هجوم 10 میلیونی متقاضیان به قرعه کشی ایران خودرو
به گزارش سبزا، هجوم 10 میلیونی متقاضیان به قرعه کشی ایران خودرو آذر 1404 با حذف یکی از شروط ثبت نام برای خرید خودرو نشانه چیست؟
ثبت آمار خیره نماینده 10 میلیون متقاضی در سامانه قرعه کشی ایران خودرو آذر 1404 را نباید دست کم گرفت. این عدد یعنی تقریباً از هر 4 یا 5 ایرانی واجد شرایط، یک نفر شانسش را برای برنده شدن امتحان نموده است.
خبرنگاران - برای اینکه بفهمیم چه اتفاقی افتاد که این دوره به شلوغ ترین و جنجالی ترین دوره تاریخ فروش خودرو در ایران تبدیل شد باید چند عامل را آنالیز کرد اما لطفا انتظار نداشته باشید بپذیریم مردم ناگهان همگی با هم عاشق رانندگی شده اند چون ظاهر امر نشان می دهد پای یک سود شیرین در میان است. بگذارید در این گزارش ماجرا را از زاویه دید معیشت مردم و اقتصاد خانوار، کالبدشکافی کنیم تا بفهمیم پشت پرده هجوم 10 میلیونی چیست.
علت استقبال 10 میلیون متقاضی از ثبت نام ایران خودرو آذر 1404 چیست؟
برای درک علت این استقبال، باید ابتدا شرایط نو ثبت نام را مرور کنیم. در دوره های قبلی، متقاضیان با هفت خوان رستم روبرو بودند و در هر مرحله، بابت شرط داشتن گواهینامه و نداشتن پلاک فعال گرفته تا بلوکه شدن مبلغی در حساب وکالتی، تعدادشان ریزش می کرد.
در ثبت نام ایران خودرو آذر 1404، بسیاری از این موانع برداشته شد. هرچند هیچ کدام آنها به مقدار حذف شرط بلوکه کردن پول کارگشا نبود. حالا هر کسی با یک کد ملی و دسترسی به اینترنت، بدون اینکه ریالی در حساب داشته باشد، می تواند در این ماراتن شرکت کند. آیا این تمام ماجرا است؟
1. تغییرات نو شرایط ثبت نام ایران خودرو؛ حذف گواهینامه و پول بلوکه شده
تسهیل شرایطی مثل حذف شرط گواهینامه و اجازه ثبت نام به کسانی که خودروی بالای 5 سال ساخت دارند، دایره شمول متقاضیان را به شدت توسعه داد. بخش بزرگی از جامعه که قبلاً به علت پلاک فعال یا نداشتن گواهینامه حذف می شدند، حالا پشت خط استارت ایستاده اند.
2. سود قرعه کشی خودرو؛ چرا ثبت نام ایران خودرو شبیه بخت آزمایی است؟
در مالی که تورم بخشی از واقعیت روزمره آن است، مردم در پی پناهگاهی برای حفظ ارزش پول یا کسب سود سریع هستند. قرعه کشی ایران خودرو حالا تنها یک روش خرید ماشین نیست و اغلب مردم آن را به چشم بلیت بخت آزمایی می بینند چون می دانند برنده شدن در آن، سودی معادل چند سال کار کردن و پس انداز برایشان رقم می زند.
مقایسه قیمت کارخانه و بازار محصولات ایران خودرو در آذر 1404
اگر بخواهیم با هم صادق باشیم، باید اعتراف کنیم اختلاف قیمت فاحش بین نرخ کارخانه و بازار آزاد تنها علتی است که توانسته 10 میلیون نفر را دور موضوع ثبت نام در سامانه جمع کند.
وقتی شما خودرویی را به قیمت کارخانه خریداری کنید و بدانید به محض خروج از درِ شرکت، در بازار آزاد آن را از شما چند صد میلیون تومان گران تر خریداری می نمایند چرا شانستان را امتحان نکنید؟ در ادبیات مالی این موضوع را یک رانت قانونی و مصداق سود بادآورده می دانند چون تقریبا هیچ فعالیت مالی دیگری در ایران نمی تواند با آن رقابت کند.
در جدول زیر، نگاهی انداخته ایم به سود احتمالی که برنده های خوش شانس این دوره به جیب می زنند:
جدول سود برندگان قرعه کشی ایران خودرو؛ از پژو 207 تا هایما
نام خودرو | قیمت مصوب کارخانه (تومان) | قیمت بازار آزاد (تومان) | سود تقریبی (تومان) | درصد سود (بازدهی) |
پژو 207 دستی (سقف شیشه ای) | 860,000,000 | 1,355,000,000 | 495,000,000 | 57.5٪ |
دنا پلاس دستی (MT6) | 952,000,000 | 1,418,000,000 | 466,000,000 | 48.9٪ |
سورن پلاس دوگانه سوز | 887,000,000 | 1,316,000,000 | 429,000,000 | 48.3٪ |
رانا پلاس ارتقایافته | 799,000,000 | 1,115,000,000 | 316,000,000 | 39.5٪ |
پژو 207 با موتور TU3 | 797,400,000 | 1,100,000,000 | 302,600,000 | 37.9٪ |
هایما 8S | 2,280,000,000 | 3,140,000,000 | 860,000,000 | 37.7٪ |
ری را اتوماتیک | 1,501,000,000 | 2,117,000,000 | 616,000,000 | 41٪ |
هایما S7 پرو | 2,078,000,000 | 2,750,000,000 | 672,000,000 | 32.3٪ |
نکته: حتی در مقرون به صرفه ترین خودروی فهرست یعنی پژو 207 با موتور TU3، سود برنده بیش از 300 میلیون تومان است. در خصوص خودروهای لوکسی مثل هایما 8S، این سود به رقم خیره نماینده 860 میلیون تومان می رسد. برای بسیاری از اقشار جامعه، این اعداد و ارقام معادل چند سال پس انداز است؛ پس چرا نباید 10 میلیون نفر برای آن صف یکشند؟
پشت پرده تقاضای 10 میلیونی خودرو؛ توزیع رانت یا احتیاج واقعی بازار؟
اقتصاد با کسی تعارف ندارد؛ وقتی تقاضا برای کالایی به 10 میلیون نفر رسیده و از آن طرف مقدار عرضه زیر 100 هزار دستگاه است، یعنی رسما داریم به توزیع رانت بزرگ دست می زنیم.
همین حالا هم می دانیم بخش بزرگی از متقاضیان، مصرف نماینده واقعی نیستند و صرفاً با هدف فروش حواله یا فروش خودرو در بازار آزاد پس از تحویل وارد بازی شده اند. از آن طرف ایران خودرو هم که مجبور شده محصولات خود را با قیمتی پایین تر از نرخ بازار عرضه کند فشاری مضاعف را تحمل خواهد نمود که منجر به تداوم زیان انباشته این شرکت می گردد.
نگرانی سوم بیشتر عاملی روانی است و اتفاقا باید بیشتر از دیگر عوامل جدی گرفته گردد. چون تمرکز ذهنی و مالی 10 میلیون نفر روی یک قرعه کشی، از فقدان بسترهای سرمایه گذاری مولد در کشور خبر می دهد.
محاسبه شانس برنده شدن در قرعه کشی ایران خودرو آذر 1404
اگر فرض کنیم در این مرحله 100 هزار خودرو عرضه گردد (با وجود 10 میلیون متقاضی) شانس برنده شدن هر نفر 1 به 100 است. این احتمال در بعضی خودروهای پرطرفدار مثل 207 یا دنا پلاس، به علت تعداد بالای متقاضی، می تواند به 1 به 500 برسد. با این حال، چون بعد از حذف حساب وکالتی، هزینه شرکت در این طرح تقریباً به صفر رسیده، مردم ترجیح می دهند بخت و اقبالشان را با همین شانس یک درصدی امتحان نمایند.
استقبال 10 میلیونی از قرعه کشی ایران خودرو از اینجا به بعد پدیده ای مالی-اجتماعی خواهد بود و به نظر می رسد تا زمانی که اختلاف قیمت کارخانه و بازار به این شدت (بین 300 تا 860 میلیون تومان) باشد، هر روشی برای عرضه خودرو با هجوم سنگین مردم روبرو خواهد شد.
فرض کنیم تقاضای انباشته فعلی همین 10 میلیون نفر باشد (بدون اینکه هر سال متقاضیان نوی مثل گواهینامه اولی ها به این جمعیت اضافه شوند) و ظرفیت عرضه ایران خودرو در هر دوره قرعه کشی را 100 هزار دستگاه در نظر بگیریم. با یک محاسبه ساده می توان فهمید تقریبا 8 سال و 4 ماه زمان ضروری است تا نفر آخر فهرست صاحب خودرو گردد!
تازه هر سال حدود 1.5 میلیون نفر به سن قانونی می رسند و به عنوان متقاضی نو وارد بازار می شوند. پس سرعت ورود افراد نو به صف، از سرعت خروج برنده ها بیشتر است.
منبع: بیت ران