اولین تصویر ثبت شده به وسیله تلسکوپ جیمزوب منتشر شد

به گزارش سبزا، ناسا اولین تصویر ثبت شده به وسیله تلسکوپ فضایی جیمزوب را به همراه یک سلفی از این رصدخانه مادون قرمز منتشر کرد.

اولین تصویر ثبت شده به وسیله تلسکوپ جیمزوب منتشر شد

به گزارش خبرنگاران، ناسا امروز، آدینه 22 بهمن ماه در ساعت 11 به وقت منطقه زمانی شرقی (19:30 به وقت تهران) کنفرانسی خبری برگزار کرد و از اولین تصاویر ثبت شده به وسیله تلسکوپ فضایی جیمزوب رونمایی کرد.

برای راهنمایی فرآیند تراز شدن هر 18 بخش آینه اصلی این تلسکوپ، اعضای تیم وب آن را روی یک ستاره درخشان دور دست متمرکز کردند. این ستاره خورشید مانند، HD 84406 نام دارد و صورت فلکی دُب اکبر در فاصله تقریبی 241 سال نوری از زمین قرار گرفته است و اکنون تصاویری از آن ثبت شده است.

این تصاویر که در جهت تراز و آماده سازی 18 بخش آینه وب و تبدیل آن ها به یک آینه واحد ثبت شده اند واضح نیستند و برای دستیابی به تصاویر با کیفیت تر باید منتظر تمام شدن مراحل تنظیم این تلسکوپ بمانیم تا طی چند ماه آینه اولین تصویر اصلی وب منتشر گردد.

به گفته ناسا تلسکوپ جیمزوب در حال تکمیل مرحله اول از فرآیند چندماهه تراز آینه اصلی خود با استفاده از دوربین مادون قرمز NIRCam است.

محققان با دو چالش روبه رو بودند. اول آنکه تایید نمایند این دوربین آماده جمع آوری نور از اجرام آسمانی است و سپس نور یک ستاره معین را به وسیله 18 بخش آینه اصلی دریافت نمایند. نتیجه این کار تصویری با 18 نقطه با آرایش تصادفی از نور یک ستاره است.

آن چه که شبیه به یک تصویر ساده از نور تار یک ستاره به نظر می رسد اکنون اساس و بنیانی برای تراز تلسکوپ به وسیله محققان است تا وب بتواند در تابستان امسال منظره ها بی نظیری از کیهان را به نمایش بگذارد. طی یک ماه آینده محققان به تدریج آینه های وب را تنطیم می نمایند تا زمانی که این 18 تصویر تبدیل به یک ستاره واحد گردد.

در طول فرآیند تصویربرداری که از روز دوم فوریه شروع شد، وب 156 جهت مختلف در اطراف منطقه ای که پیش بینی می شد ستاره در آن قرار داشته باشد را رصد کرد و 1560 تصویر با استفاده از دوربین مادون قرمز خود ثبت کرد که 54 گیگابایت داده خام ایجاد می کردند.

این فرآیند به طور کلی نزدیک به 25 ساعت به طول انجامید اما این تلسکوپ توانست ستاره مورد نظر را طی شش ساعت اول به وسیله همه اجزاء آینه خود مورد هدف قرار دهد.

تصاویر ثبت شده به هم وصل شدند تا یک تصویر بزرگ و منفرد فراوری نمایند. تصویری که در بالا مشاهده کردید بخشی از تصویر بزرگ اصلی است که بیش از دو میلیارد پیکسل است.

هر نقطه منحصر به فرد در تصویر یک ستاره معین است که به وسیله هر یک از 18 بخش آینه اصلی وب تصویربرداری شده است.

تصویری سلفی از آینه وب نیز با استفاده از یک لنز تصویربرداری مخصوص درون تجهیزات دوربین مادون قرمز ثبت شده است. این تجهیزات برای تصویربرداری از خود تلسکوپ طراحی شده اند. از این سیستم تنها برای اهداف مهندسی و تراز وب استفاده می گردد و استفاده علمی ندارد.

به گزارش خبرنگاران، تلسکوپ فضایی جیمز وب که سوار بر موشک آریان 5 در روز چهارم دی ماه سال 1400 به فضا پرتاب شده بود در روز چهارم بهمن به مقصد نهایی خود در نقطه لاگرانژ 2 رسید.

این رصدخانه گردان فروسرخ به کاوش تشعشعات اجرام فضایی می پردازد و طول موج های 0.6 تا 28.5 میکرون را پوشش می دهد.

لاگرانژ 2 مکانی ایده آل برای یک تلسکوپ مادون قرمز است. در نقطه لاگرانژ 2، خورشید و زمین همواره در یک طرف فضا قرار دارند و بنابراین جیمز وب می تواند تجهیزات نوری و ابزار خود را همواره پشت به خورشید و در سایه نگه دارد. بنابراین تجهیزات این تلسکوپ برای رصد تشعشات مادون قرمز که ما آن را به شکل گرما حس می کنیم، سرد باقی می ماند و این تلسکوپ می تواند هر لحظه نیمی از آسمان را رصد کند و برای مشاهده نیم دیگر آسمان تنها کافی است چند ماه صبر کنیم تا این تلسکوپ به منطقه دیگری از آسمان سفر کند و بخش دیگری از آسمان که پیشتر پشت خورشید قرار داشت را فاش کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 4 اردیبهشت 1401 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 1963

به "اولین تصویر ثبت شده به وسیله تلسکوپ جیمزوب منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین تصویر ثبت شده به وسیله تلسکوپ جیمزوب منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید