الاخبار: ایران به قلب جاده ابریشم باز می شود، مفاد توافق 25 ساله تهران و پکن چیست؟

به گزارش سبزا، ایرنا نوشت: روزنامه لبنانی الأخبار در مقاله ای نوشت که در میان فشارهای آمریکا بر ایران اما همکاری راهبردی پکن و تهران روزنه ای جدید است که برای دو طرف منافع مالی و سیاسی داشته و ایران را در قلب جاده ابریشم جای می دهد و به شریک اصلی تجاری چین در منطقه تبدیل می نماید.

الاخبار: ایران به قلب جاده ابریشم باز می شود، مفاد توافق 25 ساله تهران و پکن چیست؟

زکریا أبو سلیسل در این مقاله که روز دوشنبه در روزنامه لبنانی الاخبار منتشر شد، می نویسد که براساس قانون فیزیک، فشار باعث انفجار می گردد، اما در سیاست، کسانی هستند که از فشارهای آمریکا برای تنوع بخشیدن به گزینه های خود و یافتن روزنه های تازه برای اقتصادهای تحت فشار خود، استفاده می نمایند همچنان که پکن و تهران با امضای توافق استراتژیک 25 ساله خود انجام دادند و تحلیلگران ایرانی این اقدام را زمینه ای برای تبدیل شدن ایران به هم پیمان اول چین در منطقه می دانند.

وی یادآور می گردد که ایران در زمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی در سال 1989 تمام کوشش خود را کرد تا از هر فرصتی برای تحقق رویای بازگشت به قلب جاده ابریشم استفاده کند و به همین دلیل، تهران دوشنبه گذشته اعلام نمود که با امضای توافق همکاری راهبردی با چین موافق است و انجام مذاکرات نهایی در این باره به محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران واگذار شده اما جزئیات این همکاری معین نشده است.

این تحلیلگر به نقل از یک منبع ایرانی، مدعی شد که هدف از این توافق، دادن اطمینان به چینی هاست، مبنی بر اینکه ایران به همکاری با آنها ادامه می دهد حتی اگر اختلافات با غرب حل و فصل گردد و اینکه چین یک هم پیمان مهم برای ایران محسوب می گردد. به باور کارشناسان، کمترین نتیجه این توافق آن است که صرف اجرایی شدن آن، به معنای خرید مقدار زیادی از نفت ایران توسط چین است، که بهای آن به صورت دو سوم نقد و یک سوم دیگر در قالب کالاها و خدمات، پرداخت خواهد شد.

این منبع مطلع ادعا می نماید که پکن اجرای طرح های مالی و زیر ساختی خود را آغاز می نماید و در ادامه، زمینه برای اشتغال تعداد زیادی از ایرانی ها فراهم می گردد و به این شکل، ایران به مرکزی برای میزبانی کارخانه های عظیم چینی تبدیل می گردد تا کالاهای چینی در خاورمیانه، غرب و شمال غرب آسیا پخش شوند اما مهمترین بعد استراتژیک این توافق آن است که ایران تبدیل به ایستگاه اصلی جاده جدید ابریشم چین می گردد.

محسن شریعتی نیا استاد دانشگاه شهید بهشتی و کارشناس مسائل چین درباره افزایش همکاری ها بین ایران و چین، همزمان با کوشش آنها برای مقابله با فشارهای آمریکا ،می گوید: روابط ایران و چین به شدت تحت تاثیر تنش ها بین پکن و واشنگتن است.

در همین رابطه، رحمان قهرمان پور، دیگر تحلیلگر ایرانی نیز تاثیر رفتارهای ترامپ بر سیاست های چین را نفی نمی نماید.

علی جمشیدی در روزنامه اصولگرای فرهیختگان نیز گفت:بالا رفتن سطح همکاری با چین، نشان می دهد که دولت ایران از رویه سابق خود در تکیه بر اینستکس برای مبادلات تجاری، نا امید شده است و آنچه بین پکن و تهران می گذرد، در چارچوب آزمودن راه های دیگر توسط ایران است، تا بتواند قدرت بیشتری برای غلبه برای اوضاع فعلی داشته باشد.

علی رغم برگ های برنده ای که افزایش سطح همکاری بین ایران و چین در مواجهه با واشنگتن دارد اما هدف چین از این همکاری جنبه های دیگری نیز برای این کشور دارد .بطوری که سرمقاله روزنامه اصولگرای خراسان می نویسد که چین کوشش های خود از همکاری با ایران را در راستای سه هدف می داند؛ تامین امنیت انرژی و مواد خام ، رقابت مالی با روسیه و افزایش سطح تجارت دو جانبه. چین کوشش دارد در طرح مالی جدید ایران را شریک اول تجاری خود قرار دهد و روزنامه خراسان درباره این موضوع به گزارش اتاق صنعت و تجارت و معدن و کشاورزی ایران در ماه گذشته اشاره می نماید مبنی براین چین در رتبه اول لیست کشورهایی قرار داشت که ایران به آن صادرات انجام داده و از آن تولیدات غیر نفتی در یک سال گذشته وارد نموده است.

از حیث صادرات سهم چین 9.5 میلیارد دلار یعنی 23 درصد از صادرات غیر نفتی بوده که افزایش 2.5 درصدی داشته نسبت به سال قبل آن که صادرات غیر نفتی 9.3 میلیارد دلار یعنی 20.8 درصد از قیمت صادرات غیر نفتی ایران را شامل می شده است و واردات در سال گذشته واردات از چین 11.2 میلیارد دلار بوده که 26 درصد واردات کشور را تشکیل می دهد و نسبت به سال قبل آن 8 درصد افزایش داشته در حالی که قیمت واردات 10.4 میلیارد دلار یعنی 24 درصد از میزان کل واردات کشور در آن موقع بوده است.

أبو سلیسل در ادامه می افزاید که به نظر نمی رسد دستاوردهای ایران از همکاری با چین، منحصر به جنبه مالی باشد. موضع چین که در نشست آژانس بین المللی انرژی اتمی در کنار ایران صف آرایی کرد، جدا از مذاکرات دو جانبه بین مسئولان این دو کشور، که پیش از برگزاری این نشست انجام شد، نیست.

در همین رابطه، رحمان قهرمان پور احتمال می دهد در صورتی که واشنگتن برای تصویب قطعنامه تمدید ممنوعیت فروش سلاح به تهران کوشش کند، پکن از حق وتوی خود در شورای امنیت استفاده نماید.

310 23310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 6 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 1038

به "الاخبار: ایران به قلب جاده ابریشم باز می شود، مفاد توافق 25 ساله تهران و پکن چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الاخبار: ایران به قلب جاده ابریشم باز می شود، مفاد توافق 25 ساله تهران و پکن چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید