ایروان، شهر مجسمه

به گزارش سبزا، امروز، ایروان به خاطر جاذبه های طبیعی زیبایش و تلاشی که در توسعه گردشگری آن انجام شده، شهری تماشایی در میان کشورهای همسایه است. سفر به ارمنستان، برای ایرانی ها نیازی به ویزا ندارد و راستا کوتاه آن - چه با هواپیما و چه با اتومبیل- مسافران زیادی را به این

ایروان، شهر مجسمه

ایروان، پایتخت کشور ارمنستان و شهر محبوب ارمنیان جهان است که در جوار رود هرازدان و دامنه کوه آرارات واقع شده. ایروان صدها سال قبل بارها در نبرد ایران و عثمانی، به تاراج رفت و دوباره به ایران بازگشت، تا این که در 1828، به دنبال جنگ ایران و روس و بر اساس عهدنامه ترکمن چای، رسماً از تسلط ایران خارج شد.

پایتخت ارمنستان، آب و هوایی کوهستانی با رطوبت پایین و تابستان های گرم و زمستان های خیلی سرد دارد. بهترین زمان سفر، از اردیبهشت تا سرانجام تابستان است؛ مگر این که به هوای اسکی قصد سفر داشته باشید که از ابتدای زمستان تا اواخر فروردین امکانش وجود دارد.

اگر با هواپیما به این شهر سفر کنید، به وسیله فرودگاه زوارتنوتس وارد ایروان خواهید شد. فرودگاه بین المللی زوارتنوتس حدوداً چهارده کیلومتر با مرکز شهر، یعنی میدان اپرا، فاصله دارد؛ برای رسیدن به شهر، هم تاکسی موجود است و هم اتوبوس. ولی از آن جایی که هزینه تاکسی خیلی گران نیست، بهترین گزینه برای رفت و آمد از فرودگاه و حتی داخل شهر برای راستاهای طولانی، تاکسی ها هستند که مسافر را تا مقصد نهایی می رسانند. هزینه تاکسی از فرودگاه تا مرکز شهر معمولاً کم تر از ده هزار تومان خرج دارد. برای راستاهای داخل شهر نیز، جاهای دیدنی خیلی از هم فاصله ای ندارند و آن قدری شهر تمیز و مرتب است که ترجیح می دهید بیشتر خیابان ها را پیاده طی کنید ولی اگر خیلی هم راه طولانی بود، مترو، اتوبوس و مینی بوس هم وجود دارد. مطمئناً برای تاکسی بیشتر از سه هزار درام پرداخت نخواهید کرد ولی متروی ایروان هم بسیار تمیز و مدرن است.

برای انتخاب محل اقامت در ایروان، کار سختی نباید انجام داد. از ویلاهای بزرگ و هتل های خارج شهر گرفته تا هتل های قدیمی و کوچک با ساختمان های زیبا در مرکز شهر ایروان پیدا می گردد. ایروان به معماری، بناهای زیبا و مجسمه هایش معروف است. اگر اهل گشت و گذار در شهر هستید، یکی از هتل های میدان اپرا که ساختمان مشهور اپرا را در جوار خودش دارد یا میدان هاراپراک که دوست داشتنی ترین جای ایروان برای توریست هاست، می توانند گزینه های خوبی باشند. هتل ماریوت در اطراف میدان هاراپراک یکی از بهترین هتل های ارمنستان است.

از میدان هاراپراک به راحتی می توان به هر جای شهر رفت. ساختمان های زیبای اطراف میدان، نورپردازی آن ها در شب، کافه ها و رستوران های روباز، هاراپراک را یکی از محبوب ترین جاهای ارمنستان برای گشت زدن شبانه ساخته. در طول روز نیز، گالری هنر ملی را با مجموعه ای از آثار هنرمندان بزرگ روس و ارمنی و همین طور موزه ملی تاریخ ارمنستان را در اطراف همین میدان نباید از دست داد؛ هر دوی این ها تا ساعت پنج عصر باز هستند. بازار سنتی شهر در نزدیکی میدان هاراپراک، بازاری بزرگ و دیدنی است که همه جور چیزی در آن پیدا می گردد. بازار پاتوق هنرمندان است و کنار پیاده روها می توان موزیک زنده و بساط نقاشی را هم دید. اگر هیچ چیزی از این بازار نخواستید بخرید، قهوه جوش سنتی ارمنی را نادیده نگیرید؛ قهوه جوش جازوه، ظرفی مسی با دسته چوبی است که لابد قهوه در آن جور دیگری درست می گردد که تا این حد معروف شده. برای خرید اجناس خاص یا سر زدن به فروشگاه برندهای معروف باید به خیابان آبوویان بروید؛ خیابانی سنگ فرش که بیشتر برندهای معروف جهان را می توانید این جا پیدا کنید.

از میدان اپرا، بیست دقیقه ای که به سمت شمال پیاده روی کنید، بنای هزار پله را خواهید دید. هزار پله، چشم انداز زیبایی مخصوصاً در شب به ایروان دارد و برای یادبود فاجعه کشتار ارمنی ها به دست امپراطوری عثمانی، ساخته شده. نام هر کدام از کشته شده ها روی این پله ها نوشته شده است. بیشتر بازدیدنمایندگان از آسانسور و پله های برقی کنار بنا برای بالارفتن استفاده می نمایند و پیاده پایین برمی گردند. مجسمه طلایی گندم که سمبل کشاورزی ارمنستان است در بالای هزارپله قرار گرفته است.

یکی دیگر از بناهای یادبود پرطرفدار در ایروان، مجسمه مادر در خیابان مسروپ مشتوت است. مجسمه مادر بلندترین نقطه شهر به حساب می آید و در واقع بر روی ساختمان موزه مادر قرار گفته است. بازدید از این بنا تا ساعت پنج و نیم عصر امکان پذیر و رایگان است. اطراف این مجسمه، منطقه اعیان نشین ایروان با خانه های ویلایی و کوچه های خلوتش جلب توجه می نمایند. پارک سرسبز حقتاناک نیز در کنار مجسمه مادر قرار گرفته است و چرخ و فلک بزرگش می تواند برای بچه ها خوشایند باشد.

دیدنی های داخل شهر کم نیستند ولی دلیل نمی گردد دریاچه زیبای سوان را در فاصله چهل کیلومتری شهر فراموش کنید. برای رفتن به سوان، هم می توانید اتوبوس سوار شوید و هم تاکسی بگیرید. در راستا دریاچه، پارک آبی ایروان که یکی از زیباترین پارک های آبی با وسایل بازی جدید و هیجان انگیز است، وجود دارد و اگر فصل تابستان باشد، از ده صبح تا هفت شب کار می نماید و مخصوصاً به کوچک ترها خیلی خوش می گذرد. اطراف دریاچه سوان، ویلاهای خوبی برای اجاره می توان پیدا کرد. اگر هوا مناسب باشد، امکان شنا، قایق سواری، جت اسکی و بازی های آبی دیگر هم وجود دارد.

ارمنی ها از نظر ذائقه و طعم غذاهایشان شباهت زیادی به ایرانی ها و ترک ها دارند. غذای محبوب ارمنستان، چالاقاش یک جور کباب دنده است که بهترین هایش را در مرکز شهر اطراف میدان اپرا و هاراپراک می توان پیدا کرد. کسانی که قبلاً به ایروان سفر نموده اند، معتقدند اگر کافه ها و رستوران ها را از ایروان بگیرند، شهر نسبتاً خالی می گردد. قیمت مناسب و منوهای مختلف و نوشیدنی های متنوع باعث شده ارمنستان یکی از مقاصد اصلی خوش خوراک ها باشد. مشابه لامعجونی را که در رستوران مافیای ایروان می خورید، تنها شاید بتوان در یکی از آشپزخانه های دربار عثمانی پیدا کرد. فضای زیبای رستوران جاز با موزیک زنده، خیلی کم تر از آن چیزی خرج دارد که ممکن است در هر شهر دیگری بپردازید.

رابطه خوب ارمنی ها با مسافران ایرانی، مهمان نوازی و طبیعت زیبای ارمنستان تا به حال کسی را ناراضی روانه خانه ننموده؛ مگر این که مسافری کلاً مقصدش را اشتباهی انتخاب نموده باشد.

منبع: سفرگو
انتشار: 10 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 717

به "ایروان، شهر مجسمه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایروان، شهر مجسمه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید