موزه جواهرات، گنجینه ای نفیس در یک گاو صندوق بزرگ

به گزارش سبزا، بازدید از گنجینه ای که چشم ها را خیره می نماید، حتما اتفاق جذابی است. ایران گنجینه ای غنی از جواهرات دارد که در دوران پادشاهی شاهان مختلف گردآوری شده اند. گنجینه ای که تنها شامل تکه های جواهر و الماس و مروارید و قطعات طلا نیست، بلکه بخشی از تاریخ را روایت می نماید، تاریخی که شاید حقیقتش در پس همین قطعات درخشان برای همواره پنهان بماند و مغایر با آن تاریخی باشد که فاتحان برای ما نوشته اند. به هر حال امروز موزه جواهرات ملی در همسایگی نخستین شعبه بانک ملی ایران در خیابان فردوسی تهران قرار گرفته است. برای بازدید از این گنجینه دیدنی و نفیس باید وارد یک گاو صندوق بزرگ شوید. قفسه ها و ویترین هایی که از گرانبهاترین اشیا تاریخی ایران حفاظت می نمایند در یک گاو صندوق امن و بزرگ قرار دارند که بخشی از خزانه بانک ملی ایران است.

موزه جواهرات، گنجینه ای نفیس در یک گاو صندوق بزرگ

در ابتدای ورود به این گنجینه، بعد از گذر از درهای بزرگ آهنی با تخت طاووس روبرو می شوید، تختی که در زمان حکومت فتحعلیشاه قاجار به دست جواهرسازان اصفهانی در سال 1216 ساخته شد. بعد از تماشای ظرافت منحصر به فرد و خیره نماینده این تخت مرصع جواهر نشان وارد تالار بزرگی می شوید که در واقع فضای اصلی گاو صندوقی است که به آن اشاره شد. ویترین هایی که داخل هر کدام بخشی از ثروت ملی و تاریخ این کشور قرار گرفته است. در میان آثار این موزه چند اثر شاخص به لحاظ ارزش مادی و چند اثر شاخص از منظر ارزش هنری قرار گرفته است. یکی از آثار شاخص هنری این موزه که در عین ظرافت و زیبایی ارزش مادی بالایی هم داردی، کره جواهر نشانی است که به دستور سلطان صاحبقران ساخته شده است. کره ای عجیب اما زیبا که دقت چندانی برای قرار گیری محل جغرافیایی کشور بر آن به کار نرفته، اما ساخت آن با ظرافت بسیاری اجرا شده است. تمام بخش های این کره با جواهراتی که آن روزها در خزانه سلطنتی قاجار وجود داشت پوشیده شده است. روی کره دریاها با زمرد، مناطق خشک زمین هم با یاقوت معین شده است. مرز میان خشکی و آب و همچنین خطور جغرافیایی نیز با الماس پوشانده شده است. در این نقشه برای نشان دادن پایتخت قاجارهای از یاقوت کمیابی به نام اورنگ زیب استفاده شده، همچنین محل تثریبی قرارگیری قله دماوند هم با یک یاقوت بزرگ معین شده است. قطر این کره 66 سانتی متر است و از 34 کیلوگرم طلا برای ساخت بدنه و پایه ها و برای پوشاندن آن از 51366 قطعه جواهر استفاده شد. از دیگر اشیا شاخص این موزه الماس دریای نور است که یکی از بزرگترین الماس های شناخته شده دنیا محسوب می گردد. الماسی که تنها وجه شاخص آن، وزن و اندازه اش نیست، بلکه تاریخی است که از سر گذرانده و افسانه هایی است که در خصوص آن روایت می نمایند. از دسته شمشیر تا تاج شاهان سفری پر ماجرا داشته و حالا سال هاست که بسیاری از گردشگران با ورود به موزه جواهرات ملی ایران سراغ این الماس منحصر به فرد گلبهی رنگ را می گیرند. جواهرات این مجموعه اغلب متعلق به دوران صفوی تا پهلوی است. در ویترین های دیگر این موزه زیور آلاتی که خاندان سلطنتی برای استفاده در مراسم رسمی استفاده می کردند، تاج شاهان قاجار و پهلوی و نیم تاج های مرصع، جقه ها (پیش کلاه)، گلدان، سرپوش غذا، قلیان، انفیه دان، آینه، عصا، سنجاق و گل سینه و تکه های خام جواهرات قرار گرفته است.

برای بازدید از این گنجینه باید در روزهای شنبه تا سه شنبه از ساعت 14 تا 16:30 به چهارراه استانبول، روبروی سفارت آلمان، موزه جواهرات ملی مراجعه کنید.

منبع: همگردی
انتشار: 18 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 335

به "موزه جواهرات، گنجینه ای نفیس در یک گاو صندوق بزرگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه جواهرات، گنجینه ای نفیس در یک گاو صندوق بزرگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید