صنعت جلبک با ظرفیت های دانش بنیانی توسعه می یابد

به گزارش سبزا، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری، ایران کشوری است که با معضل کم آبی و خشکسالی دست به گریبان است. چالشی که تنها با یاری زیست بوم فناوری و نوآوری حل شدنی است. استفاده از طبیعت با چاشنی فناوری راهی است که می تواند راه گشا باشد. یکی از این روش ها توسعه فناوری های فراوری محصولات مبتنی بر جلبک است.

صنعت جلبک با ظرفیت های دانش بنیانی توسعه می یابد

جلبک ها موجوداتی هستند که احتیاج به آب شیرین ندارند و در محیطی با آب شور و لب شور نیز رشد می نمایند و راندمان فراوری بالایی دارند، به همین دلیل صنعتی مناسب برای کشور ایران محسوب می گردد که با معضل خشکسالی دست به گریبان است.

طبق آمار موجود در گزارشات جهانی، در حال حاضر بازار جهانی ماکرو جلبکها (با نرخ رشد مرکب سالانه 8.5 درصد) معادل 20 میلیارد دلار (USD) و بازار جهانی میکرو جلبکها (با نرخ رشد مرکب سالانه 5.2 درصد) معادل 32 میلیارد دلار (USD) است که ایران توانسته حدود 260 میلیارد تومان (معادل کمتر از 62 میلیون دلار) از این بازار را نصیب خود کند. سهمی که می تواند با یاری بازیگران دانش بنیانی کشور بیشتر و دریچه ای جدید و ثروت زا در اقتصاد کشور باز کند.

البته که فعالیت بیش از 60 شرکت در زمینه جلبک یکی از افتخاراتی است که زیست بوم فناوری و نوآوری برای کشور به ارمغان آورده است اما این عددها کافی نیست و باید با استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های علمی و واقعی کشور به این حوزه ورود کنیم. ظرفیت های علمی که می تواند همه احتیاج جامعه را پاسخ دهد.

بازار این حوزه در کشور به دلیل نوپا بودن، بازار حداقلی است، اما با توجه به وجود 1800 کیلومتر خط ساحلی برای فراوری جلبک و ظرفیت های مختلف ایجاد شده پتانسیل رشد این حوزه بسیار بالا است و امید است با تکمیل طرح های در دست ساخت و آغاز فراوری انبوه آنها بازار داخلی رشد بیشتری بیابد.

بر اساس آمارهای موجود، سهم واردات از این بازار 244 میلیارد تومان (معادل 58 میلیون دلار) و سهم فراوری داخل از این بازار 15.2 میلیارد تومان (معادل 3.6 میلیون دلار) است.

ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای توسعه این صنعت پربازده و مالی با اتکا به داشته های علمی کشور، اقدام به تدوین نقشه راه عملیاتی توسعه فناوری های فراوری جلبک در کشور نموده است. این هدف با مشارکت شرکت های دانش بنیان محقق می گردد.

ایران می تواند با اتکا به این فناوری کاربردی در کشور پاسخی علمی و درست به چالش هایی مانند تغییرات اقلیمی آب وهوایی، خشکسالی و عدم دسترسی به منابع آب شیرین کافی، وجود آب های لب شور و شور و گستره وسیع بیابان و خاک های غیرقابل کشت در کشور دهد.

ستاد در این حوزه در کوشش است تا با توسعه صنعت جلبک احتیاج بازار داخلی و حتی کشورهای همسایه را هم پاسخ دهد. ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بنا بر سیاست های کلی برنامه ششم توسعه، به دنبال افزایش سهم اقتصاد زیستی در اقتصاد کشور است.

شناسایی چالش ها و ظرفیت های فراوری جلبک

مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این باره گفت: ظرفیت ها و فرصت های مختلف صنعت جلبک را شناسایی نموده ایم و به دنبال راه کارهای توسعه آن هستیم. سال های گذشته بخش های خصوصی و دولتی به صورت پراکنده در زمینه فراوری جلبک کار نموده اند، اما با وجود ظرفیت بالای این صنعت در کشور هنوز در این زمینه به فراوری انبوه نرسیده ایم.

قانعی داد: ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مطالعات زیادی درباره ظرفیت ها و چالش های فراوری جلبک مانند میکروجلبک ها و جلبک های دریایی با همکاری بخش خصوصی انجام داده است.

به گفته وی، یکی از مهم ترین اولویت های ستاد در امسال توسعه صنعت جلبک در کشور است که این مهم، با همکاری همه بازیگران این عرصه صورت خواهد گرفت.جلبک های دریایی در صنایع مختلفی چون فراوری کود طبیعی، غذای دام، تامین غذای انسان، تهیه داروها، تصفیه فاضلاب ها، فراوری محصولات آرایشی و بهداشتی و غیره کاربرد دارند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 1053

به "صنعت جلبک با ظرفیت های دانش بنیانی توسعه می یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنعت جلبک با ظرفیت های دانش بنیانی توسعه می یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید