فرودگاه بین المللی کوالالامپور، بزرگترین فرودگاه مالزی

به گزارش سبزا، فرودگاه بین المللی کوالالامپور (Kuala Lumpur International Airport)، فرودگاه بین المللی اصلی مالزی به شمار می رود و در 45 کیلومتری جنوب شهر کوالالامپور قرار گرفته است. همچنین عنوان عظیم ترین و شلوغ ترین فرودگاه این کشور نیز به این فرودگاه تعلق دارد. مالزی ایرلاینز، ایرآسیا، ایرآسیا ایکس (AirAsia X)، مالیندو ایر (Malindo Air) و ام ای اس کارگو (MASkargo) از جمله خطوط هوایی فعال فرودگاه کوالالامپور محسوب می شوند. برای آماده کردن این فرودگاه، هزینه های زیادی خرج شده تا هواپیماهای عظیمی همچون ایرباس A380 بتوانند بدون مشکل در باندها فرود بیایند. اما برنامه ها به همین موارد محدود نمی گردد و مسئولان همچنان برای گسترش دادن این فرودگاه در آینده برنامه دارند.

فرودگاه بین المللی کوالالامپور، بزرگترین فرودگاه مالزی

تاریخچه

از زمین فعلی این فرودگاه، قبلاً به عنوان زمین کشاورزی استفاده می شد و یکی از عظیم ترین مناطق اختصاص داده شده به فرودگاه در دنیا به حساب می آید. فرودگاه کوالالامپور، یک هفته زودتر از فرودگاه بین المللی هنگ کنگ و در سال 1998 میلادی فعالیتش را به طور رسمی آغاز کرد. اولین پرواز خروجی بین المللی این فرودگاه به مقصد فرودگاه بین المللی پکن انجام شد. قرار بود این فرودگاه را در 3 مرحله بسازند. طی مرحله اول، ساخت 2 باند و ترمینال اصلی آن را به خاتمه رساندند و در مرحله دوم، ظرفیت این فرودگاه به 35 میلیون مسافر در سال رسید. پیشبینی می گردد که این تعداد در مرحله سوم آن به 100 میلیون مسافر در سال افزایش پیدا کند.

ترمینال ها

فرودگاه کوالالامپور، 2 ترمینال دارد. ساختمان ترمینال اصلی آن را معمار مشهور ژاپنی، یعنی کیشو کوروکاوا (Kisho Kurokawa) طراحی نموده و سعی داشته تا نور طبیعی به داخل ترمینال وارد گردد. وسعت این ساختمان به 390 هزار متر مربع می رسد و میان 2 باند این فرودگاه واقع شده است.

216 باجه چک-این در این فرودگاه واقع شده است و از سال 2007 به بعد، باجه های سلف چک-این را هم به آن اضافه کردند و KLM اولین ایرلاینی بود که از این کیوسک ها استفاده کرد. گیت A و B مخصوص پروازهای داخلی و گیت G و H مخصوص پروازهای بین المللی می باشد. ترمینال اصلی این فرودگاه، یک ترمینال ماهواره ای به نام سَتلایت ترمینال اِی (Satellite terminal A) را نیز شامل می گردد که برندهای معروف، چندین سالن استراحت و مغازه های دیوتی فری را دربرمی گیرد و مسافران می توانند به وسیله قطارهای هوایی، خودشان را به این بخش برسانند. علاوه بر آن می توانید به وای فای رایگان، نمازخانه، جنگل طبیعی، دوش و خدمات ماساژ نیز در این ترمینال دسترسی داشته باشید. این ترمینال ماهواره ای در مجموع 26 بوردینگ گیت دارد که با پیشوند C آغاز می شوند.

ترمینال 2 این فرودگاه را در سال 2014 تأسیس کردند تا جایگزین ترمینال پروازهای ارزان قیمت گردد و تمام پروازهای آن را به ترمینال جدید 2 انتقال دادند. در این مرحله، یک برج مراقبت جدید و باند دیگر نیز به آن اضافه کردند. این ترمینال، 68 گیت خروجی، 80 پل هوایی اتصال به هواپیما و 220 مغازه خرده فروشی را دربرمی گیرد و ظرفیت جابه جایی 45 میلیون مسافر در سال را دارد. ترمینال ماهواره ای این بخش توسط یک پل هوایی به ساختمان اصلی ترمینال 2 آن متصل است. این فرودگاه، اولین فرودگاه آسیا به شمار می رود که همچین تجهیزاتی را دارا می باشد. گیت های J و K این ترمینال به پروازهای داخلی و L، P و Q به پروازهای بین المللی اختصاص دارد.

امکانات و دسترسی به مرکز شهر

فرودگاه کوالالامپور، دارای 3 باند موازی است و زیر نظر داشتن تمامی حرکات مربوط به هواپیماها بر عهده 2 برج مراقبت آن می باشد. در حال حاضر برج مراقبت غربی آن با 133.8 متر ارتفاع، بلندترین برج مراقبت در دنیا به حساب می آید. باندهای این فرودگاه، ظرفیت فرود آمدن 78 هواپیما در ساعت را دارند و این رقم بعد از توسعه این بخش تا سال 2019 قرار است به 108 فرود در ساعت برسد. برای رفت و آمد بین ترمینال اصلی فرودگاه و ترمینال ماهواره ای آن، می توانید همانطور که گفتیم از قطارهای هوایی سه واگنه بدون راننده بهره ببرید و در کمتر از 2 دقیقه به محل مورد نظر برسید.

2 ایستگاه قطار سریع السیر نیز برای دسترسی به سایر نقاط شهر در این فرودگاه وجود دارد که با توجه به مقصدتان و ایستگاه هایی که قطارها در آن توقف می نمایند، باید یکی از آن ها را انتخاب کنید. علاوه بر آن، اتوبوس های عمومی و خصوصی، تاکسی و لیموزین فرودگاه نیز آماده خدمت رسانی به مسافران هستند. کرایه تاکسی ها را باید همان ابتدا بر اساس مسافت و مقصد مورد نظرتان پرداخت کنید. یادتان باشد که به کرایه ی سرویس های ساعت 12 شب تا 5 صبح، هزینه اضافی تعلق می گیرد.

منبع: گردشبان
انتشار: 12 بهمن 1399 بروزرسانی: 12 بهمن 1399 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 1354

به "فرودگاه بین المللی کوالالامپور، بزرگترین فرودگاه مالزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرودگاه بین المللی کوالالامپور، بزرگترین فرودگاه مالزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید