مهمترین جاذبه های گردشگری استان لرستان

به گزارش سبزا، استان لرستان یکی از استان های غربی کشور است که طبیعتی بسیار زیبا و تاریخی پربار دارد. لرستان یک استان کوهستانی بوده که آب و هوایی مطبوع داشته و جز منطقه ها 4 فصل ایران محسوب می گردد. آبشارهای دیدنی، جنگل های سرسبز و کوهستان های بی نظیر لرستان بخشی از مهمترین جاذبه های گردشگری استان لرستان هستند که آن را به یکی از برترین مقاصد در بین گردشگران داخلی و خارجی تبدیل نموده اند. علاوه بر این ها مکان های تاریخی و جاذبه های فرهنگی بسیاری در این استان وجود دارند که بازدید از معروف ترین جاذبه های گردشگری استان لرستان می تواند شناخت بهتری در خصوص استان لرستان و تاریخچه شگفت انگیز آن به ما بدهد. در ادامه 10 مورد از جاذبه های گردشگری استان لرستان را به شما معرفی می کنیم. با ما همراه باشید.

مهمترین جاذبه های گردشگری استان لرستان

قلعه فلک الافلاک

قلعه فلک الافلاک یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری استان لرستان است که ساخت آن به زمان ساسانیان نسبت شد. این قلعه در مرکز شهر خرم آباد و بر فراز یک تپه قرار گرفته است و کاملا مشرف به شهر می باشد. در نزدیکی این تپه نیز رودخانه ای واقع شده است. گردشگران در اینجا علاوه بر تماشای قلعه می توانند از موزه های باستان شناسی و مردم شناسی بازدید نموده و سری به آزمایشگاه بازسازی اشیای باستانی بزنند. فروشگاه محصولات فرهنگی و چایخانه سنتی از دیگر امکانات فرهنگی و سرگرمیی این مکان است. دژ شاپورخواست، سابر خواست، قلعه خرم آباد، کاخ اتابکان و دوزاده برجی نام های دیگر این قلعه هستند. قلعه فلک الافلاک در سال 1349 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این قلعه از مهمترین جاذبه های گردشگری استان لرستان می باشد.

پل شاپوری

پل شاپوری یا پل شکسته، یک پل تاریخی مربوط به دوره ساسانیان است که در ضلع جنوبی قلعه فلک افلاک قرار گرفته است. این پل با حدود 230 متر طول درگذشته پل ارتباطی بین دو استان لرستان و خوزستان بوده است. در واقع غرب استان لرستان را به شرق استان و از آن جا به تیسفون که مرکز ساسانیان بوده، متصل می کرد. در آن دوران از قلوه سنگ، ملات گچ و ساروج برای ساخت این پل استفاده شده بود. در حاضر بخش وسیعی از پل شاپوری از بین رفته و از 19 چشمه طاق آن تنها 5 چشمه طاق به جای مانده است. این پل در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این پل از معروف ترین جاذبه های گردشگری استان لرستان می باشد.

گرداب سنگی

گرداب سنگی یکی دیگر از آثار تاریخی استان لرستان است که در بافت قدیمی شهر خرم آباد و در بخش شمال غربی آن قرار گرفته است. این بنا یک دیواره سنگی بزرگ با ارتفاع و قطر 18 متر، پهنای 3 متر و محیط 256 متر می باشد که به صورت دایره ای شکل دورتادور یک چشمه را در بر گرفته است. این چشمه در تمامی ایام سال آب دارد و گرداب سنگی باعث می شود تا آب آن به نقاط مختلف شهر باستانی شاپورخواست هدایت شود. بنای تاریخی گرداب سنگی نیز متعلق به دوران ساسانیان بوده و برای ساخت آن از سنگ و ساروج استفاده شده است. این بنا در فهرست مهمترین جاذبه های گردشگری استان لرستان به ثبت رسیده است.

مناره آجری

مناره آجری یک مناره دیده بانی است که قدمت آن به 900 سال قبل و به زمان آل بویه یا دیلمیان بر می شود. این بنا در جنوب شرقی خرم آباد و در کنار شهر باستانی شاپور خواست قرار گرفته است. اگر به محله قاضی آباد بروید یک بنای آجری را خواهید دید که بر روی یک پایه سنگی 30 متری قرار گرفته و قطر سطح زیرین آن 4.5 متر است. اگر بخواهید به بام مناره بروید باید از 99 پله بالا بروید تا به آن برسید. گفته می شود از این مناره در گذشته برای هدایت کاروان هایی استفاده می شده که به شهر شاپور خواست می آمدند. در اطراف این مناره بقایایی از بناهایی دیده می شود که به نظر می رسد در گذشته کاروانسرا و مسجدی نیز در این مکان وجود داشته است. این بنای باستانی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

سنگ نوشته

سنگ نوشته یا سنگ نبشته یک کتیبه قدیمی است که بر روی یک قطعه سنگ حکاکی شد. این اثر تاریخی با خط فارسی و کوفی بر روی قطعه سنگی با ارتفاع 3.5 متر نوشته شده است. قدمت این سنگ نوشته را به دوران ابوسعید کبیر نسبت داده اند که یکی از امیران سلطان محمود سلجوقی بوده و در قرن ششم هجری می زیسته است. این کتیبه در خیابان شریعتی خرم آباد قرار گرفته است.

حمام گپ

حمام گپ یا حمام آسیا جاذبه تاریخی دیگری است که در میدان گپ خرم آباد و در مجاورت خیابان حافظ این شهر واقع شده است. بخش اصلی این حمام در مرکز بنا قرار داشته و بر روی یک چهارستون سنگی ساخته شده است. در چهار طرف بخش اصلی، چهار رختکن با پلان صلیبی قرار گرفته است. جامخانه ای نیز در مرکز گنبد این حمام ساخته شده که نور داخلی فضا را تامین می نماید. در نهایت حمام گپ با چند پله به سربینه مرتبط می شود. سربینه حدود سه متر پایین تر از سطح خیابان واقع شده است. این حمام تاریخی در زمان صفویه به وسیله حسین خان ساکی، والی لرستان ساخته شده و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. حمام گپ در حال حاضر به بخش خصوصی واگذار شده و به عنوان یک مجموعه فرهنگی و پذیرایی فعالیت می نماید.

آبشار بیشه

آبشار بیشه یکی از زیباترین آبشارهای ایران است که از دل کوه های زاگرس سرچشمه گرفته است. این آبشار در فاصله 20 کیلومتری شهرستان دورود و در بخش پاپِی قرار داشته و حدود 64 کیلومتر با خرم آباد فاصله دارد. آبشار بیشه دارای 48 متر ارتفاع است و تاج آن 20 متر عرض دارد. از محل برخورد این آبشار با زمین تا محل اتصال آن به رودخانه سزار نیز 10 متر فاصله است. این آبشار در کنار جنگل های زیبای بلوط اطراف آن فضایی دلچسب و دوست داشتنی ایجاد نموده است. اگر به طبیعت و طبیعتگردی علاقمند باشید می توانید چند روزی را در این منطقه سپری نموده و از اقامتگاهی که برای استراحت و اسکان مسافران در نظر گرفته شده است، استفاده نمایید. این اقامتگاه دارای 17 پلاژ و 7 چادر است. علاوه بر آن در این منطقه یک بازارچه محلی، خانه بهداشت و پاسگاه انتظامی نیز برای آسایش و رفاه بیشتر حال بازدیدکنندگان و مسافران قرار گرفته است. این آبشار زیبا در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دریاچه کیو

دریاچه کیو یکی از جاذبه های گردشگری لرستان است که درون شهر خرم آباد و در محدوده پارک کیو قرار گرفته است. کیو یا کیاو در گویش لری به معنی کبود رنگ یا آبی رنگ می باشد. عمق و زلالی این دریاچه باعث شده تا رنگ آن به صورت آبی و نیلی دیده می شود از این رو به آن دریاچه کیو گفته می شود. کیو یک دریاچه مصنوعی است که مساحتی برابر با 7 هکتار دارد و عمق آن نیز بین 3 تا 7 متر می باشد. این دریاچه زیستگاه آبزیان و پرندگان مهاجر و بومی است و آب آن نیز از چشمه های اطراف شهر تامین می شود. شما می توانید در اطراف این دریاچه زیبا قدم بزنید، قایق سواری کنید و ساعات خوبی را در آن بگذرانید.

آبشار نوژیان

آبشار نوژیان با عرض 5 متر و ارتفاع 95 متر یکی از مرتفع ترین آبشارهای ایران است که در 38 کیلومتری جاده کمربندی خرم آباد و در بخش پاپی قرار گرفته است. این آبشار گیاهان دارویی فراوانی دارد، از این رو بسیار معروف بوده و مردم زیادی به همین علت به این آبشار می روند. اگر به قصد سرگرمی می روید، سری هم به گردشگاه جنگلی نوژیان در بالای کوه تاف بزنید. برترین فصل برای سفر به این منطقه بهار و تابستان است.

بام لرستان

بام لرستان یک مجتمع گردشگری و تحقیقاتی است که با مساحت 800 هکتار در شرق شهر خرم آباد و بر بالای کوه مدبه ساخته شده است. شما بر فراز این کوه اشراف کاملی به شهر داشته و منظره فوق العاده ای را از آن شاهد خواهید بود. علاوه بر این بام لرستان دارای مکان های سرگرمیی چون باغ وحش و پارک آبی بوده و دانشکده محیط زیست، رصدخانه کاسین و مرکز تحقیقاتی گیاهان دارویی را نیز در خود جای داده است. رصدخانه کاسین مدرن ترین رصدخانه خاورمیانه است که اگر علاقمند باشید می توانید از تلسکوپ پیشرفته ای که در آنجا وجود دارد برای تماشای آسمان زیبای شب استفاده نمایید.

کلام آخر

همان طور که مشاهده کردید، استان لرستان و شهر خرم آباد جاذبه های تاریخی فراوانی را در خود جای داده که ساخت از این بناهای باستانی به قرن ها پیش بر می شود. این مکان های تاریخی در کنار طبیعت زیبای لرستان، این استان را به یک مقصد فوق العاده برای سفر و گشت و گذار تبدیل نموده است. پس اگر تا امروز به استان لرستان سفر ننموده اید، آن را در فهرست مقاصد مورد نظر خود گنجانده و برای رفتن به آنجا و بازدید از جاذبه های بی نظیر آن برنامه ریزی کنید.

منبع: همگردی
انتشار: 4 بهمن 1401 بروزرسانی: 4 بهمن 1401 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 2140

به "مهمترین جاذبه های گردشگری استان لرستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهمترین جاذبه های گردشگری استان لرستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید