احساس سوزش در پاها

به گزارش سبزا، آسیب عصبی، ترومبوز و کمبود ویتامین ها بعضی از دلایل احساس سوزش در پاها می باشد. در این جا بعضی جزئیات در باره علل و روش های درمان احساس سوزش در پاها را ذکر می کنیم.

احساس سوزش در پاها
بعضی مواقع درد ممکن است با احساس سوزش همراه باشد که این موضوع می تواند بر زندگی روزانه فرد تاثیر منفی داشته باشد و مانع از انجام کارهای روزانه گردد. بنابراین، احتیاج به درک دلایل احساس سوزش و به کار گیری روش های درمانی مناسب در این زمینه وجود دارد.

علل

ما می توانیم همه علل سوزش را به دسته های زیر تقسیم کنیم:
آسیب عصبی یا نروپاتی
آسیب عصبی می تواند حاصل بسیاری از اختلالات و بیماری ها باشد. به واسطه آسیب عصبی، مغز سیگنال های مناسب را دریافت نمی نماید. بنابراین، ممکن است احساس مور مور شدن و سوزش در آن بخش از بدن بدون هیچ گونه درد و جراحتی داشته باشید. در ادامه بعضی از اختلالات و بیماری هایی که ممکن است باعث ایجاد آسیب عصبی گردد را ذکر می کنیم.
درد عصبی یا سیاتیک
احساس سوزش در بیماران سیاتیکی امری بسیار معمول می باشد. این احساس به عنوان درد ناشی از سوزش عصب سیاتیکی تعریف می گردد. سوزش معمولا از کمر ایجاد شده و به سمت ران و زانو پیش می رود.
دیابت
دیابت مزمن باعث افزایش احتمال احساس سوزش می گردد. دلیل آن هم این است که دیابت، اعصاب شما را در طول دوره های طولانی مدت تحت تاثیر قرار می دهد. عصب آسیب دیده منجر به درد و بی حسی در اندام های زیرین و دیگر بخش های بدن می گردد.
کمبود ویتامین ها
کمبود ویتامین B12 باعث بروز عوارض جانبی در اعصاب می گردد. این موضوع فرایند فراوری انرژی و متابولیسم در بدن را هم تغییر می دهد. در صورتی که اعصاب عرضه نماینده ویتامین ها به پاها تحت تاثیر قرار بگیرد، ممکن است باعث سوزش یا احساس سوزن سوزن شدن در طول بارداری شده و در این شرایط کودک هم از کمبود مواد غذایی رنج خواهد برد.

علل دیگر نوروپاتی بیماری هایی مانند ایدز، کم کاری تیروئید، سمیت ناشی از فلزات سنگین، بیماری های کلیوی، عوارض جانبی داروها، سوء مصرف الکل و التهاب رگ یا واسکولیت می باشد.

جریان خون نامناسب
ممکن است دلایل زیادی در رابطه با مساله جریان خون نامناسب وجود داشته باشد. تشکیل لخته خونی در هر یک از رگ های خونی موجود در پاها ممکن است یکی از دلایل احساس سوزش باشد. چنین بیماری ای به عنوان ترومبوز عمقی رگ ها شناخته می گردد. افزایش ناراحتی های هنگام راه رفتن، وزنه برداری، صعود به پله ها و بیماری های قلبی عروقی هم ممکن است علل مسدود شدن جریان خون باشد.
علل دیگر
بسیاری از فاکتورهای دیگر هم وجود دارد که ممکن است مسئول احساس سوزش و خارش در عضلات باشد. سوزش معمولا از کمر ایجاد شده و به سمت ران و زانو پیش می رود. بعضی از این دلایل شامل ورزش بیش از حد، فشردگی اعصاب، فیبرومیالژی، تاندونیت، آسیب عصبی، وریدهای واریسی، شکستگی استخوان و غیره است و بعضی عفونت ها مانند عفونت پای ورزشکاران که به واسطه قارچ ها ایجاد می گردد هم ممکن است منجر به بروز چنین احساس سوزشی در پاها گردد.

درمان

استراحت کنید و به خوبی بخوابید. این کار به بهبود فرایند طبیعی بدن و برگشتن به حالت عادی یاری می نماید.

در صورتی که دیابت دلیل اصلی بروز بیماری باشد، سطح قند خون خود را کنترل کنید.

یک بالش را زیر پای آسیب دیده قرار دهید. هنگام خواب یا استراحت پای خود را در موقعیت بالا قرار دهید.

یک قاشق غذا خوری بذور شنبلیله را در یک لیوان آب حل نموده و در طول شب میل کنید.

روغن خردل یا زیتون داغ را بر روی پای آسیب دیده به کار ببرید. به آرامی آن را با حرکات دایره ای ماساژ دهید. به منظور دستیابی به نتایج سریع تر، قبل از خواب این کار را انجام دهید.

2 تا 3 قاشق چای خوری روغن زیتون را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. این یک شیوه درمانی کلی برای همه انواع درد پا می باشد.

قطع مصرف الکل، تنباکو و دیکر مواد سمی

انجام حرکات یوگا برای برطرف بیشتر بیماری ها و مخصوصا تسکین درد و ناراحتی های پا مفید می باشد. می توانید به آسانی از کپسول های ویتامین B12 بهره ببرید چون این کار به تحقق احتیاجهای بدن شما یاری می نماید.

پاهای خود را با کیسه یخ برای حدود 10 دقیقه مالش دهید. این کار را 3 تا 4 مرتبه در روز تا زمانی که درد تسکین پیدا کرد، انجام دهید.

از یک حوله پنبه ای و گرم در محل آسیب دیده بهره ببرید. این حوله را در اطراف پای خود قرار داده و آن را برای حدود 15 دقیقه به همین حالت نگه دارید. این عمل را دو بار در روز تکرار کنید.

برای از بین بردن احساس سوزش در پاها از داروهای ضد درد بهره ببرید.

روش های خانگی پیشنهادی در بالا بسیار موثر می باشند. بسیاری از بیماران با داشتن استراحت کافی و به کار گیری اقدامات درمانی خانگی می توانند درد و احساس سوزش در پاهای خود را کاهش دهند. با این حال، تعدادی موارد وجود دارد که باعث عدم موفقیت این روش ها جهت کاهش ناراحتی و تسکین درد می گردند. در صورتی که شما یکی از چنین شرایط ناراحت نماینده را در خود احساس کردید و یا احساس تورم و آبی و قرمز شدن پاهای خود داشتید، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. استفاده از یاری های پزشکی می تواند به بازیافت شرایط سالم پاهای شما یاری کند.

احساس سوزش پا ممکن است با آسیب اعصاب در پاها، که نوروپاتی نامیده می گردد، ایجاد گردد. با اینکه مسائل پزشکی متعددی می توانند احساس سوزش در پا ایجاد کند، دیابت رایج ترین دلیل است. درد ناشی از سوزش پا می تواند ثابت یا منقطع باشد و مقدار درد میانه تا شدید باشد. بعلاوه درد سوزش پا اغلب در شب بدتر است.

با توجه به علل مختلف سوزش پا، علائم بسیار متنوعی همراه با آن دیده می گردد که ممکن است شامل احساس گرما، خارش، تیر کشیدن، بی حسی یا درد، احساس ضعف یا سنگینی، احساس سوزن سوزن شدن، اسپاسم عضله، کم خونی، خشکی پوست، پوسته ریزی یا تاول روی آن، تورم پا و علائم دیگر باشد. بعلاوه ممکن است با راه رفتن، ورزش کردن و ایستادن این علائم تشدید شوند.

احساس سوزش در پا می تواند به دلایل بسیار متنوعی ایجاد گردد از جمله مورد زیر:

نوروپاتی دیابتی (اختلال عصبی ناشی از دیابت)

قند خون بالا که برای مدت طولانی کنترل نگردد، می تواند به تدریج عروق خونی و عصب ها را تخریب کند. بعلاوه قند خون بالا انتقال پیغام ها از اعصاب را کاهش می دهد. کاهش انتقال پیغام های عصبی می تواند حس را در بخش های مختلف بدن، از جمله پاها، تحت تاثیر قرار دهد. به علاوه قند خون بالا دیواره های عروق خونی که اکسیژن را حمل می نمایند، تضعیف نموده و در نتیجه تغذیه اعصاب با اختلال روبرو می گردد. جالب است بدانید چاقی، فشار خون، مصرف سیگار و الکل ریسک نوروپاتی را افزایش می دهد.

هنگامی که عصب اندام تحتانی و پاهای شما آسیب ببیند، به نوروپاتی محیطی مبتلا شده اید. نوروپاتی محیطی می تواند باعث احساس سوزش در پاهای شما گردد. نوروپاتی محیطی با شیوع کمتر، می تواند بازوها و دست ها را هم تحت تاثیر قرار دهد.

علایم دیگر نوروپاتی محیطی شامل موارد زیر هستند:

بی حسی یا خارش در دست ها یا پاها

احساس پوشیدن جوراب تنگ

دردهای تیز و خنجری

احساس ضعف یا سنگینی در پاها یا بازوها

تعریق بیش از میزان

یک مطالعه نشان داده است نوروپاتی محیطی که دلیلی برای آن یافت نشده باشد،می تواند نشانه ای از ابتلا به دیابت تشخیص داده نشده یا مرزی باشد.

منبع: Kalpana Kumari - HealthHearty

منبع: راسخون
انتشار: 15 آبان 1400 بروزرسانی: 15 آبان 1400 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 1795

به "احساس سوزش در پاها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احساس سوزش در پاها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید