خبرنگاران اتمام عملیات بهسازی پوشش حفاظتی کاروانسرای ینگی امام ساوجبلاغ

به گزارش سبزا، کرج - خبرنگاران - سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ساوجبلاغ استان البرز از پایان عملیات بازسازی و بهسازی پوشش حفاظتی کاروانسرای تاریخی ینگی امام در این شهرستان خبر داد.

خبرنگاران اتمام عملیات بهسازی پوشش حفاظتی کاروانسرای ینگی امام ساوجبلاغ

روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز روز یکشنبه به نقل از رضا خلج اعلام کرد که پس از بازسازی قسمت های داخلی و خارجی چهار گنبد و همچنین نمای ایوان های ضلع شمالی کاروانسرای ینگی امام که سال 99 انجام شد، در روزهای اخیر نیز عملیات بهسازی و بازسازی دیوار بیرونی محوطه اجرایی شد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز گفت: به منظور ترمیم آسیب های وارده و با هدف حفظ و نگهداری از این بنای ارزشمند تعمیر، تجهیز و نقاشی پوشش حفاظتی و قسمتی از دیوار بیرونی محوطه انجام شد.

وی در ادامه با اشاره به پیگیری پرونده ثبت جهانی این اثر تاریخی و حساسیت های موجود افزود: این فاز از عملیات بازسازی کاروانسرای ینگی امام با هدف جلوگیری از تخریب و ورود غیرمجاز بود که در کوتاه ترین زمان ممکن اجرایی شده است.

خلج گفت: جزئیات معماری، ماندگاری و دوام اسکلت و وسعت بالای بنا از جمله شاخصه های متمایز این اثر به عنوان قدیمی ترین کاروانسرای واقع در راستا تجاری جاده ابریشم و متعلق به دوره صفویه است که پروژه مشترک ایران و سازمان جهانی یونسکو نیز محسوب می شود.

ینگی امام یکی از روستاهای کهن شهرستان ساوجبلاغ است که امامزاده، کاروانسرا و تپه ای تاریخی را در خود جای داده است. در ابتدا نام ینگی امام به امامزاده و سپس به کاروانسرا و تپه و هم اکنون به همه این روستا اطلاق می شود.

منبع: ایرنا
انتشار: 26 خرداد 1400 بروزرسانی: 26 خرداد 1400 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 1600

به "خبرنگاران اتمام عملیات بهسازی پوشش حفاظتی کاروانسرای ینگی امام ساوجبلاغ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران اتمام عملیات بهسازی پوشش حفاظتی کاروانسرای ینگی امام ساوجبلاغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید