیست، هزینه های بالایی دارند و همین موضوع، تامین این محصولات را با چالش جدی روبرو نموده است. مسئله ای که فعالان فناور شرکت دانش بنیان کوپل شیمی سپاهان با فراوری نمونه های ایران ساخت نانوفرآورده های آب گریز، رفعش نموده اند.

کار این شرکت دانش بنیان اگر محدود به پوشش های آب گریز نیست و طیف گسترده ای از نانوفرآورده ها را فراوری می نماید و کوپل شیمی سپاهان توانسته است علاوه بر نانوآب گریزنماینده ها، نیاز به محصولات نانوسیلیکاتی، کوپل نماینده ها و رنگ های نانویی را هم رفع کند.

محمد محققیان مدیرعامل این شرکت دانش بنیان، با این شرح که پایه و اساس بسیاری از مواد آب گریز نانویی، ترکیبات پایه سیلیکونی هستند، ادامه می دهد: بر پایه این ترکیب منحصر به فرد و پرکاربرد، محصولاتمان را در 4 طیف آستر یا پرایمرهای سیلیکاتی نفوذگر، آب گریزنماینده های سیلیکونی، کوپل نماینده های فیلانی و محصولات ساختمانی در قالب ملات ، رنگ ها و پوشش های ساختمانی توسعه دادیم.

کیفیت بهتر رنگرزی با آسترهای رنگ نانویی

پرایمرهای سیلیکاتی از نانوفرآورده هایی هستند که برای براق کردن، ضد غبار کردن و ضد آب سازی سطوح بتنی استفاده می شوند. محققیان از دیگر کاربردهای این فناوری می گوید: مواد ساخته شده بر پایه نانولیتیوم های سیلیکاتی، اساس و پایه این فرآورده ها است. پرایمر نوعی پیش ماده مورد استفاده در صنایع شیمیایی است که در زیر رنگ اصلی و اصطلاحا به اسم آستر استفاده می گردد.

اما نانوپرایمرها نه تنها گران هستند، بلکه معدود کشورهای تصاحب نماینده فناوری فراوریش، دانش فنی ساخت را در اختیار دیگر کشورها قرار نداده اند. اما فعالان فناور شرکت دانش بنیان کوپل شیمی سپاهان پیروز شدند انحصار فراوری کشورهایی مانند کانادا، سوئد آمریکا و چین را درهم بشنمایند و این فرآورده را منطبق با استانداردهای اروپایی فراوری نمایند. به طوری که مدیرعامل این شرکت دانش بنیان می گوید از صفر تا صد ماده اولیه تا فرآورده نهایی این محصول در کارخانه این شرکت فراوری می گردد و حدود 60 درصد این بازار در دست فراوریات ایران ساخت است.

آن طور که محققیان اسم می نماید، میانگین نیاز سالانه به این فرآورده، 100 تن است که اکنون بیش از 60 تن در داخل کشور ایران ساخت می گردد. این ظرفیت وجود دارد که تمامی نیاز بازار داخلی به وسیله این شرکت دانش بنیان تامین گردد و علاوه بر این، بازارهای خارجی هم میزبان محصول ایران ساخت شوند.

افزایش عمر نمای ساختمان ها با آب گریزنماینده ایران ساخت

محققیان از محصول دانش بنیان دیگری تحت اسم نانو آب گریزنماینده با پایه سیلیکوناتی نام می برد و می افزاید: آب گریز کردن سطوح ساختمانی به افزایش عمر آن می انجامد و این فرآورده نانویی ایران ساخت می تواند هر سطحی را مانند سیمان، بتن، آجر، چوب ، گچ و دیگر مواد اولیه آب گریز می نماید. این محصول بیش تر برای نماهای ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند و از شوره زدن یا رشد جلبک، خزه و دیگر میکروارگانیسم ها جلوگیری می نمایند.

خاصیت براقیت، استحکام بالاتر و خودتمیزشوندگی از مزیت هایی است که نانوآب گریزنماینده های ایران ساخت به نمای ساختمان می بخشد.

به گفته مدیرعامل کوپل شیمی سپاهان، آب گریزنماینده ها و دیگر محصولات فراوری شده سیلیکونی، از قابلیت رقابت و برابری با نمونه های خارجی برخوردارند. از آن جاییکه واردات این محصول محدود شده است بسیاری از شرکت های وارد نماینده هم اکنون مشتری محصولات ایران ساخت این شرکت هستند.

کوپل نماینده های ایران ساخت و چسبندگی بیش تر

کوپل نماینده ها عامل هایی هستند که دو ماده غیر همجنس یا دو زنجیره غیر از جنس را ه یکدیگر جفت می نماید. محققیان با بیان این که این محصولات، عامل چسبندگی رنگ به سطح فلزات به تعداد می فرایند، ادامه می دهد: در واقع کار کوپل نماینده این است که پلیمر را به مواد معدنی بهتر بچسباند و در صنایعی چون چسب و رزین، پلیمرها و زئولیت ها پرکاربرد است.

وی، مهم ترین کاربرد این فرآورده ها را فراوری رنگ های غنی از روی و ترکیبات نانویی که در ریخته گری دقیق و پوشش های مقاوم به حرارت استفاده می گردد، اسم می نماید.

محققیان با بیان این که صنایع کامپوزیت و ریخته گری دقیق مشتریان عمده این فرآورده به تعداد می فرایند، ادامه می دهد: کاربردهای گسترده این محصول هنوز به طور کامل رواج نیافته است و این صنعت مجال شد چندین برابری دارد.

8 نیروی انسانی متخصص و دانش آموخته در شیمی و مهندسی شیمی در این شرکت دانش بنیان روی توسعه محصولات مبتنی بر نانوفناوری کار می نمایند و این فراوریات برای 100 نفر اشتغال غیر مستقیم ایجاد نموده است.

این محصولات به توسعه بازار نیاز دارند و از ظرفیت بسیار خوبی در سایر کشورها برخوردارند؛ به طوری که محققیان اسم می نماید: رنگ های غنی از روی، یکی از محصولاتی است که باید فرهنگ استفاده بیش تر در میان صنایع و مصرف نمایندگان ترویج گردد. زیرا بسیاری از شرکت های رنگ، روی محصولات و فرمولاسیون نوآورانه محافظه کار هستند و کم تر به سراغ جایگزین کردن محصولات نو کم تر اقبال نشان می دهند، بنابراین با یک رویکرد تازه به این محصولات، می توان جای ان ها را در صنایع مختلف گگردد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 10 مرداد 1400 بروزرسانی: 10 مرداد 1400 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 1682

به "شرکتی دانش بنیان با فراوری فرآورده های آبگریز موجب افزایش عمرنمای ساختمان ها شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرکتی دانش بنیان با فراوری فرآورده های آبگریز موجب افزایش عمرنمای ساختمان ها شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید