دقت کولیس دیجیتال به چه عواملی بستگی دارد؟

به گزارش سبزا، دقت کولیس دیجیتال به چه عواملی بستگی دارد؟ دقت می توانند آن ها را به دستگاه های مقدار گیری فوق العاده ای تبدیل کند که در دستان شما باشند.

دقت کولیس دیجیتال به چه عواملی بستگی دارد؟

دانستن محدودیت های کولیس های خود و نحوه تأثیرگذاری بر آن ها چیزی است که شما را به دست های مناسب برای این کار تبدیل می نماید.

ما قصد دارم شما را به وسیله جنبه های مختلفی که بر دقت کولیس دیجیتال تأثیر می گذارد، آشنا کنیم. خرید کولیس دیجیتال می تواند برای شما هزینه بر باشد قبل از هر کاری بهتر است این مقاله رو بخوانید.

مقدار کولیس ها دیجیتال

کولیس 0-6 اینچ یا 0-30 سانتی متر

رایج ترین نوع کولیس مقدار گیری کولیس 0-6 اینچی است. اگر در متریک کار می کنید، این یک کولیس 0-300 میلی متری خواهد بود.

تنوع در توانایی آنها وجود دارد، اما به طور کلی آنها می توانند مقدار گیری های داخل، خارج و عمق را در محدوده مقدار گیری 6 اینچی مقدار گیری نمایند.

کولیس بزرگتر و کوچکتر

کولیس ها در محدوده های مقدار گیری مختلف عرضه می شوند. آنها بسیار کمتر مورد استفاده قرار می گیرند، اما همچنان با آنها برخورد خواهید کرد.

کولیس های 0-12 اینچی انتخاب منطقی بعدی هستند که زمان مقدار گیری یک قطعه بزرگتر فرا می رسد. علت اینکه شما همواره از آنها استفاده نمی کنید این است که بزرگ هستند و ممکن است استفاده از آنها ناخوشایند باشد.

کولیس های 0-24 اینچی نیز همین مشکل را دارند و حتی ناجورتر هستند. به طور معمول، شما فقط در شرایطی از کولیس های بزرگتر استفاده می کنید که نمی توانید از کولیس بهره ببرید.

توجه: کولیس هایی با محدوده مقدار گیری بزرگتر از دقت کمتری برخوردار هستند. به عنوان مثال، همان کولیس Mitutoyo در نسخه 0-6 اینچی دارای دقت تعیین +/- 0.001 اینچ و نسخه 0-24 اینچ دارای دقت +/- 0.002 اینچ است. آنها فقط نیمی از دقت را دارند. این تنها زمانی بدتر می گردد که متوجه شوید کولیس های بزرگتر از تولیدنمایندگان کمتر شناخته شده ممکن است حتی دقت کمتری داشته باشند.

کولیس دیجیتال چگونه کار می نماید؟

کولیس های دیجیتال از حسگرهای الکترونیکی برای خواندن مقدار گیری استفاده می نمایند. آنها به راحتی ساده ترین کولیس برای مطالعه هستند.

مقادیر از روی صفحه نمایش LCD مانند یک ساعت زنگ دار خوانده می شوند.

زمانی آنها بسیار گران بودند و هنوز هم تا حدودی هستند. در سال های اخیر، قیمت آنها کاهش یافته و قابل اعتمادتر شده اند. ابزارهای ساخته شده در چین و سایر کشورهایی که هزینه نیروی کار کمتری دارند، از نظر کیفیت بهبود یافته اند.

کولیس های دیجیتال زیادی در دسترس هستند که به مقدار ای که شما را باور می نمایند دقیق نیستند. این مورد به این علت است که وضوح آنها از دقت آنها بهتر است.

دقت معمولی برای انواع مختلف کولیس دیجیتال

دقت کولیس دیجیتال باید 001/0 باشد. نمونه های مقرون به صرفه قیمت یا کیفیت پایینی وجود دارند که نمی توانند این دقت را برآورده نمایند، اما وقتی بیشتر مردم به کولیس فکر می نمایند، انتظار دارند دقت آن تا 001/0 باشد.

دقت در انواع مختلف کولیس های 0-6 اینچی مشابه است و ممکن است به نظر برسد کولیس های دیجیتال وضوح بهتری دارند اما این دقیقاً درست نیست.

اغلب کولیس های دیجیتال دارای نمایشگری هستند که دورتر از دقت آنها خوانده می گردد. اگر ابزار تا آن سطح دقیق نباشد، فایده ای ندارد که خواندن را به 5 دهم اینچ یا 0.005 اینچ ببرید.

چگونه هزینه بر دقت کولیس دیجیتال تاثیر می گذارد

ساخت کولیس های دیجیتال کوچک با دقت یکسان راحت تر از کولیس های بزرگ است. به دست آوردن کولیس با دقت 0.001 اینچ در 6 اینچ بسیار آسان تر از 24 اینچ خواهد بود. به همین علت است که هزینه کالیپرهای بزرگتر به سرعت بالا می رود یا دقت آنها کاهش می یابد.

بعضی از کولیس ها دقت را فدای کاهش هزینه ها می نمایند. بعضی از کولیس های سطح بودجه دقت +/- 0.001 اینچ را برای کولیس 0-6 اینچی ندارند. هنگام مقایسه ابزارهای مختلف به دقت تعیین شده توجه کنید.

میکرومتر دیجیتال دقیق تر از کولیس؟

میکرومترها ابزار دیگری هستند که اغلب به وسیله افرادی که از کولیس برای مقدار گیری استفاده می نمایند استفاده می گردد. دقت معمولی یک میکرومتر یک دهم اینچ یا 0.0001 است. این مقدار 10 برابر دقیق تر از کولیس است. برای خرید میکرومتر با دقت بالا می توانید از سایت ابزار آذری اقدام کنید.

نشانگرهای شماره گیری و تست یکی دیگر از ابزارهای مورد استفاده در ماشین آلات هستند. آن ها معمولاً صفحه های شماره گیری با سوزن دارند، یا گاهی اوقات نسخه های دیجیتالی آن ها را پیدا می کنید.

دقت این نشانگرها از 0.001 اینچ برای بسیاری از نشانگرهای شماره گیری تا 0.00001 اینچ برای نشانگرهای تست متغیر است. نشانگرهای تست می توانند 1000 برابر دقیق تر از نشانگرهای شماره گیری و کولیس باشند.

دقت کولیس دیجیتال در مقابل وضوح

وضوح مقدار دقت ابزار شما برای خواندن است. این که چقدر دقیق نیست. تصور کنید یک جعبه را مقدار می گیرید.

یک کولیس دیجیتالی با دقت کمتر ممکن است طول جعبه را در 6.5005 اینچ مقدار گیری کند. مشکل این است که کولیس ممکن است فقط تا +/- 0.001 دقت داشته باشد. این بدان معنی است که می توانید همان کولیس را بردارید و همان جعبه را دوباره در همان مکان دقیق مقدار گیری کنید و 6.4995 اینچ یا 6.5015 اینچ بگیرید.

نکاتی برای افزایش دقت کولیس دیجیتال

بدانید به چه دقتی احتیاج دارید. اولین قدم این است که بدانید ابزاری که احتیاج دارید چقدر دقیق است. شاید اصلا احتیاجی به کولیس نداشته باشید. ممکن است برای مقدار گیری تا یک دهم (0.0001 اینچ) به یک میکرومتر احتیاج داشته باشید. شاید بتوانید با استفاده از یک متر خوب کار خود را انجام دهید.

آنالیز دقت کولیس دیجیتال شما

کولیس های مقرون به صرفه تر می توانند دقیق باشند، اما هر کولیس مقرون به صرفه تری دقیق نیست. کولیس های اینسایز و میتوتویو یا دیگر سازندگان معروف نیز ممکن است دقیق نباشند، اما احتمال آن بسیار کمتر است.

مشکل این است که تا زمانی که کولیس را آنالیز نکنید، نمی دانید دقیق است. این فرآیند کالیبراسیون نامیده می گردد.

با ابزارهای مقدار گیری دقیق ملایم باشید

این ابزار چکش نیستند. شما باید با آنها به لطافت رفتار کنید. وقتی آنها را روی نیمکت می گذارید به میلیون ها تکه تکه نمی شوند، اما ضربه زدن به آنها یا انداختن آنها به این معنی است که روزهای بدی خواهید داشت.

متداول ترین انواع آسیب ها که همگی بر دقت تأثیر می گذارند:

  • شوک به عملکرد داخلی این می تواند باعث کشش بیش از حد در مکانیسم گردد یا به سادگی مقدار گیری های بدی را ارائه دهد.
  • آسیب به فک های کولیس مانند بریدگی. حتی یک ضربه بسیار کوچک می تواند باعث گردد کولیس شما خاموش گردد. فک های داخلی بیشتر از فک های بیرونی کولیس آسیب می بینند.
  • میله کولیس عمق ممکن است خم گردد یا آسیب ببیند و خوانش بدی را نشان دهد. میله ها بلند و نازک هستند، به این معنی که برای آسیب رساندن به آنها نیروی زیادی لازم نیست.

جمع بندی نکات دقت کولیس دیجیتال

در این نوشته به آنالیز دقت کولیس دیجیتال پرداختیم، برای انتخاب یک کولیس مناسب برای کار خود باید این نکات را در نظر بگیرید که در کار شما تاثیر زیادی می گذارد.فروشگاه ابزار آذری در ضمینه خرید انواع ابزار آلات دقیق می تواند به شما یاری کند.

منبع: اتاق
انتشار: 16 تیر 1401 بروزرسانی: 16 تیر 1401 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 2027

به "دقت کولیس دیجیتال به چه عواملی بستگی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دقت کولیس دیجیتال به چه عواملی بستگی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید