کشتارگاهی با 20 مشکل اساسی، از نبود سالن پیش سرد تا آلودگی آب

به گزارش سبزا، خبرنگاران- گروه استان ها: وضعیت اسفناک کشتارگاه نیمه صنعتی بروجرد در ماه های اخیر و تذکرات شبکه بهداشت و درمان بروجرد مبنی بر تعطیل شدن کامل این واحد، معضلی کهنه است که سامان دادن به آن از عهده شهرداری بروجرد خارج و به دور باطل تسلسل وعده ها تبدیل شده است.

کشتارگاهی با 20 مشکل اساسی، از نبود سالن پیش سرد تا آلودگی آب

این در حالی است که شورای سلامت و امنیت غذایی با موضوع وضعیت بهداشتی کشتارگاه نیمه صنعتی بروجرد، سامان دهی به دستفروشان، دامداری های سطح شهر و وضعیت فاضلاب بیمارستان های بروجرد با حضور فرماندار بروجرد و مسئولان دستگاه های مربوطه در محل مرکز شبکه بهداشت و درمان بروجرد به صورت ویژه برگزار گردید، مسائل آنالیز و در نهایت گزینه های متعدد برای معین تکلیف آنالیز و انجام یکی از گزینه ها به عهده شهرداری بروجرد گذاشته شد.

آلوده بودن آب مصرفی کشتارگاه بروجرد

سهراب کبودجامه معاون شبکه بهداشت و درمان بروجرد در این رابطه گفت: در ماه های اخیر طی جلسات متعددی که با مدیران و فرماندار وقت داشتیم و مهلتی که به شهرداری بروجرد داده شد متاسفانه کشتارگاه نیمه صنعتی بروجرد همچنان با مسائل موجود دسته و پنجه نرم می نماید.

وی عدم وجود سالن پیش سرد، سیستم جلوگیری از ورود حیوانات موذی، وجود سگ های ولگرد، نبود تصفیه خانه، رهاسازی آب فاضلاب در زمین های کشاورزی اطراف، آلوده بودن آب مصرفی سالن های داخلی و خارجی و ... را از جمله 20 مشکل اساسی موجود در کشتارگاه نیمه صنعتی بروجرد عنوان نمود که تاکنون تنها یک مورد از مسائل آن حل شده است.

معاون شبکه بهداشت و درمان بروجرد، اضافه کرد: در زمان فرماندار وقت دو ماه به شهرداری مهلت داده شد که این واحد را به بخش خصوصی واگذار کند تا با حفظ کشتارگاه فعلی ظرف دوسال یک کشتارگاه جدید احداث گردد.

کبودجامه ادامه داد: این مهم متوقف و انجام نشد و پیگیری آن به بعد از معرفی شهردار جدید موکول شد.

وی تاکید نمود: تا کنون هیچکدام از مسائل حل نشده است و این کشتارگاه مورد تایید شبکه بهداشت و درمان بروجرد نیست.

معاون شبکه بهداشت و درمان بروجرد یادآور شد: از نظر شبکه بهداشت و درمان بروجرد شهرداری توان اصلاح وضعیت کشتارگاه نیمه صنعتی بروجرد را ندارد و این واحد یا می بایست تعطیل یا به بخش خصوصی واگذار گردد.

برای تعطیلی کشتارگاه بروجرد با کسی تعارف نداریم

مصطفی مصطفی وند رئیس اداره محیط زیست بروجرد نیز در این رابطه گفت: درآمدهای شهرداری بروجرد بالاست اما مدیریت لازم برای ساماندهی کشتارگاه نیمه صنعتی بروجرد وجود ندارد.

رئیس اداره محیط زیست بروجرد با بیان اینکه جذب سرمایه گذار را باید به افرادی که اهلیت دارند واگذار کنیم، ادامه داد: برای تعطیلی کشتارگاه بروجرد با کسی تعارف نداریم اما منافع مردم هم باید مد نظر قرار بگیرد و ساماندهی وضعیت کشتارگاه بنا بر ضرورت اولویت بندی گردد.

مصطفی وند تاکید نمود: ساخت سالن پیش سرد و تصفیه خانه کشتارگاه از اهمیت بالایی برخوردار است که شهرداری بروجرد می بایست آن را در اولویت اول رسیدگی به این مشکل قرار دهد.

موسی نیکوکار رئیس شورای اسلامی شهر بروجرد نیز در سخنانی گفت: ساخت پیش سرد کشتارگاه نیمه صنعتی بروجرد سه ماه طول می کشد و با توجه به وضعیت مالی شهرداری 830 میلیون تومان برای برطرف شدن مسائل این واحد اختصاص داده ایم.

وی، بیان داشت: اگر اداره کشتارگاه نیمه صنعتی بروجرد را به بخش خصوصی واگذار نکنیم وضعیت کشتار به همین منوال ادامه خواهد داشت.

رئیس شورای اسلامی شهر بروجرد گفت: اما متاسفانه سرمایه گذاری در این کشتارگاه برای بخش خصوصی که تا الان پای کار آمده توجیه مالی ندارد و از سرمایه گذاری پشیمان شده است.

سلامت مردم در خطر است

رحیم جافری شهردار بروجرد نیز در سخنانی گفت: در فضای مجازی چهره منفی از بروجرد معرفی شده است که این موضوع خوشایند نبوده و شاید یکی از علت هایی که سرمایه گذار تمایلی به سرمایه گذاری در این شهر را ندارد همین مسئله باشد.

وی اضافه کرد: متاسفانه شهرداری بروجرد به یک بازار کاریابی تبدیل شده است؛ این شهرداری را می توان با 100 نیرو اداره کرد اما هزار و 400 نیرو در آن استخدام شده است.

شهردار بروجرد تاکید نمود: در حال حاضر کشتارگاه بروجرد یک کشتارگاه سنتی است و با این مسائل نیمه صنعتی هم محسوب نمی گردد که ماهیانه 120 میلیون تومان برای شهرداری هزینه و تنها 40 میلیون تومان درآمد دارد.

جافری گفت: بهترین راه ممکن واگذاری کشتارگاه به بخش خصوصی است و اگر این اتفاق رخ ندهد باید ابتدا پیش سرد آن راه اندازی گردد چرا که سلامت مردم در خطر است.

عبدالرحیم رحیمی معاون استاندار و فرماندار بروجرد نیز در این رابطه اضافه کرد: یک کشتارگاه با وضعیت فعلی مگر چه می نماید که 25 مورد مشکل اساسی دارد و بیشتر آنها هنوز برطرف نشده است.

وی توضیح داد: طبق اعلام دامپزشکی روزانه 150 راس گوسفند و 25 راس گاو تامین کننده گوشت مردم بروجرد است که بعد از کشتار در کشتارگاه نیمه صنعتی بروجرد وارد بازار می گردد.

فرماندار بروجرد، با بیان اینکه وضعیت کشتار در بروجرد اسفناک است، ادامه داد: با جان مردم نمی توانیم بازی کنیم، اینطور برخورد کردن صحیح نیست و اگر لازم باشد کشتارگاه نیمه صنعتی بروجرد را تعطیل و گوشت مورد احتیاج مردم را از جای دیگر تامین می کنیم تا مسائل کشتارگاه بروجرد به طور کامل برطرف گردد.

اولتیماتوم دو هفته ای به شهرداری بروجرد

رحیمی تاکید نمود: با توجه به مسائل متعدد شهرداری بروجرد چند گزینه می توان ارائه داد که با انتخاب یک گزینه در اسرع وقت شهرداری موظف است نسبت به برطرف معضلات و وضعیت نامناسب کشتارگاه بروجرد اقدام کند.

وی، تعطیلی کامل کشتارگاه، اصلاح بهینه وضعیت موجود و انتقال کشتار به یکی از شهرهای مجاور بروجرد را از گزینه های موجود روی میز برای شهرداری بروجرد دانست و اضافه کرد: شهرداری بروجرد موظف است ظرف دو هفته آینده مسائل را آنالیز و راه چاره اصلی و قطعی برای برون رفت از وضعیت موجود را انتخاب و به شورای سلامت شهرستان جهت اجرای عملیات اعلام کند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 152

به "کشتارگاهی با 20 مشکل اساسی، از نبود سالن پیش سرد تا آلودگی آب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشتارگاهی با 20 مشکل اساسی، از نبود سالن پیش سرد تا آلودگی آب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید