جزئیات انتشار 177.4 هزار میلیارد اوراق ، مانع از چاپ پول شدیم!

به گزارش سبزا، به گزارش خبرنگاران، مهدی بنانی گفت: طی چند سال اخیر با تصویب قانون برطرف موانع فراوری رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، وزارت امور مالی و دارایی اقدامات متنوعی برای مدیریت بدهی ها انجام داده که یکی از آن ها جمع آوری اطلاعات بدهی ها و مطالبات دولت و ارائه آن به مراجع ذیربط است که تا به امروز 26 فقره گزارش بدهی ها و مطالبات دولت در بازه زمانی سه ماهه و سالانه در راستای اجرای قانون برطرف موانع فراوری تهیه و به مراجع ذی ربط ارسال شده است.

جزئیات انتشار 177.4 هزار میلیارد اوراق ، مانع از چاپ پول شدیم!

جهت دریافت مشاوره خدمات تعرفه طراحی کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

وی اضافه کرد: برای جمع آوری این اطلاعات، سامانه مدیریت اطلاعات بدهی ها و مطالبات دولت (سماد) طراحی شده است که در حال حاضر بیش از 3500 دستگاه اجرایی به این سامانه متصل هستند و در بازه زمانی سه ماهه اطلاعات خود را ثبت می نمایند که تا به امروز بیش از 100 هزار رکورد اطلاعاتی در این سامانه ثبت شده است. در کنار این موضوع برای تسویه بدهی های دولت اوراق تسویه خزانه طراحی شد که از سال 1395 صدور آن شروع شده است. همچنین، صدور اوراق تسویه خزانه دو سال است که الکترونیکی شده و به ویژه در امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا با اصلاحات صورت گرفته در سامانه، مراجعه حضوری در تمامی مراحل از ابتدای ثبت درخواست توسط دستگاه اجرایی تا انتهای فرایند در وزارت اقتصاد، حذف شد.

این مقام مسئول در وزارت اقتصاد ادامه داد: تا به امروز بیش از 2000 سند تسویه صادر شده است و صدور اوراق تا ساعات خاتمهی سالجاری ادامه خواهد داشت و پیش بینی می گردد، حدود 10 هزار میلیارد تومان از بدهی های دولت با استفاده از آن تهاتر و تسویه گردد.

انتشار 177 و 400 هزار میلیارد تومان اوراق

رئیس مرکز مدیریت بدهی ها و روابط اقتصادی دولت گفت: با احتساب انتشار اسناد خزانه اسلامی تا 26 اسفند ماه سالجاری معادل 177 هزار و 400 میلیارد تومان اوراق منتشر شده که 125 هزار و 700 میلیارد تومان آن اوراق مرابحه عام و 51 هزار و 700 میلیارد تومان آن اسناد خزانه بوده است.

وی ادامه داد: برای تامین احتیاجهای اقتصادی مختلف اوراق متنوعی چون اسناد خزانه، صکوک مرابحه، منفعت و … طراحی شد که اکنون یکی از ابزارهای جذاب و نقدشونده بازار، اسناد خزانه اسلامی است. اوراق صکوک اجاره نیز در سال 1395 به مبلغ 4400 میلیارد تومان منتشر شد که امسال تسویه شد. در کنار این برای انتشار اوراق منفعت مبتنی بر درآمدهای آینده دولت، اوراق مرابحه عام برای تامین کالاها و خدمات مورد احتیاج دولت که در حال حاضر قسمت عمده انتشار اوراق به اوراق مرابحه عام مربوط می گردد، نیز مجوزهای لازم اخذ شده است.

بنانی در ادامه اعلام کرد: در حال حاضر تمام اوراق اینگونه طراحی شده اند تا این اطمینان را به خریدار بدهند که تسویه می شوند و تا به امروز یک مورد نبوده که اوراق دولت در موعد مقرر موکول شده باشد. همچنین، با توجه به سلایق خریداران و سرمایه گذاران اوراق کوتاه مدت و بلند مدت طراحی شده و در بازه های زمانی کمتر از یکسال تا 5 سال منتشر شده اند.

اقدامات هوشمندسازی مدیریت بدهی ها

این مقام مسئول در وزارت اقتصاد درباره هوشمندسازی مرکز مدیریت بدهی ها گفت: در حال حاضر سامانه جامع مدیریت بدهی ها در حال طی مراحل نهایی طراحی و بهره برداری است و دارای ماژول های مختلفی چون انتشار اوراق، اوراق تسویه خزانه، سبد بدهی ها و گزارشگری است.

وی اضافه کرد: در خزانه داری کل کشور سه پروژه مهم در زمینه هوشمندسازی داریم که عبارتند از پروژه خزانه داری الکترونیک، مولد سازی دارایی های دولت و طراحی نظام جامع مدیریت بدهی ها. همچنین، درصد تحقق پروژه مدیریت بدهی ها بیش از 90 درصد و پروژه مذکور در گام های خاتمهی است.

منع بانک مرکزی از خرید اوراق دولت

بنانی درباره مدیریت بدهی های بانکی دولت نیز شرح داد: همانطور که ذکر شد تا به امروز حدود 177 هزار میلیارد تومان از محل اوراق اقتصادی تامین شده است که اگر این امر محقق نمی شد، باید به سمت چاپ پول حرکت می کردیم بنابراین، به مبلغ 170 هزار میلیارد تومان مانع از خلق پول و افزایش پایه پولی شدیم. ماهیت یکسری از بدهی های دولت به بانک ها تکلیفی و یا از جنس بدهی های تضمینی است. درخصوص خرید اوراق توسط بانک مرکزی به موجب قانون بانک مرکزی از خرید اوراق دولت در بازار اولیه منع شده و تا به امروز یک برگ اوراق دولت را در بازار اولیه خریداری نکرده است.

جزئیات پرداخت سود اوراق در سال جاری

رئیس مرکز مدیریت بدهی های عمومی و روابط اقتصادی با بیان اینکه حجم خالص فروش اوراق به اندازه ای نبوده است که بتواند تاثیری منفی بر بازار سهام در بازار سرمایه بگذارد، درباره تسویه اصل و سود اوراق گفت: امسال قریب 60 هزار میلیارد تومان پول به بازار تزریق و اصل و سود اوراق را تسویه کردیم و معادل 125 هزار میلیارد تومان طی 42 هفته حراج از خرداد تا به امروز دریافت کردیم. اولین بازپرداخت در 29 فروردین برای سود اوراق منفعت معادل 439 میلیارد تومان، اول اردیبهشت برای اوراق مشارکت شهرداری 3 میلیارد و 900 میلیون تومان، در 18 اردیبهشت برای سود اوراق منفعت معادل 440 میلیارد تومان، در 20 اردیبهشت معادل 167 میلیارد تومان برای سود صکوک مرابحه پرداخت کردیم و به همین ترتیب با توجه به تقویم تسویه نسبت به تسویه اصل و سود اوراق اقدام شده است.

وی در خاتمه اشاره نمود که تسویه اصل و سود اوراق در سررسیدهای مقرر مهم ترین اولویت خزانه داری کل کشور محسوب می گردد.

منبع: ایسنا

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 4 فروردین 1400 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 1459

به "جزئیات انتشار 177.4 هزار میلیارد اوراق ، مانع از چاپ پول شدیم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات انتشار 177.4 هزار میلیارد اوراق ، مانع از چاپ پول شدیم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید