تابلوی قیمت نفت در آینده به کدام سمت است؟

به گزارش سبزا، کاهش قیمت نفت در روز گذشته برآورد هایی از افت قیمت نفت را به وجود آورده درحالی که تحلیل های بورس عکس این موضوع را ثابت می نماید.

تابلوی قیمت نفت در آینده به کدام سمت است؟

به گزارش ، بهای نفت خام آمریکا دوشنبه شب و برای نخستین بار در تاریخ با کاهش بی سابقه ای به زیر صفر رسید، این کاهش قیمت نفت به دلیل شیوع ویروس کرونا و پایین آمدن سطح تقاضا به شدت افت نموده است.

روز دوشنبه کاهش شدید بهای نفت در بازار های دنیای تا جایی ادامه یافت که بهای نفت در آمریکا به حدود منفی 37 دلار رسیده بود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در کنفرانس خبری روزانه خود به این موضوع واکنش نشان داد و در اظهارات خود به منفی شدن بهای نفت اشاره نمود و گفت کوشش می نماید تا ذخایر نفت آمریکا را با بهترین قیمت پُر کند.

وی مدعی شد در کوشش است تا از این کاهش بهای نفت برای پُر کردن ذخایر نفتی آمریکا استفاده کند.

محمد علی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک ؛ با اشاره به اثرات کاهش فراوری نفت اظهار کرد: کاهش فراوری نفت قرار است ماه آینده میلادی انجام صورت گیرد و برای آنالیز تاثیرات این توافق باید منتظر اجرای آن ماند.

نماینده سابق ایران در اوپک توضیح داد: ذخیره سازی نفت در آمریکا و بسیاری از کشور ها فراوری نماینده در حال کامل شدن است و این موضوع باعث شده در پدیده ای نادر هزینه انباشت از هزینه عملیاتی و استخراج بالاتر برود.

وی اضافه کرد:کشور های فراورینماینده، نفت را در مخازن و کشتی ها ذخیره می نمایند، اما ذخیره کشور های مصرف نماینده شامل ذخایر تجاری و استراتژیک به دلیل کاهش مصرف در حال تکمیل است و مجموع این شرایط بر تقاضا نفت تاثیر منفی داشته است.

به گفته وی؛ بسیاری از کشور های فراورینماینده برای کاهش فراوری نفت پیش از موعد اعلام آمادگی کردند.

خطیبی اظهار کرد: قیمت منفی نفت یعنی این محصول مشتری ندارد و از سوی دیگر هزینه نگهداری آن بالاتر از قیمت فروش است.

نماینده سابق ایران در اوپک توضیح داد: در بازا های آینده معمولا محموله نفتی چندین بار خرید و فروش می گردد بدون اینکه نفتی تحویل داده گردد و در موعد تحویل خریدار باید نفت را تحویل بگیرد و در صورت نداشتن توان فروش و ذخیره سازی با مشکل روبرو خواهد شد.

وی اضافه کرد: با تشدید بیماری کرونا و کاهش فعالیت های مالی، پیش بینی های بعضی از کارشناسان از کافی نبودن کاهش فراوری نفت تا 15 میلیون بشکه نفت خبر می دهند، اما به نظر می رسد در صورت اجرای درست این توافق می توان به بهبود قیمت نفت در بازار منجر گردد.

خطیبی اظهار کرد: نفت خام شاخص برنت و آسیا هنوز دچار سقوط نشده اند، اما اثرات منفی بازار های آینده نفت می تواند بر بازار نفتی آسیا نیز تاثیر گذار باشد.

نماینده سابق ایران در اوپک ابراز کرد: عربستان با افزایش عرضه نفت در بازار و آغاز جنگ نفتی باعث این بحران شده است و اثرات منفی این تصمیم بر اقتصاد دنیا باعث شده سناتور های آمریکایی به دنبال قطع خرید نفت از عربستان باشند.

قیمت نفت در بازار های آینده در ماه های آینده منفی نیست

نرسی قربان کارشناس حوزه انرژی ؛ با اشاره به اتفاقات روز گذشته در بازار نفتی اظهار کرد:اتفاقات روز گذشته در بازار نفتی ارتباطی به بازار های نفتی در آینده ندارد به دلیل اینکه در بازار آینده هر ماه جداگانه به فروش می رسد و این سر رسید در روز گذشته به انتها رسید و صاحبان نفت باید محموله خود را دریافت و یا به فروش می رسانند، اما به دلیل نبود مشتری و امکان ذخیره سازی، با قیمت منفی به خریداران واگذار کردند.

این کارشناس حوزه انرژی توضیح داد:قیمت نفت در بازار های آینده در ماه های آینده منفی نیست و این موضوع را می توان یک بحث تکنیکال در بورس انرژی دانست.

وی اضافه کرد: کاهش فراوری نفت 9.7 میلیون بشکه ای نفت با توجه به مازاد 25 درصدی در بازار چندان در کاهش قیمت موثر نخواهد بود.

میلاد احمدی کارشناس حوزه انرژی ؛ با اشاره به شرایط بازار نفتی اظهار کرد: قیمت نفت در بازار تابعی از عرضه و تقاضا است، با توجه به کاهش فعالیت های تجاری وصنعتی به دلیل شیوع کرونا عرضه نفت بیشتر از تقاضای مورد احتیاج در بازار است.

این کارشناس حوزه انرژی توضیح داد: پر شدگی ذخایر نفت در کشور های فراوری نماینده نفتی هزینه نگهداری آن را افزایش داده است و بنابر آمار های ارائه شده منابع ذخائر نفتی در آمریکا تا 75 درصد پر شده اند.

وی اضافه کرد: سقوط قیمت نفت به خاطر نحوه معاملات آن است. قرارداد های نفتی برای هزار بشکه نفت خام است که تحویل داده می گردد، در حالی که منابع ذخیره سازی شرکت های انرژی تنها 76 میلیون بشکه ظرفیت دارد. هر قراردادی یک ماه مهلت دارد و مهلت قرارداد های ماه مه روز گذشته به انتها رسید.

احمدی اعلام کرد: با انتها سر رسید قرارداد های تحویل نفت در ماه مه، بعضی از سرمایه گذاران به دلیل مشکل در ذخیره سازی از دریافت آن امتناع کردند به این ترتیب حاضر شدند با پرداخت منفی نفت را واگذار نمایند.

این کارشناس حوزه مالی توضیح داد:با کشف میادین نفتی جدید و ورود کشور های جدید به عرصه فراوری، مازاد نفتی در بازار می تواند قیمت نفت را کاهش دهد و شرایط فراوری در دنیا حکایت از ادامه دار بودن مازاد عرضه نفتی است.

منبع: میزان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 12 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 930

به "تابلوی قیمت نفت در آینده به کدام سمت است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تابلوی قیمت نفت در آینده به کدام سمت است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید