افزایش سهم ایران از چرخش نخبگانی ، انتشار سالنامه مهاجرتی به برآورد ها پاسخ مستند داد

به گزارش سبزا، مدیر رصدخانه مهاجرت ایران با اشاره به افزایش سهم کشور از چرخش نخبگانی گفت: با انتشار سالنامه مهاجرتی به حدس ها و آمار های اشتباه درباره مهاجرت پاسخ داده شد.

افزایش سهم ایران از چرخش نخبگانی ، انتشار سالنامه مهاجرتی به برآورد ها پاسخ مستند داد

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، بهرام صلواتی مدیر رصدخانه مهاجرت ایران در مراسم رونمایی از سالنامه مهاجرتی ایران، گفت: در این سالنامه همه داده های مهاجرتی اعم از آمار جابجایی های کاری، دانشجویی، پناهندگی، مالی و ... به صورت کاملا مستند ارائه شده است.

وی اضافه کرد: این کار به ثبت نام ایران در سطح بین المللی در میان کشور های دارای یک سالنامه آماری در حوزه مهاجرت منجر می گردد. همچنین وجود این سالنامه به ایران فرصت خوبی برای استفاده از یاری نهاد های بین المللی می دهد.

مدیر رصدخانه مهاجرت ایران همچنین بیان نمود: وجود بعضی آمار های غیررسمی ایران را جزء کشور های با آمار بالای مهاجرت قرار داده بود، اما با انتشار این سالنامه به همه این برآورد ها و آمار های اشتباه پاسخ مستند داده شد. بر اساس آمار های موجود، درآمد بعضی کشور ها از مهاجرت چند برابر کل درآمد نفتی ایران است.

بهرام صلواتی با اشاره به پراکندگی مهاجران ایرانی در دنیا، گفت: طبق آخرین آمار های موجود، 2 و نیم میلیون مهاجر ایرانی در دیگر کشور ها داریم که این عدد 2/3 درصد از جمعیت کل ایران است. در کل دنیا 272 میلیون مهاجر ثبت شده که بر اساس آمار ها این رقم سه و نیم درصد جمعیت کل دنیا است. سهم ایران از سبد مهاجرتی دنیا، 1/07 درصد است.

این نخبه بازگشته به کشور ادامه داد: شکاف بزرگی بین سهم ایران از جمعیت دنیا و سهم کشور از جمعیت مهاجرت وجود دارد. سال 2012 میزان مهاجرت ایرانیان 1/3 درصد بود، اما این آمار با کاهش چشمگیری به 0/9 رسیده است.

بهره مندی ایران از سهم پایدار در اقتصاد مهاجرت

مدیر رصدخانه مهاجرت ایران با اشاره به نرخ بازگشت متخصصان و فارغ التحصیلان ایرانی، گفت: بین سال های 2015 تا 2020 به طور متوسط یک هزار و 500 نفر از متخصصان از یکصد دانشگاه برتر به ایران بازگشته اند. سال 2011 حدود 4 هزار دانشجوی بین المللی داشتیم که در حال حاضر این آمار به 21 هزار نفر رسیده است.

وی با بیان این که حضور دانشجویان و فارغ التحصیلان ایرانی در دیگر کشور ها فرصتی مغتنم است، گفت: با تو. جه به این که سهم ایران از چرخش نخبگانی بیشتر شده است، این ظرفیت می بایست با پیاده سازی سیاست های اثرمند و یکپارچه به بهره مندی ایران از سهمی پایدار در اقتصاد مهاجرت منجر گردد؛ وجود یک سهم پایدار برای چرخش نخبگانی ایران در دنیا لازم است. این کار به فراوری علم و فناوری در کشور و استفاده و بومی سازی علم روز دنیا منجر می گردد.

صلواتی با اشاره به شعار سال جاری، بیان نمود: در سال جهش فراوری با اتکای درست بر روی ظرفیت های ایرانیان خارج از کشور می توانیم از استعداد های بیرون از ایران هم برای توسعه کشور بهره بگیریم. باید یاد بگیریم که استعداد های داخلی و خارجی را پر و بال دهیم و از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 31 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 1088

به "افزایش سهم ایران از چرخش نخبگانی ، انتشار سالنامه مهاجرتی به برآورد ها پاسخ مستند داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش سهم ایران از چرخش نخبگانی ، انتشار سالنامه مهاجرتی به برآورد ها پاسخ مستند داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید