پایتخت سفال ایران در راه یونسکو، لالجین شهر خلاق می گردد

به گزارش سبزا، علیرضا قاسمی در تبادل نظر با خبرنگاران گفت: لالجین به عنوان قطب سفال خاورمیانه یکی از جذابیت های همدان محسوب می گردد که هرساله تعداد زیادی توریست به این استان جذب می نماید.

پایتخت سفال ایران در راه یونسکو، لالجین شهر خلاق می گردد

قاسمی بابیان اینکه این شهر در جهت غارعلیصدر همدان واقع شده است، اضافه کرد: سفال به عنوان اولین محصول صادراتی استان همدان در کشور توزیع می گردد.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با اشاره به اینکه برای رونق بازار صنایع دستی استان همدان رایزنی هایی اجرا شده است، گفت: پیشنهادشده لالجین به عنوان شهر خلاق در یونسکو ثبت جهانی گردد.

قاسمی با تأکید بر اینکه ثبت نشان جغرافیایی لالجین نیز در دستور کار قرارگرفته است، گفت: در زمینه های مختلف نسبت به برپایی بازارهای صنایع دستی به خصوص در آستانه نوروز 95 برنامه ریزی شده است.

وی بابیان اینکه در ماه های پایانی سال برگزاری بازارچه های سفال در استان همدان برنامه ریزی شده است، گفت: امیدواریم در دوره پساتحریم گشایش خوبی در بازار سفال استان صورت گیرد.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در ادامه گفت: بازدید از نمایشگاه های خارجی در سراسر جهان از دیگر اقدامات در راستای بازاریابی محصولات صنایع دستی استان همدان است.

قاسمی با اشاره به اینکه استان همدان در حوزه بازار صنایع دستی در شرایط مطلوبی واقع شده است و در آمار صادرات صنایع دستی استان شاهد افزایش صادرات است، گفت: در طول سال بازارهای مختلف صنایع دستی برگزار می گردد.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در رابطه با میزان اشتغال زایی بازار صنایع دستی استان همدان نیز مطرح کرد: افزایش 36 درصدی آمار صادران صنایع دستی کشور نسبت به سال های قبل نشان دهنده تأثیر صنایع دستی در فراوری و اشتغال است به طوری که در استان همدان نیز کارگاه های صنایع دستی فعال بوده و همین کارگاه ها درصد بسیاری از بیکاران استان را جذب نموده است.

وی بابیان اینکه هرساله با احداث کارگاه های جدید صنایع دستی نیروهای بیشتری جذب کار می شوند، گفت: رونق بازار صنایع دستی همدان در برنامه واقع شده است.

بنابراین گزارش لالجین در شمال استان همدان واقع شده است و از توابع شهرستان بهار است و جمعیت این شهر 14 هزار و 724 نفر است و شغل بیشتر مردم این شهر سفالگری و بعد از آن کشاورزی است. این شهر به عنوان مرکز سفال ایران معرفی شده و رتبه اول صادرات سفال را در کشور به خود اختصاص داده است.

هنر سفالگری نسل به نسل به مردم شهر لالجین رسیده و سفالگری، هنر آبا و اجدادی مردم این شهر است و برخلاف سفال های چینی که اکنون در بازار ایران فراوان شده اند، سفال های فراوریی این منطقه از کیفیت و اصالت بسیاری برخوردارند و هنوز هم مردم لالجین برای ساخت سفال از چرخ های دستی استفاده می نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 26 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 763

به "پایتخت سفال ایران در راه یونسکو، لالجین شهر خلاق می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پایتخت سفال ایران در راه یونسکو، لالجین شهر خلاق می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید