رقابت مگاپیکسل دوربین گوشی های موبایل دوباره داغ شده است

به گزارش سبزا، اولین رقابت مگاپیکسل دوربین گوشی های موبایل در سال 2004 شروع شد (زمانی که رزولوشن دوربین از 1 مگاپیکسل رد شد) و در سال 2013 با عرضه نوکیا 808 مجهز به دوربین 41 مگاپیکسلی این رقابت فروکش کرد. اما در سال 2018، این رکورد شکسته شد و طی همین حدودا 5 سال، شرکت ها تصمیم گرفتند به جای تمرکز بر رزولوشن سنسور، بر دیگر ویژگی های دوربین تمرکز نمایند. اما طی چند سال اخیر، رقابت شرکت ها بر سر رزولوشن سنسور دوربین دوباره داغ شده و به نظر می رسد این رقابت قرار نیست به این زودی ها به انتها برسد.

رقابت مگاپیکسل دوربین گوشی های موبایل دوباره داغ شده است

اولین دوره از این رقابت تا حدی به این علت به خاتمه رسید که شرکت ها در نهایت به این نتیجه رسیدند که استفاده از پیکسل های بزرگ تر مزایای بیشتر دارد. از طرف دیگر باید به پیشرفته شدن الگوریتم های نرم افزاری اشاره کنیم که به همین دلیل گوشی های پرچم دار سامسونگ، اپل و پیکسل تا سال ها از دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی استفاده می کردند.

اما این روزها شرکت ها بار دیگر به افزایش تعداد پیکسل ها علاقه نشان می دهند. البته از سوی دیگر، افزایش میزان سنسور هم مورد توجه نهاده شده است. دومین دوره از این رقابت، با فراگیری دوربین های 48 مگاپیکسلی شروع شد. به عنوان مثال می توانیم به ISOCELL GM1 ساخت سامسونگ اشاره کنیم که در سال 2018 به عنوان یک سنسور 48 مگاپیکسلی معرفی گردید. میزان این سنسور اصلا بزرگ نبود و از پیکسل های 0.8 میکرومتری بهره می برد که با فناوری ترکیب پیکسل ها، میزان پیکسل ها به 1.6 میکرومتر افزایش پیدا می کردند.

سنسور GM1 از تکنولوژی Tetrapixel استفاده می کرد که نام انتخاب شده از طرف سامسونگ برای فیلتر Quad Bayer است. به زبان ساده و همانطور که در تصویر زیر می توانید ببینید، 4 پیکسل مجاور در سنسور از یک فیلتر رنگی استفاده می نمایند. بنابراین به صورت نرم افزاری وقتی اطلاعات هر 4 پیکسل به یک پیکسل تبدیل می گردد، در نهایت با پیکسل های بزرگ تری روبرو می شویم.

در حال حاضر با توجه به افزایش میزان و رزولوشن سنسور ها، بعضی از آن ها از ترکیب 9 در یک و حتی 16 در یک هم پشتیبانی می نمایند. بنابراین اگرچه در حال حاضر سنسور های 108 و 200 مگاپیکسلی راهی بازار شده اند، ولی این سنسورها هم به طور پیش فرض عکس های 12 مگاپیکسلی ثبت می نمایند.

بعد از فراگیری سنسورهای 48 مگاپیکسلی، شرکت ها تصمیم گرفتند هزینه های ساخت این سنسور ها را برای گوشی های مقرون به صرفه قیمت پایین بیاورند. کاهش هزینه هم طبیعتا به معنای کاهش میزان سنسور است. بنابراین اگرچه سنسور GM1 از پیکسل های 0.8 میکرو متری بهره می برد، اما در سال 2020 سامسونگ از سنسور 48 مگاپیکسلی ISOCELL GM5 با پیکسل های 0.7 میکرومتری رونمایی کرد. از طرف دیگر در سال 2021 سنسور 50 مگاپیکسلی JN1 با پیکسل های 0.64 میکرومتری از راه رسید.

در سال 2019، سامسونگ از اولین سنسور 108 مگاپیکسلی رونمایی کرد که از پیکسل های 0.8 میکرومتری بهره می برد. این سنسور برای اولین بار در گوشی شیائومی Mi CC9 Pro تعبیه شد که به طور پیشفرض می توانست عکس های 27 مگاپیکسلی ثبت کند.

نسل بعدی این سنسور در گوشی گلکسی S21 اولترا نهاده شد و با بهره گیری فناوری ترکیب پیکسل 9 در 1 می توانست عکس های 12 مگاپیکسلی ثبت کند. اما مانند همان دوربین های 48 مگاپیکسلی، در این مورد هم روز به روز میزان پیکسل ها کاهش پیدا کرد و مثلا می توانیم به سنسور HM2 عرضه شده در سال 2020 اشاره کنیم که مبتنی بر پیکسل های 0.64 میکرومتری است.

حالا باید به فاز بعدی رقابت مگاپیکسل دوربین گوشی های موبایل یعنی سنسور های 200 مگاپیکسلی بپردازیم. سامسونگ تا حالا دو سنسور 200 مگاپیکسلی معرفی نموده که مدل HP1 مجهز به پیکسل های 0.64 میکرومتری است ولی مدل HP3 از پیکسل های بسیار کوچک تری بهره می برد و میزان آن ها به 0.56 میکرومتر می رسد. شرکت OmniVision هم دو سنسور 200 مگاپیکسلی معرفی نموده است.

در حال حاضر 200 مگاپیکسلی بیشترین رزولوشن موجود برای سنسور دوربین های موبایل است ولی طبق گزارش های منتشر شده، سامسونگ می خواهد رزولوشن این دوربین ها را به 600 مگاپیکسل هم برساند.

در این میان سوالی که برای بسیاری از کاربران ایجاد می گردد این است که آیا واقعا تعبیه این همه پیکسل در سنسور، فواید زیادی هم دارد؟ اول از همه باید به نقش این عدد در تبلیغات گوشی ها اشاره کنیم. واقعیت این است که عموم کاربران همچنان فکر می نمایند هرچقدر تعداد پیکسل ها بیشتر باشد، دوربین گوشی موردنظر کیفیت بهتری دارد.

البته از سوی دیگر نمی توانیم مزایای عملی این مشخصه را کتمان کنیم. به عنوان مثال هرچقدر تعداد پیکسل های موجود در سنسور بیشتر باشد، دوربین موردنظر در زمینه زوم دیجیتال حرف بیشتری برای گفتن خواهد داشت. بعلاوه شرکت ها می توانند از یک سنسور با رزولوشن بسیار بالا، به عنوان چند سنسور بهره ببرند. به عنوان مثال نیمی از پیکسل ها می توانند عکس را با ISO بالا ثبت نمایند و نیمی دیگر این کار را با ISO پایین انجام می دهند. در نتیجه عکس نهایی هم در نقاط روشن و هم در نقاط تاریک جزئیات زیادی خواهد داشت. در زمینه عکاسی HDR هم پیکسل ها می توانند از نظر نوردهی به چندین بخش تقسیم شوند تا عکس نهایی محدوده دینامیکی بسیار بهتری داشته باشد.

به طور کلی به نظر می رسد فاز دوم رقابت مگاپیکسل دوربین گوشی های موبایل قرار نیست به این زودی ها به خاتمه برسد و باید ببینیم دوربین های مبتنی بر رزولوشن بالاتر از 200 مگاپیکسل چه زمانی راهی بازار می شوند.

منبع: GSMArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 11 مهر 1401 بروزرسانی: 11 مهر 1401 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 2088

به "رقابت مگاپیکسل دوربین گوشی های موبایل دوباره داغ شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رقابت مگاپیکسل دوربین گوشی های موبایل دوباره داغ شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید