عوارض جانبی ناشی از مصرف امگا 3

به گزارش سبزا، عوارض جانبی ناشی از مصرف اسیدهای چرب امگا 3 تنها زمانی مشاهده می شوند که مکملهای آنها در دوزهای زیاد مصرف شوند. تهوع، اسهال، خونریزی گاه به گاه، و غیره، عوارض جانبی متفاوتی بوده که ممکن

عوارض جانبی ناشی از مصرف امگا 3

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

عوارض جانبی ناشی از مصرف اسیدهای چرب امگا 3 تنها زمانی مشاهده می شوند که مکملهای آنها در دوزهای زیاد مصرف شوند. تهوع، اسهال، خونریزی گاه به گاه، و غیره، عوارض جانبی متفاوتی بوده که ممکن است مشاهده شوند.

اسیدهای چرب امگا 3 مهمترین مواد مغذی ماکرو یا درشت مغذی های رژیم غذایی هستند که به خانواده اسیدهای چرب اشباع نشده تعلق دارند. همه ما از فوائد سلامتی بخش آنها اطلاع داریم، با این حال، سطوح آنها بایستی با سطوح اسیدهای چرب امگا 6 در بدن متعادل باشند. عدم تعادل میان آنها می تواند به حملات قلبی، پوکی استخوان، التهاب، سکته مغزی و غیره منجر گردد.

به منظور حفظ این تعادل، بایستی از غذاهای غنی از امگا 3 مانند گردو، بذر کتان، ماهی سالمون وحشی، ماهی تن آلباکور و غیره استفاده نماییم. افرادی که دچار کمبود اسیدهای چرب ضروری امگا 3 شده اند، دیده می گردد که به مصرف شکل مکملی آن متوسل می شوند. در حالی که، مصرف مکملهای آن بی ضرر است، اما بایستی دوز یا مقدار مصرفی مناسب را به خاطر بسپاریم.

مقدار مصرف روغن ماهی امگا 3

مکملهای اسید چرب امگا 3 بسته به منبعی که از آنها به دست می آیند، متفاوت می باشند. آنها را می توان از روغن دانه کتان، روغن ماهی، روغن کبد ماهی کاد و غیره تهیه کرد. آنها به دو شکل داکوساگزائنیک اسید (DHA) و ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) یافت می شوند. مقدار مصرف توصیه شده یک وعده برای بزرگسالان، شامل یک کپسول 650 میلی گرم DHA و 450 میلی گرم EPA می گردد. مقدار توصیه شده به وسیله سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) سه گرم مکملهای روغن ماهی امگا 3 در هر روز است. جهت اطمینان، پیش از مصرف این مکملها با پزشک خود مشورت نمایید.

اثرات جانبی ناشی از مصرف مکملهای اسید چرب امگا 3

مصرف دوز صحیح توصیه شده به وسیله پزشک به هیچ وجه عوارض جانبی به همراه نخواهد داشت، با این حال، مصرف بیش از 12 گرم از آنها در روز می تواند به عوارض جانبی خاصی همانند تهوع، التهاب، نفخ، یبوست، سوزش سر دل، اسهال، و خونریزی گاه به گاه بینی منجر گردد. علاوه بر این، دیده می گردد که مصرف روغن ماهی امگا 3 باعث ایجاد عوارض جانبی مانند آروغ با بوی ماهی، بوی بد دهان و طعم ماهی در دهان می گردد.

از آنجا که مکملهای روغن ماهی امگا 3 می توانند خون را رقیق سازند، افرادی که سایر رقیق کننده های خون مانند آسپیرین مصرف می کنند بایستی از مصرف این مکملها خودداری کنند. مکملهای روغن ماهی هنگامی خطرناک هستند که ماهی هایی که از آنها این روغن بدست آمده، آلوده به سمومی مانند جیوه و غیره شده باشند. برترین راه دوری از چنین مکملهای روغن ماهی آلوده، خرید مکملهای دارای نشان داروسازی با کیفیت برتر است. این مکملها نه تنها خالص می باشند، بلکه مصرف آنها بی ضرر است، به این علت که تحت فرایند شدید سرد کنندگی، تقطیر و تصفیه قرار گرفته اند.

چنانچه تحت هر شرایطی دچال کبودی، خونریزی یا مدفوع سیاه قیری شدید، در اسرع وقت با پزشک خود مشورت نمایید. علاوه بر آن، چنانچه با هرگونه واکنش آلرژیک مانند خس خس سینه، خارش، تورم ناشناخته، کهیر، یا مشکل تنفسی و اشکال در بلع روبرو شدید، به سرعت به پزشک خود مراجعه کنید. به طور کلی، در صورتی که مقدار مصرف توصیه شده را رعایت کنید، دچار عوارض جانبی نخواهید شد. چنانچه به مکملهای اسید چرب امگا 3 نگاهی بیاندازیم و جوانب مثبت و منفی آن را بسنجیم، خواهیم دید که فوائد سلامتی بخش آنها بیشتر از عوارض جانبی شان می باشد. در نتیجه مادامی که به دوز مصرفی صحیح پایبند باشید، هیچ گونه خطر بروز عوارض جانبی شما را تهدید نخواهد کرد.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد.

منبع: راسخون
انتشار: 7 آبان 1400 بروزرسانی: 7 آبان 1400 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 1783

به "عوارض جانبی ناشی از مصرف امگا 3" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض جانبی ناشی از مصرف امگا 3"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید