زنبورها آزمون ریاضی حل می نمایند

به گزارش سبزا، زنبور می تواند با استفاده از سرنخ های بصری، چیستان های محاسباتی را حل نماید. به گفته محققان، چنین یافته ای به توسعه هوش مصنوعی در آینده یاری می نماید.

زنبورها آزمون ریاضی حل می نمایند

زنبور ها همین که به این قاعده ها پی می بردند، پوستر دارای بیشترین یا کمترین شکل را به سرعت پیدا می کردند تا قند جایزه بگیرند

بنا بر یافته های یک پژوهش جدید، زنبورعسل قادر است بدون استفاده از اعداد، آزمون های محاسباتی را حل نماید.

طبق تحقیقی که دانشگاه شفیلد انجام داده است، این حشره می تواند با استفاده از سرنخ های بصری، چیستان های محاسباتی را حل نماید. به گفته محققان، چنین یافته ای به توسعه هوش مصنوعی در آینده یاری می نماید.

در بخشی از این پژوهش، زنبور های عسل را تک به تک آموزش دادند تا پوستر هایی را با دیدن شمار مختلفی از شکل ها بشناسند. به بعضی از آن ها یاد داده بودند که پوستر دارای بیشترین شکل را پیدا نمایند و قند جایزه بگیرند و به بعضی دیگر هم آموختند که پوستر دارای کمترین شکل را پیدا نمایند تا پاداششان قند باشد.

محققان متوجه شدند که زنبور ها همین که به این قاعده ها پی می بردند، پوستر دارای بیشترین یا کمترین شکل را به سرعت پیدا می کردند تا قند جایزه بگیرند.

برای آن که معین گردد آیا زنبور ها از سرنخ های غیرعددی استفاده می نمایند یا خیر، دو پوستر در برابر آن ها گذاشتند که تعداد شکل هاشان برابر، ولی در یکی از آن ها لبه های شکل ها اندکی درازتر بود. این بار از پاداش قند هم خبری نبود و محققان انتظار داشتند که زنبور ها در جست وجوی جایزه، به تعداد برابر به سراغ پوستر ها بروند.

اما چنان چیزی رخ نداد و آن هایی که قاعده بیشترین تعداد را یاد گرفته بودند، به سراغ پوستر دارای بیشترین میزان متغیر های پیوسته (یعنی دارای لبه های درازتر) رفتند، آن هایی هم که کمترین تعداد را یاد گرفته بودند، برعکس عمل کردند. در نتیجه می توان گفت که زنبور های عسل به سرنخ های پیوسته شکل ها واکنش نشان می دادند، نه تعداد اجزا.

این تحقیق در مجله بی مجموعه مقالات انجمن سلطنتی منتشر شده است و دکتر هادی معبودی، نویسنده اصلی آن، می گوید: نتایج تحقیق ما نشانگر آن است که جانوران خیلی باهوش هستند و می توانند به روش های کارآمد و نامنتظره مسائل را حل نمایند.

این یافته ها در توسعه آینده هوش مصنوعی کاربرد های زیادی خواهد داشت و با اتکا به ویژگی های جانورانی که برای حل بعضی مسائل خاص تکامل یافته اند، می توان دستگاه های هوشمند طراحی کرد.

او می افزاید: البته این به معنای آن نیست که زنبور ها و سایر جانوران بی کلام از اعداد سردرنیاورند، بلکه به معنای آن است اگر در برخورد با مسائل محاسباتی، با اطلاعات غیرعددی روبرو شوند، اغلب از ویژگی های چنین اطلاعاتی برای حل آن ها استفاده می نمایند. امیدواریم که با تحقیقی که انجام دادیم روش های بهتری برای آنالیز شناخت محاسباتی جانوران پیدا کنیم.

منبع: ایندیپندنت

منبع: فرادید
انتشار: 21 فروردین 1400 بروزرسانی: 21 فروردین 1400 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 1492

به "زنبورها آزمون ریاضی حل می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زنبورها آزمون ریاضی حل می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید