سفر به شهر شهمیرزاد؛ نگین کویر مرکزی ایران

به گزارش سبزا، شهمیرزاد نام یکی از بخش های وابسته به شهرستان سنگسر سمنان بوده و در حدفاصل 24 کیلومتری از مرکز این استان واقع شده است. این شهر به علت تاریخچه غنی و تفاوتهای بسیاری که با دیگر شهرهای مختلف ایران دارد، از عناوین متعددی هم برخوردار است. شهمیرزاد برخلاف اقلیم کویری که در آن واقع شده، از پوشش گیاهی و جنگلی نسبتا قابل قبولی برخوردار بوده و دارای بیشمار درخت گردو است. شهمیرزاد از نظر تاریخی و توریستی می تواند به اسم یک مقصد ایده آل برای گردشگران خارجی و داخلی بحساب بیاید. در راهنمای سفر به شهر شهمیرزاد با ما همراه شوید تا شما را با دیدنی های معروف شهمیرزاد بیش از پیش آشنا نماییم.

سفر به شهر شهمیرزاد؛ نگین کویر مرکزی ایران

لیست مطالب

دلایل سفرکمی با تاریخ شهر و موقعیت مکانیتنوع پوشش درختیآشنایی با فرهنگ مردم منطقهمکان های اقامتی مهریه دختران شهمیرزاداماکن دیدنی و جاذبه های تاریخی شهمیرزادرفتن به شهمیرزاد

دلایل سفر

برای سفر به شهر شهمیرزاد در پی علت و بهانه نگردید، چرا که هیچ علتی بهتر از رسیدن به یک آرامش دلپذیر، طبیعتی بکر و زیبا، اماکن باستانی و جاذبه های دیدنی در کنار تعداد زیادی از کوچه باغ های خاطره سازی که قطعا مردم پا به سن گذاشته ایرانی هر کدام کلی خاطره از این باغ ها و کوچه پس کوچه های باریک باغی دارند، نمی تواند باشد. در سفر به شهر شهمیرزاد همه چیز با سایر شهرهای شلوغ و بسیار آلوده از زمین تا آسمان فرق دارد؛ مثلا شهمیرزاد شما را با آلودگی هوا و محیط زیستی که در دور تا دور این شهر را فرا گرفته، به هیچ اسم روبرو نمی نماید و شبها تا سحرگاه می توانید ساعتهای متعددی را به شمارش ستارگان پر نور بپردازید.

شهمیرزاد برای همه کسانی که در ناحیه مرکزی کشور ساکن هستند، می تواند یک مقصد ایده آل با قابلیت دسترسی آسان باشد و برای سایر هموطنان هم که در گوشه گوشه این ممکلت اسلامی سکنی گزیدند، یک شهر گردشگری برای سپری کردن تعطیلات بلند سال بحساب بیاید.

کمی با تاریخ شهر و موقعیت مکانی

آنطور که در کتابهای مختلف تاریخی نظیر طبرستان ابن سافندیار، طبرستان دکتر ابوالفتح حکیمیان، نزهه القلوب حمدالله مستوفی، تاریخ قومس عبدالرفیع حقیقت، معجم البلدان یاقوت حموی، کتاب علویان و تعدادی دیگر از این منابع و کتب تاریخی و کهن موثق آورده شد، قدمت شهمیرزاد را باید به زمان قبل از ورود آریایی ها به ایران و حتی پیش از دوران حکومت اشکانیان بر این مرز بوم دانست که با این حساب تاریخچه شهمیرزاد بالغ بر 3 هزار سال خواهد بود! البته، گروهی از مورخان سرشناس ایرانی هم قدمت این شهر را با توجه به وجود نامهایی همانند اشکش و ارشک که در آن موقع بر روی چشمه سارهای این شهر قرار داشت، کمتر از رقم گفته شده تخمین زده اند.

فارغ از همه این بحث ها، با توجه به مطالبی که در مورد تاریخچه شهمیرزاد از کتابهای مذکور استخراج و تفسیر شد، باید بپذیریم که این شهر در گذشته یکی از آبادترین منطقه ها کشور ما بحساب می آمد و از گذشته های بسیار دور تا کنون هم از نامهای مختلفی برخوردار بود که برخی از آنها عبارتند از شهمار، سهار، شهار و شامار.

شهمیرزاد در حدفاصل 24 کیلومتری از مرکز استان سمنان و در بخش شمالی این استان نهاده شده و فاصله آن از کویر مرکزی ایران تنها 20 کیلومتر است. شاید باورش کمی سخت باشد، اما با اینکه شهمیرزاد از توابع استان سمنان بوده و از نظر موقعیت مکانی خود هم نباید دارای پوشش انبوه گیاهی و جنگلی باشد، اما این شهر دارای درختانی بلند و جنگلی انبوه بوده و برخلاف اقلیم خشک بیابانی، از چشمه سارها و رودهای پر تلاطم و پر آبی برخوردار هست. برای تماشای دیدنی های معروف شهمیرزاد می توانید از سمنان به طرف نواحی شمالی آن حرکت کرده و نزدیک به 20 دقیقه با خودروی شخصی برانید تا از دور شاهد بلندی درختان شهمیرزاد و زمینهای حاصلخیز کشاورزی آن باشید.

تنوع پوشش درختی

همانطور که بارها در مورد طبیعت بکر و دست نخورده صحبت کردیم، این را هم باید بگوییم که این شهر مکان قرارگیری انواع و اقسام درخت های کهنسال و نام آشنای ایرانی بوده که از جمله آنان میتوان به درخت سپیدار، گردو، بید مجنون، تبریزی، چنار اشاره نمود. براساس راهنمای سفر به شهر شهمیرزاد باید بدانید که تمامی این درختها در گوشه و کنار شهر کاملا بچشم می خورند و حتی شما می توانید در کنار خیابانهای شهمیرزاد با درختان کهنسال گردو، سیب و بیدهای مجنون روبرو شوید. شایان ذکر است که در شهمیرزاد تعداد زیادی باغ و زمین کشاورزی وجود دارد که عمده محصولات بدست آمده از این باغ ها و زمین های کشاورزی را گردو، آلو، سیب، گلابی و زردآلو تشکیل می دهند.

آشنایی با فرهنگ مردم منطقه

براساس راهنمای سفر به شهر شهمیرزاد باید بگوییم فرهنگ غنی، خونگرمی و مهمان نوازی در رفتار و کردار مردم منطقه شهمیرزاد کاملا مشهود است و آنان بعلت رفت و آمدهای متعددی که با آغاز فصل سرد سال یعنی زمستان به شهرهای مازندران از دیرباز داشته اند، از نکات مشترک و بعلاوه فرهنگ غنی مازندرانی هم برخودار شده و حتی زبان محلی آنها هم مازندرانی است. این شهر بعلت قدمت بسیار زیاد خود، در گذشته های بسیار دور به اسم یک مقصد نهایی برای مهاجران ایرانی و عربی تلقی می شد و بناهای مختلفی هم به وسیله همین دسته از مهاجران ساخته شدند.

مکان های اقامتی

برای اقامت خود در زمان سفر به شهر شهمیرزاد توصیه می کنیم سری به هتل های ایجاد شده در این منطقه بزنید و با یک اقامت خوب و مناسب، انرژی خود را برای گشت و گذارهای بیشتر ذخیره نمایید. برای این منظور، ما به شما دو هتل اقامتی 4 ستاره و 3 ستاره را که به ترتیب هتل خانه گل و هتل سنگسر نام دارند، معرفی می کنیم. هتل گل خانه در اصل یک خانه با دیزاین و شکل و شمایل خانه های قدیمی بوده و از یک حیاط دلربا و یک عدد حوض در وسط آن برخوردار است. این هتل دارای چهار عدد اتاق و تعدادی سوئیت بوده و تنها 1 کیلومتر از منطقه توریستی و گردشگری شهمیرزاد فاصله دارد. گفتنی است این هتل در جاده شهمیرزاد-ساری نهاده شد.

هتل سنگسر که به آن هتل مهدیشهر هم گفته می شود، دارای 14 اتاق مجزا و کاملا تجهیز شده هست. هتل سنگسر درست در شهرستان مهدیشهر و در حدفاصل 11 کیلومتری از منطقه توریستی و گردشگری متعلق به شهمیرزاد نهاده شده است.

مهریه دختران شهمیرزاد

اشتباه نکنید در این بخش ما قصد بازگویی اندازه مهریه دختران را نداریم و تنها می خواهیم به موضوع عجیبی که سالیان درازی است برای عروس های این آبادی به اسم یک مهریه با ارزش قلمداد می شود، بپردازیم و آن درختان کهنسال گردوی شهمیرزاد هست. رسم بر این است که برای هر دختر نو عروسی یک درخت گردوی قدیمی و با اصالت را به اسم مهریه قرار می دهند که این رسم عجیب و قابل توجه بعلت اعتقاد شدید مردمان این منطقه که معتقد هستند شهمیرزاد با درختان گردوی ریشه دار و قدمتی خودش به زمین متصل شد، همواره اجرا و صورت گرفته و به این قبیل درختان که به اسم مهریه دختران این شهر در می آیند، میخ طلا می گویند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که درختان گردوی شهمیرزاد همانند بسیاری از درختان نخل منطقه ها جنوبی کشور از شناسنامه واحدی برخوردار هستند که هم سن درخت در آن تعیین شد و هم نام مالک درخت. سازمان خواربار جهانی، شهمیرزاد را با مساحت 750 هکتاری خود به اسم عظیمترین باغ گردوی جهان معرفی کرده و بارزترین خصوصیت باغ های گردوی این منطقه را که اتفاقا مورد تایید پروفسور ژرمن هم رسید، به شکل خوشه ای گردو دادن آنها اسم کرده است.

نکته عجیب در سیستم باغداری این آبادی، استفاده از روش آبیاری به صورت قطره ای بوده که شاید مهمترین علت جاودانگی درختان این منطقه را باید به استفاده و بهره گیری از همین روش آبیاری محدود نماییم، زیرا با این کار حتی در فصل های خشک و کم آب سال هم میتوان با توجه به اندازه قابل توجه از آبی که در طول بارش های جوی حاکم در منطقه ذخیره و انبار شده، درختان و سایر گیاهان منطقه را هم آبیاری نمود. توجه داشته باشید که گردوی شهمیرزاد بعلت قدمت بالای خود از قدیمی ترین و مشهورترین گردوهای جهان بوده و از چوب زیبا و سخت، چربی بالا و بعلاوه وزن 25 گرمی دانه نهانی برخوردار هست.

اماکن دیدنی و جاذبه های تاریخی شهمیرزاد

کمان رستم

کمان رستم نام یک درخت گردوی کهنسال با قدمتی بالغ بر 1300 سال بوده که از بلندی 15 متری برخوردار است. این درخت که نام آن را در لیست آثار معنوی کشور میتوان مشاهده کرد، از قسمت تنه خود به دو شاخه ضخیم و کاملا متقارن تقسیم شده و بخش میانی خود را شبیه به یک تاج پادشاهی کرده است. مردم شهمیرزاد به این درخت کهنسال لقب کمان رستم را داده اند و وجه تشبیه این نام به درخت را هم تاج های کمان3 متری و بلند آن اسم کرده اند. این مورد از دیدنی های معروف شهمیرزاد بعلت قدمت بالای خود، نزد مردم بومی از صندلی مهمی برخوردار است.

بلبل دره

بلبل دره نام یکی از دره ها بوده که در آن تا چشم کار می نماید و گوش می شنود، تنها درختان بلند و سر به فلک کشیده قابل رویت بوده و آوای خوش بلبل ها هم به گوش می رسد. این محل بلبل دره نام گرفت، زیرا در جای جای آن تنها صدای بلبل های خوش آوا به گوش می رسد.

منطقه محافظتی پرور

یکی از دیدنی های معروف شهمیرزاد، منطقه حفاظت شده پرور بوده که در آن شما می توانید با یک اقلیم کامل از حیات وحش ایرانی آشنا شوید. در این منطقه انواع پوشش های گیاهی و جانوری اهلی و وحشی وجود دارد و حتی ممکن است در جهت گشت و گذار، ناگهان با یک خرس عظیم قهوه ای هم روبرو شوید. پس، براساس راهنمای سفر به شهر شهمیرزاد توصیه می کنیم حتما برای گردش و بازدید از منطقه حفاظت شده پرور، آمادگی کامل را داشته باشید.

چشمه های شهمیرزاد

یکی دیگر از دیدنی های معروف شهمیرزاد، چشمه های متعدد آن است که عموما در بخش های شمالی این شهر واقع شده اند. برای رفتن به سوی چشمه های پر تعداد شهمیرزاد، بهتر است از سمنان و از جاده شهمیرزاد به طرف چاشم حرکت کنید و از نزدیک شاهد جریان این چشمه ها شوید. ناگفته نماند نام دو تا از معروف ترین چشمه های این منطقه، سرچشمه و هفت چشمه هست.

آبشار روزیه

برای علاقمندان به سفر و کمی جستجو در طبیعت باید بگوییم که در جاده چاشم به سوی خطیرکوه، آبشاری زیبا درست در وسط دو کوه نهاده شده که به آن آبشار روزیه می گویند. بعلاوه، به عزیزانی که از مازندران به طرف سمنان یا برعکس نقل مکان می کنند، توصیه می کنیم که حتما از جهت مذکور استفاده کنند تا شاهد زیبایی های طبیعی موجود در این جهت مجذوب کننده باشند.

بازی مرسوم اهالی شهر

یکی از سرگرمی های رایج مردم، گردوبازی است که البته خیلی هم جای تعجب ندارد، چرا که این شهر یکی از منابع مهم گردو در کل جهان بوده و تمام اهالی بومی آن دوران کودکی و نوجوانی خود را با همین درختان گردوی کهنسال سپری کرده اند.

خانه تاریخی امین الرعایا

یکی از دیدنی های معروف شهمیرزاد، خانه ای است که با دستور مستقیم از سوی حاکم وقت شهمیرزاد، یعنی جناب امین الرعایا در سال 1313 هجری قمری ساخته شد. این خانه تاریخی در یکی از قدیمی ترین محله های شهمیرزاد یعنی محله محرم دشت نهاده شده و بازدید از آن قطعا نمی تواند برای گردشگران داخلی و خارجی خالی از لطف باشد.

منطقه طبیعی رودبارک

اگر در فصل زمستان قصد سفر به شهر شهمیرزاد را کرده اید، توصیه می کنیم حتما سری به منطقه طبیعی رودبارک که در حدفاصل 40 کیلومتری از جهت شهمیرزاد به طرف ساری نهاده شده بزنید و از طبیعت بکر آن بازدید نمایید. ناگفته نماند که منطقه رودبارک از پوشش جانوری متنوعی هم برخوردار است.

پارک کوهستان شهمیرزاد

پارک کوهستان شهمیرزاد یک منطقه ایده آل برای تمامی افراد در گروه های سنی مختلف است. در این پارک و شهربازی آن از بچه های کوچک گرفته تا والدین عظیمسال می توانند به سرگرمی و سرگرمی مشغول شوند. البته، براساس راهنمای سفر به شهر شهمیرزاد پیشنهاد می کنیم بازدید از پارک کوهستان و شهربازی شهمیرزاد را در فصل بهار انجام دهید که طبیعت سرزنده و شاداب منطقه هم از خواب زمستانی خود بیرون آمده و قطعا سبب مجذوب کنندهیت های دوچندان این مکان خواهد شد.

روستای قدیمی ملاده

اگر از شلوغی و دردسرهای زندگی شهری و ماشینی خسته شده اید، تنها کافی است سری به روستای قدیمی و زیبای ملاده بزنید و از بودن در کنار مردمی ساده، خوش بیان و بعلاوه محیطی آرامش بخش حسابی لذت برده و خستگی را از تن خود بیرون کنید. در روستای ملاده هنوز هم خانه های قدیمی که از چوب ساخته شده اند، وجود دارند. هنوز هم پلهای چوبی متعدد در گوشه و کنار این روستا خودنمایی می کنند و درب اغلب خانه های این روستا هم از کلون آهنی برخوردار شد.

قلعه های باستانی

قلعه های باستانی زیادی در شهمیرزاد وجود دارند که قطعا بازدید از آنان نمی تواند برای گردشگران و دوستان عزیز خالی از لطف باشد. در شهمیرزاد چهار قلعه باستانی و تاریخی به نامهای قلعه دژ وهل، قلعه شیخی، شیر قلعه و قلعه هموا وجود داشته که در بین تمامی آنها، قلعه هموا با برخورداری از ارتفاع 3810 متری از سطح زمین به اسم بلندترین قلعه تاریخی بحساب می آید.

قلعه دژ وهل

دژ وهل یک قلعه باستانی است که قدمت آن برمی شود؛ به سالهای قبل از ظهور اسلام در ایران و مصالح بکار رفته در آن هم تماما از سنگ و ماسه هستند. این قلعه بر روی کوهی در بخش شمال غربی شهر شهمیرزاد و بر روی رشته کوهی که از دامنه ملایمی برخوردار است، نهاده شده و در کنار آن تعدادی باغ میوه و گردو دیده می شوند. با توجه به صحبت اهالی قدیمی و آنچه که در مورد قلعه دژ وهل در کتاب و اسناد تاریخی مرتبط آورده شد، باید گفت که این قلعه از ابتدا دارای 4 برج راسخ و سنگی بوده که در گذر زمان از این تعداد برج ها تنها دو عدد به جای مانده و قابل مشاهده هستند.

قلعه شیخی

قلعه شیخی هم یکی دیگر از سازه های باستانی و تاریخ دار بوده که متاسفانه، در حال حاضر چیزی بیشتر از چند سنگچین ساده از نمای کلی این قلعه باشکوه باقی نمانده است. طبق اظهار نظر باستان شناسان مختلف جهانی از جمله پروفسور ولفرایم کلایس، این قلعه بدست هواداران حسن صباح ساخته شد و در سده های دهم و یازدهم به وسیله حاکمان کومس در زمان سلطنت سلسله صفویان یعنی کومش یا قومس در جهت دفاع از شهر و بعلاوه جلوگیری از پیشتازی لشکر ترکمانان مورد استفاده نهاده شد.

شیر قلعه

شیر قلعه نام یکی دیگر از دیدنی های معروف شهمیرزاد بوده که بایستی زمان ساخت آن را به حکومت طبرستانی ها تخمین زد. طبرستانی ها طبق آنچه که در کتب مختلف تاریخی آورده شد، صرفا جهت حفاظت از یک راه گریز که به جاده عظیم ابریشم منتهی می شد، دست به احداث این قلعه زده اند و با گذر زمان و تغییر سلسله های حکومتی بر ایران، شیر قلعه به دست پیروان مذهب اسماعیلی می افتد و آنان برای اینکه از گزند دشمنان به هنگام محاصره قلعه در امان بمانند، آغاز به حفر یک تونل عمیق جهت دستیابی به چشمه ای که درست در زیر قلعه قرار داشت، به منظور تامین آب مورد استفاده اهالی داخل قلعه می کنند و از آن پس نام این قلعه مستحکم نظامی را شیخ چشمه هم قلمداد می کنند.

شیخ چشمه یا همان شیر قلعه بر روی کوهی به ارتفاع 250 متر از سطح زمین های کناری خود نهاده شده و آنطور که تعیین است عمده مصالح بکار رفته در ساخت این قلعه باستانی، سنگ و ملات ساروج هستند. این قلعه تاریخی از 7 عدد برج دیده بانی و دفاعی برخودار است و درست در فاصله مکانی 5 کیلومتری از بخش شمالی شهر شهمیرزاد واقع شد.

رفتن به شهمیرزاد

برای رفتن به شهمیرزاد، می توانید از خودروی شخصی یا سواری های شخصی استفاده نمایید یا از اتوبوس. براساس راهنمای سفر به شهر شهمیرزاد توجه داشته باشید چنانچه ساکن تهران هستید و از وسیله نقلیه خود برای آغاز سفر استفاده خواهید کرد، بایستی با در نظر دریافت علائم هدایت کننده، از جهت از سمت شرق تهران خارج شوید و به طرف شهر شهمیرزاد حرکت کنید.

منبع: همگردی
انتشار: 25 تیر 1400 بروزرسانی: 25 تیر 1400 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 1651

به "سفر به شهر شهمیرزاد؛ نگین کویر مرکزی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به شهر شهمیرزاد؛ نگین کویر مرکزی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید