انتقاد از پرداخته نشدن به حوزه کشاورزی علیرغم ظرفیت آن در کشور

به گزارش سبزا، مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران با بیان اینکه تأمین مالی فناوری از پایه و اساس توسعه آن حوزه است، گفت: با وجود ظرفیت بالای حوزه کشاورزی در کشور اما به طور شایسته به آن پرداخته نشده است، این در حالی است که دنیا به سمت هوشمندی آن حرکت می کند.

انتقاد از پرداخته نشدن به حوزه کشاورزی علیرغم ظرفیت آن در کشور

به گزارش خبرنگاران، دکتر محمد مهدی فریدوند در افتتاحیه استارت آپ ویکند کشاورزی و سلامت هوشمند که در سالن کنفرانس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به راه اندازی این صندوق از سال 89 با هدف تأمین اقتصادی سرمایه گذار در حوزه پژوهش و فناوری اعلام نمود: این صندوق 4 خدمت اصلی را ارائه می دهد که از آن جمله صدور ضمانت نامه برای شرکتهای دانش بنیان است.

دکتر فریدوند پرداخت تسهیلات با هدف تأمین اقتصادی با مدلهای گوناگون، کارگزاری شرکتها و طرحها و ارزیابی آنها را از دیگر خدمات اصلی این صندوق دانست و اعلام نمود: تا به امروز 10 هزار میلیارد ریال حجم خدمات صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران در 4 خدمت مذکور بوده است.

وی درباره سرمایه گذاری خطرپذیر نیز گفت: این بخش ابزاری برای شرکتهای نوپاست که همواره با مسایل و مسائل فراوانی روبرو هستند.

مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران با بیان اینکه در این حوزه تلاش می شود با دخالت حداقلی و بدون ممانعت در رشد فعالیت شود، افزود: تا به امروز فعالیتهایی در سرمایه گذاری از جنس زیرساختی و بلند مدت داشتیم.

دکتر فریدوند با بیان اینکه بطور هفتگی 3 تا 4 طرح بررسی و همگی از نظر فنی خوب ارائه می شود، اعلام نمود: اما متاسفانه در این طرحها نگاه به بازار و بخش اقتصادی دیده نشده است، در حالی که بخش فنی تنها 20 تا 25 درصد طرح را تشکیل می دهد.

وی با بیان اینکه استارت آپ باید درنهایت طی دو سال نخست رشد منفی داشته باشد، گفت: زیان ده بودن بیش از آن مقرون به صرفه نیست.

مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران با بیان اینکه در طرح شبکه فناور دانشگاه تهران با بخشهای مختلفی از جمله پارک، صندوق نوآوری و شکوفایی، معاونت علمی، ستاد، بانکها و ... کار می شود، ادامه داد: از آن جایی که دانشگاه تهران در کل کشور گسترش دارد و به مثابه یک دانشگاه ملی است، لذا صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران نیز محدود به استان تهران نمی شود و خدمات در سایر استانها از جمله اردبیل، آذربایجان غربی، مرکزی، قم، اصفهان و ... فعال شده است.

دکتر فریدوند با بیان اینکه در برخی از استانها حتی دفتر همکاری هم تاسیس شده است، افزود: این صندوق به عنوان بازوی اقتصادی و اعتباری پارک بشمار می رود تا طرح های ارائه شده بتوانند در جهت درستی قرار گیرند.

وی با بیان اینکه می کوشیم ابزار اقتصادی مناسب در کنار طرح ها گذاشته شود، افزود: در هر طرحی باید به توسعه بازار اهمیت داد.

راه حل های نوآورانه بر اساس نیاز کشور مطرح شود

در ادامه این رویداد، مهندس غلامی، مدیر عامل شتابدهنده اسمارت ایکس با اشاره به استقبال خوب از این رویداد گفت: این استقبال حاکی از آن است که در این حوزه در کشور پتانسیل خوبی وجود دارد و با وجود مسائل مختلف از جمله مسائل اقتصادی، کرونا و ... این حوزه همچنان به فعالیت خود ادامه داده است.

وی با بیان اینکه باید زمینه کسب و کار نوپا در کشور فراهم شود، اعلام نمود: از مسائل موجود در حوزه کسب و کار نداشتن توانایی تیم سازی است؛ یک تیم خوب می تواند یک ایده بد را تغییر دهد، اما یک تیم بد ایده خوب را از میان می برد.

مدیر عامل شتابدهنده اسمارت ایکس با تأکید بر ضرورت اهمیت آموزش در تیم توسط شتابدهنده ها افزود: تشخیص درست نیاز و راه حل مناسب از دیگر مسایل با اهمیت است، باید راه حل ها اقتصادی باشد و کارآفرین پیروز باید این مراحل را طی کند.

مهندس غلامی با بیان اینکه شتابدهنده ها با سرمایه گذاری خطرپذیر آشنا هستند، گفت: شتابدهنده ها شریکی برای استارت آپها محسوب می شوند. شتابدهنده می کوشد در ابتدا شبکه را برای خود و سپس برای استارت آپ گسترش دهد.

همچنین مهندس باقری، مدیر عامل شتابدهنده بندالب با بیان اینکه برای راه اندازی کسب و کار و ورود به بازار علاوه بر وجود ایده و طرح مناسب به تجربه سرمایه و تجهیزات نیاز است، ادامه داد: در بهترین شرایط من یک فناور و محقق خوبی هستم که باید وارد بازار کسب و کار شوم.

وی با بیان اینکه با نبود تجهیزات و حمایت، یک ایده و طرح به هدف نهایی نمی رسد، شرح داد: از این رو برای شروع طرح و ایده باید نگاه به بازار وجود داشته باشد و ایده از بطن بازار شکل گرفته باشد.

مدیر عامل شتابدهنده بندالب پیدا کردن راه حل مناسب و شناسایی مسائل را از دیگر مراحل ایجاد کسب و کار مناسب دانست و اعلام نمود: 97 درصد کسب و کار دنیا کپی و تنها 3 درصد نوآوری است، پس در شروع ایجاد کسب و کار نیازی به نوآوری نیست؛ باید براساس نیاز کشور راه حلهای نوآورانه مطرح شود.

مهندس باقری با بیان اینکه در ایجاد کسب و کار باید دریافت نیاز ما تا چه میزان خواهان دارد، افزود: شاید نیاز در نظر گرفته شده بازار مناسبی نداشته باشد، باید با نگاه به دنیا بومی سازی شود و چه بسا در خصوص بسیاری از مسائل الگوبرداری شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از 400 طرح بررسی و تنها با 15 طرح موافقت شد، گفت: از این تعداد طرح(400 طرح) نگاه به بازار و مارکت وجود نداشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 تیر 1400 بروزرسانی: 15 تیر 1400 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 1634

به "انتقاد از پرداخته نشدن به حوزه کشاورزی علیرغم ظرفیت آن در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد از پرداخته نشدن به حوزه کشاورزی علیرغم ظرفیت آن در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید