گزارش، حامیان داخلی ترکیه در حمله به کُردها در سوریه

به گزارش سبزا، مقامات ترکیه کوشش می نمایند عملیات موسوم به چشمه صلح را به مثابه جنگ با پ.ک.ک و ی.پ.گ جلوه دهند و نه جدال با کُردها.

گزارش، حامیان داخلی ترکیه در حمله به کُردها در سوریه

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران٬ رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه٬ بالاخره دیروز به تهدیدات دو سال اخیر خود عمل نموده و دستور حمله ارتش ترکیه و مخالفین سوری موسوم به ارتش ملی سوریه به مناطق کردنشین شرق فرات را صادر کرد.

چشمه صلح٬ حمله از هوا و و زمین

در فاز نخست حملات دیروز٬ منطقه تل ابیض مورد اصابت نهاده شد و علاوه بر توپ باران یگان های توپخانه ارتش ترکیه٬ هواپیماهای جنگنده نیروی هوایی این کشور نیز با تجاوز به حریم هوایی سوریه و پرواز تا عمق بیست کیلومتری سوریه٬ مواضع و انبار مهمات نمودها را بمباران کردند.

همچنین رسانه های ترکیه به نقل از مقامات وزارت دفاع این کشور اظهار داشتند که از بامداد امروز٬ نیروی زمینی و یگان های کماندویی نیز وارد شرق فرات شده و بیست کیلومتر از مناطق را پاکسازی نموده اند.

جنگ با پ.ک.ک یا کُردها؟

مقامات ترکیه کوشش می نمایند عملیات موسوم به چشمه صلح را به مثابه جنگ با پ.ک.ک و ی.پ.گ جلوه دهند و نه جدال با کُردها.

رجب طیب اردوغان٬ رئیس جمهور ترکیه با انتشار تویت هایی به زبان های عربی و ترکی اظهار داشت: با کُردها مشکل و اختلافی نداریم و صرفا با تروریست ها می جنگیم.

اگر چه اردوغان به صراحت در خصوص تفاوت پ.ک.ک و کُردها موضع گرفته اما واقعیت این است که در رسانه های منطقه و جهان٬ حملات ترکیه و عملیات موسوم به جشمه صلح٬ نه به عنوان جنگ با پ.ک.ک و ی.پ.گ٬ بلکه به عنوان حمله به کُردها٬ قلمداد شده است.

مقامات کُردهای سوری در قامیشلوی حسکه اعلام نموده اند که تاکنون 8 نفر بر اثر حملات هوایی ترکیه جان خود را از دست داده اند که 3 تن از آنان از شبه نظامیان ی.پ.گ و 5 تن دیگر نیز از غیرنظامیان کُرد و سریانی هستند.

مواضع مقامات سیاسی و سران احزاب ترکیه

نوعمان کورتولموش مرد شماره دو حزب عدالت و توسعه و اصلی ترین معاون رهبر حزب٬ ابراهیم کالین سخنگوی رئیس جمهور٬ فواد اوکتای معاون رئیس جمهور٬ فخرالدین آلتون رئیس بخش اطلاع رسانی نهاد ریاست جمهوری٬ مولود چاوش اوغلو وزیر امور خارجه و سلیمان سویلو وزیر کشور٬ هر کدام در تبادل نظر با چند رسانه داخلی و خارجی٬ به تشریح اهداف عملیات چشمه صلح پرداخته و همه آنان بر این مساله تاکید کردند که ترکیه دشمن کُردها نیست و فقط میخواهد در برابر پ.ک.ک و تروریسم بجنگد.

در نخستین دقایق شروع عملیات مداخله جویانه ارتش ترکیه و مخالفین دمشق در شرق فرات٬ اغلب مواضع مقامات سیاسی و سران احزاب٬ در شبکه اجتماعی توییتر٬ مواضع خود را در قابل پیغام های کوتاه منتشر کردند. نکته مهم اینجاست که حتی سران سیاسی مخالف اردوغان نیز در پیغام های خود٬ از حمله به شرق فرات حمایت نموده اند.

کمال کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق در پیغام خود نوشته است: دعاهایمان را بدرقه راه سربازانمان می کنیم. انشاالله هر چه زودتر پیروز شوند و حتی از دماغ هیچکدام از سربازانمان خون جاری نگردد. خداوند فرزندان ما را نگه دارد.

دولت باغچلی رهبر حزب حرکت ملی که به تازگی بستر بیماری را ترک نموده و در چند سال اخیر٬ مهم ترین حامی سیاسی اردوغان بوده٬ این عملیات را به تمام نیروهای مسلح ترکیه تبریک گفته و خواهان پیروزی و موفقیت آنان شده است.

خانم مرال آکشنر رهبر حزب خوب که در مخالفت با اردوغان٬ در ائتلاف ملت در کنار کمال کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق نهاده شده٬ دو پیغام منتشر نموده و در یکی از آنها٬ ابیاتی از یکی از اشعار یحیی کمال شاعر ملی گرای ترکیه را یادآوری نموده و ارتش ترکیه را ارتشی دانسته که مداوما آماده است خود را فدای راه خداوند کند. آکشنر همچنین برای پیروزی سربازان ترکیه دعا نموده و خواهان آن شده که همه ملت از آنها حمایت نمایند.

احمد داوداوغلو نخست وزیر سابق ترکیه که از اردوغان جدا شده و به دنبال تاسیس یک حزب جدید است٬ با انتشار 2 پیغام تویتری٬ از عملیات ارتش ترکیه در شرق فرات حمایت نموده و آرزو نموده که جنگ با پ.ک.ک٬ ی.پ.گ و داعش و عملیات سربازان ترکی در شرق فرات٬ برای برادران و خواهران سوری٬ ثبات و امنیت به دبنال بیاورد. اما علی باباجان که گفته شده میخواهد همراه با داوداوغلو به مبارزه با اردوغان برود٬ در خصوص این عملیات٬ موضع خاصی اتخاذ ننموده است.

عبدالله گل رئیس جمهور سابق ترکیه که او نیز راه خود را از اردوغان جدا نموده در دو پیغام جداگانه٬ از یک سو از عملیات ارتش ترکیه حمایت نموده و آرزومند آن شده که سربازان ترک٬ به سلامت به خانه بازگردند و از دیگر سو٬ حفظ ثبات منطقه را مرهون توجه و احترام به تمامیت ارضی سوریه دانسته است.

مصطفی دستیجی رهبر حزب ملی گرای وحدت بزرگ که در مجلس ملی ترکیه یک کرسی دارد و از حامیان اردوغان به شمار می رود در دو پیغام ویدیویی در توییتر٬ نه تنها از عملیات مزبور حمایت نموده٬ بلکه از ایران و روسیه نیز خواسته که در اوج صداقت و شفافیت٬ به منظور حفظ تمامیت ارضی سوریه٬ از عملیات ترکیه حمایت نمایند و در کنار این کشور بایستند.

تمل کارا مللا اوغلو٬ رهبر حزب اسلام گرای سعادت و از شاگردان سابق مرحوم نجم الدین اربکان در توییت خود برای ارتش ترکیه پیروزی و برای دولت٬ هوشیاری و فراست آرزو نموده و از خداوند خواسته حامی سربازان ترکی باشد و همه آنان به سلامت به وطن بازگردند.

دوغو پرینچک رهبر حزب کمونیستی وطن که مواضع تند علیه پ.ک.ک و حزب دموکراتیک خلق ها دارد و همیشه اردوغان را به عادی سازی رابطه با بشار اسد تشویق می کند٬ در پیغام توییتر خود اعلام نموده که آمریکا و پ.ک.ک شکست می خورند و پیروزی از آنِ ترکیه خواهد بود. او همچنین با حضور در برنامه زنده شبکه تلویزیونی حزب خود٬ از پیشروی نظامیان ترکیه در شرق فرات حمایت کرد.

علاوه بر مقامات سیاسی و حزبی ترکیه٬ بسیاری از تحلیل گران سیاسی و روزنامه نگاران این کشور نیز به حمایت از عملیات فرامرزی ارتش ترکیه روی آورده اند و احمد هاکان از تحلیل گران روزنامه حریت نوشته است: 5 پیغام مهم و ساده برای ترامپ دارم که امیدوارم آن را درک کند. 1. این عملیات علیه کُردها نیست٬ علیه پ.ک.ک است. 2. دولتی که قرار است در شمال سوریه تاسیس گردد٬ دولت کُردی نیست و دولت پ.ک.ک است. 3. این عملیات را به مثابه جنگ ترک و کُرد به نمایش نگذار. این فقط جنگ ترکیه و پ.ک.ک است. 4. شما کُردها را مسلح نکردید٬ شما به ی.پ.گ سلاح دادید. 5. هم عیب و هم جهالتی بزرگ است که مداوما وانمود می کنی ترک ها و نمودها دچار اختلاف شده اند. چنین چیزی وجود ندارد.

دعا در مساجد

رئیس سازمان تسکیلات دینی ترکیه دستور داده که در مساجد این کشور٬ برای پیروزی سربازان ترکیه در عملیت شرق فرات دعا گردد و در نماز صبح امروز در بسیاری از مساجد ترکیه٬ سوره مبارکه فتح با آرزوی پیروزی سربازان٬ قرائت شده است.

آزمایش دستاوردهای دفاعی داخلی

وزارت دفاع ترکیه اعلام نموده که مناطقی از راس العین یا سرکانی بمباران شده و 180 هدف مورد اصابت نهاده شده و نیروهای کماندویی ترکیه وارداین مناطق شده اند. همچنین اعلام شده که در این جنگ٬ بخش وسیعی از تسلیحات٬ تجهیزات و ادوات ساخت داخل صنایع دفاعی ترکیه برای نخستین بار به کار گرفته شده اند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 28 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 460

به "گزارش، حامیان داخلی ترکیه در حمله به کُردها در سوریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، حامیان داخلی ترکیه در حمله به کُردها در سوریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید