تجارب پیروز در داروهای بیوتکنولوژیک در فراوری واکسن کرونا موثر است

به گزارش سبزا، به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی چهارمین همایش بین المللی و دوازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی ایران، سیروس زینلی با بیان این که پاندمی کووید 19 فرصتی برای به رخ کشیدن توانمندی های بیوتکنولوژی کشور شده است، گفت: در پی شیوع کرونا، بخش دولتی، توانی که انتظار می رفت را نشان نداد یا خیلی دیر نشان داد؛ اما شرکت های دانش بنیان به سرعت احتیاج کشور در زمینه تهیه مواد و ملزومات آزمایش ها و کیت های تشخیصی را تأمین کردند و تحت شدیدترین تحریم ها، پنج واکسن را هم به مرحله کارآزمایی بالینی رساندند.

تجارب پیروز در داروهای بیوتکنولوژیک در فراوری واکسن کرونا موثر است

وی گفت: با عملکرد سریع شرکت های داخلی در زمینه فراوری کیت های تشخیصی، علی رغم وجود شدیدترین تحریم ها و کمبود تأمین نمایندگان داخلی مواد و ملزومات مورد احتیاج، کمبود خاصی در زمینه کیت های تشخیص موارد ابتلاء به کووید 19 نداشتیم و اگر مسئله ای هم بود، بیشتر به بروکراسی اداری کل تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت برمی گشت.

زینلی اضافه کرد: با رقابتی که در زمینه فراوری کیت های تشخیصی شکل گرفت، شرکت های دانش بنیان زیادی وارد این عرصه شدند که ممکن است با کاهش کرونا دچار مسائل اقتصادی شوند و به هر حال در موارد این چنینی که احتیاج فوری و رشد سریعی ایجاد می گردد، احتیاط هایی هم ضروری است و باید از شرکت هایی که در بحران کرونا به یاری کشور و مردم آمدند، صیانت و حمایت کرد.

وی با اشاره به این که به رغم تحریم های شدید چند دهه اخیر، با کوشش متخصصان بیوتکنولوژی کشور، پنج پروژه واکسن به مرحله کارآزمایی بالینی رسیده یا به زودی می رسد، گفت: بخش خصوصی رشد بسیار خوبی در بیوتکنولوژی داشته و با سرمایه گذاری و حمایتهای مناسب، درآمد این صنعت و شرکت های فعال در این عرصه به چند هزار میلیارد تومان در سال رسیده و شاهد افزایش سالانه 20 تا 30 درصدی درآمد شرکتهای دانش بنیان این حوزه هستیم.

رئیس انجمن بیوتکنولوژی توضیح داد: خوشبختانه مسئولان هم به اهمیت این حوزه پی برده اند تا جایی که معاون علمی و فناوری رئیس جمهور بیان نموده که اگر هم اکنون می خواستم رشته دانشگاهی انتخاب کنم، حتماً بیوتکنولوژی را انتخاب می کردم. در این راستا قصد داریم در همایش بیوتکنولوژی 1400 بحث دانش بنیان ها و اشتغال فارغ التحصیلان جوان را به طور ویژه مطرح کنیم. چنانچه در دو سه دهه آینده به ایران نگاه نمایند می بینند که تحریم ها یکی از موتورهای محرکه کشور در پیشرفت برخی از حوزه ها از جمله زیست فناوری بوده است.

به گفته وی، اگر با برنامه و دقت به تحریم ها نگاه کنیم می توانیم آن را به فرصت بی نظیری تبدیل کنیم به شرط آنکه سوداگران عرصه واردات و رانت های موجود، گلوی فراوری داخل را نفشارند و فراوری ملی را در نطفه خفه ننمایند. در این بین نقش مجلس هم بسیار مهم است که با وضع قوانین خاص، اجازه جولان به واردات را ندهد.

رئیس انجمن بیوتکنولوژی ایران به رونمایی از خط فراوری واکسن اچ پی وی (HPV) (برای جلوگیری از ابتلاء به سرطان دهانه رحم) ساخت یکی از شرکتهای نوپای دانش بنیان با حضور رئیس جمهور و آمادگی این شرکت برای فراوری چهار واکسن دیگر که در مرحله کارآزمایی بالینی هستند اشاره نمود و گفت: کشور ما در زمینه فراوری واکسن بی تجربه نیست و زیرساخت قوی و تجارب پیروز ما در زمینه فراوری واکسن و داروهای بیوتکنولوژیک پایه مستحکمی برای فراوری واکسن کرونا در کشور بوده است.

وی ادامه داد: در خصوص فراوری واکسن کرونا باید توجه داشت که حتی تأخیر چند ماهه ای که در این زمینه داشتیم نه به دلیل نداشتن دانش که عمدتاً به دلیل نداشتن آزمایشگاه های سطح سه و نگرانی از تبعات داخلی و بین المللی این مساله بوده یعنی داشتن آزمایشگاه سطح 3 می توانست برای ما تحریم های بیشتری را رقم بزند زیرا معمولاً این آزمایشگاه ها برای فعالیت با میکروب های خطرناک مورد استفاده قرار می گیرند وگرنه خیلی زودتر می توانستیم این واکسن را فراوری کنیم.

زینلی گفت: بیشتر واکسن های ایرانی به غیر از نمونه ای که با همکاری کوبا و یک شرکت داخلی ساخته شده همگی براساس ویروس کشته شده ساخته شده اند. از طرف دیگر در خصوص شرکت دانش بنیانی که سریع تر از بقیه پیروز به ساخت واکسن کرونا شد دیدیم که این شرکت با استفاده از زیرساختی که از قبل برای واکسن ضدسرطان ایجاد نموده بود به محض شیوع کرونا از آن به عنوان میانبری برای دسترسی سریع به واکسن کرونا استفاده کرد.

مسئول کارگروه واکسن و درمان دانشگاه تهران با بیان این که مساله مهم پس از طی پیروزیت آمیز فاز مطالعات بالینی واکسن، وجود ظرفیت فراوری ده ها میلیون دوز (واحد تزریق) واکسن در مجموعه های داروسازی کشور است گفت: با توجه به این که پاندمی کرونا مقطعی است، شرکتهایی که می خواهند در عرصه چنین فراوری عظیمی وارد شوند اولاً باید سرمایه سنگینی در اختیار داشته باشند و دوماً بتوانند با فروش واکسن هزینه ها را جبران نمایند؛ لذا اگر دولت به یاری بخش خصوصی نیاید و سود کافی آنها را تضمین نکند، اساساً امکان فراوری واکسن کافی در کشور فراهم نمی گردد یا فراورینمایندگانی که در این حوزه سرمایه گذاری نموده اند، لطمه اقتصادی سنگینی می خورند.

زینلی با تاکید بر این که زیست فناوری می تواند در همه عرصه های زندگی از جمله کشاورزی تأثیر زیادی داشته باشد، توضیح داد: تجربه پیروز کشور در گسترش بخش خصوص دانش بنیان باید مسئولان را ترغیب کند که از این بخش بیشتر حمایت نمایند و زیست فناوری را در عرصه های مختلف از جمله کشاورزی به کار گیرند تا کشور در تحریم ها دچار چالش نگردد. اگر به عرصه زیست فناوری کشاورزی توجه می شد و با مخالفت های بی منطق ولی مخرب کشور را عقب نگه نمی داشتند الان کشور شاهد کمبود شدید خوراک دام و طیور و به تبع آن افزایش هزینه مرغ و تخم مرغ و دیگر موارد مربوط به دام و طیور نمی شد.

چهارمین همایش بین المللی و دوازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی ایران به میزبانی انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران و با همکاری دانشگاه یزد و انجمن های علمی و مؤسسات پژوهشی از 31 مردادماه تا دوم شهریورماه 1400 با شعار سده 1400: زیست فناوری برای امنیت غذایی و سلامت برگزار می گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 26 اسفند 1399 بروزرسانی: 26 اسفند 1399 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 1441

به "تجارب پیروز در داروهای بیوتکنولوژیک در فراوری واکسن کرونا موثر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجارب پیروز در داروهای بیوتکنولوژیک در فراوری واکسن کرونا موثر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید