مات و براق؛ کاغذ، چاپ و سلفون براق بهتر است یا مات ؟
به گزارش سبزا، معمولاً یکی از نخستین انتخابهایی که مشتریان محصولات چاپی با آن روبرو میشوند، انتخاب بین براق یا مات بودن کاغذ چاپ است. چندان مهم نیست که شما قصد چاپ کارت ویزیت برای کسب و کارتان را دارید یا این که میخواهید یک دعوتنامه برای عروسی یا مراسمات دیگر چاپ کنید. به هر حال انتخاب بین چاپ براق و مات، جزو اولین انتخابهاست.
جهت دریافت مشاوره خدمات قیمت طراحی کاتالوگ a4 از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.
چه تفاوتی بین چاپ براق و چاپ مات وجود دارد؟
اختلاف بین این دو نوع چاپ، به نوع بازتاب نور از سطح آنها مربوط میگردد. یک سطح براق، نور را در یک جهت معین بازتاب میکند. یعنی تقریباً تمام پرتوهای نوری که آن تابیده میگردد، در یک راستا بازتاب مییابند. اما بازتاب نور از سطوح مات، این طور نیست و در راستاهای مختلفی پراکنده میشوند. اما شاید برایتان جالب باشد بدانید که پوشش اصلی مورد استفاده در محصولات چاپی براق و مات یکسان است و تنها نحوه و میزان استفاده از آن است که سبب تفاوت بین این دو نوع کاغذ میگردد. چرا که به طور کلی، کاغذ مورد استفاده در محصولات چاپی، پر از منفذ است و برای این که جوهر مصرفی در آن کاهش یابد، قبل از استفاده از جوهر، از پوشش استفاده میگردد. استفاده از این پوششها نه تنها دوام کاغذ را بیشتر میکند، بلکه سبب میگردد که رنگها شفافتر و روشنتر به نظر برسد. کاغذ مات، معمولاً از پوشش کمتری استفاده میکند و پولیش کمتری هم احتیاج دارد. در ادامه با کاربردهای هر کدام از این دو نوع کاغذ بیشتر آشنا میشویم.
کارت ویزیت های براق و مات، هر کدام چه مزیت هایی دارند؟
به طور کلی، استفاده از یک پوشش براق سبب میگردد که عکسها و محصولات چاپی شما، درخشندگی بیشتری پیدا نمایند و رنگ مورد استفاده در آنها نیز کاملاً زنده و اشباع شده به نظر رسد. همچنین استفاده از پوشش براق سبب میگردد که کاغذ کمتر آسیب ببیند. یا به بیان بهتر، آسیب وارد بر آن کمتر مشاهده گردد. از سوی دیگر، استفاده از کاغذهای مات زمانی توصیه میگردد که بخواهید یک تم کلاسیک را به نمایش بگذارید. در واقع کاغذهای مات، رنگها را با درخشندگی کمتر و ملایمتر به نمایش میگذارد. با این حال، استفاده از کاغذهای مات و براق تا حد زیادی وابسته است به سلیقه و ترجیح شخصی شما و همچنین تشخیص این که کدام نوع از آن، بیشتر مورد پسند مخاطب قرار میگیرد.
اما در کنار اینها، پیش از چاپ هر محصولی ضروری است که ملاحظات دیگری را هم مد نظر قرار داد. به همین خاطر، در ادامه، نکات و توصیه هایی را با شما در میان میگذاریم که در انتخاب نوع کاغذ محصولات چاپی مختلف بسیار حائز اهمیت است.
1. انتخاب نوع کاغذ در چاپ کارت ویزیت
زمانی که قصد چاپ کارت ویزیت دارید، باید به خاطر داشته باشید که این محصول تبلیغاتی قرار است که به طور مداوم در حال جابجایی و انتقال باشد. برای مثال، از جیب به داخل کیف و یا جابجایی بین کاغذهای کتابهای مختلف . بنابراین خیلی مهم است که در مقابل خط و خش، مقاوم باشد. احتمالاً میتوانید حدس بزنید که برای این منظور، نوع براق انتخاب بهتری است. کارت ویزیت های براق علاوه بر بادوام بودن، به خاطر درخشش و سرزندگی رنگها، جلب توجه بیشتری هم مینمایند که از لحاظ تبلیغاتی، اهمیت به سزایی دارد. دقیقاً به همین خاطر است که بیشتر مشتریهای ما کارت ویزیت های براق را انتخاب مینمایند. مخصوصاً اگر کارت ویزیتشما شامل تصویر نیز باشد، درخشش میتواند تأثیر قابل ملاحظه ای در تأثیرگذاری آن داشته باشد.
کارت ویزیت مات چه زمانی توصیه میگردد؟
با این حال، شرایط خاصی نیز وجود دارد، که استفاده از کارت ویزیتهای مات مناسبتر است. برای مثال، اگر رنگ قالب پس زمینه کارت ویزیت شما سیاه یا یک رنگ بسیار تیره است، کارت ویزیت مات راحتتر به چشم میآید. همچنین بسیاری از مشتریان سنتی کارت ویزیتها مانند وکلا و حسابداران، کارت ویزیت های مات را به خاطر رسمیتر بودن ترجیح میدهند. از سوی دیگر، اگر میخواهید کارت ویزیتی در اختیار مشتری قرار دهید که بتواند با مداد یا اتوماتیک بر روی آن یادداشت کند، ناگزیرید که کارت ویزیت مات را انتخاب کنید.
2. انتخاب نوع کاغذ در چاپ کارت پستال
انتخاب این که کارت پستال تبلیغاتی یا تراکت خود را بر روی کاغذ مات یا براق چاپ کنید، به عوامل بسیاری بستگی دارد. از جمله مهمترین این عوامل، طرح و محتوایی است که در نظر دارید چاپ گردد. برای مثال، اگر قصد دارید که تبلیغ یک بنگاه مشاور املاک یا یک رستوران را انجام دهید، استفاده از کاغذهای براق بهتر است، چرا که تصاویر را جذابتر و چشمگیرتر نمایش میدهد. همچنین اگر کارت پستال قرار است که یک رویداد مهم مانند بازگشایی یک نمایشگاه یا شروع یک فروش استئنایی را اعلام کند، استفاده از کاغذهای براق، به این خاطر که اختلاف بین رنگها را به وضوح نشان میدهد، مناسبتر است.
کارت پستال مات: شخصیتر
برای چاپ کارت پستالهای شخصیتر که قرار است برای خود یا عده معدودی از دوستانتان سفارش دهید، شاید استفاده از کاغذهای مات مناسبتر باشد. چرا که معمولاً افراد معتقدند که این کاغذها حس سادگی و صمیمیت بیشتری را منتقل میکند. از طرفی معمولاً روی این کارت پستالها ضروری است که مطالبی هم نوشته گردد یا یک امضا توسط مداد یا خوکار نقش گردد. کاغذهای مات، از این نظر هم نسبت به کاغذهای براق مزیت دارند.
3. انتخاب نوع کاغذ در چاپ بروشورها
در چاپ بروشور، بیش از هر چیز دیگری، هدف این است که مخاطب را به خرید یا دریافت خدمات تشویق کنیم. استفاده از کاغذهای براق این مسئولیت را به خوبی انجام میدهند. برای مثال، یک شرکت هواپیمایی یا شرکت ارائه خدمات پذیرایی، ترجیح میدهد که از عکسهای مختلف برای ترغیب مشتری استفاده کند. قطعاً درخشندگی این تصاویر، تأثیر آنها را دوچندان میکند.
بروشورهای مات برای چه مصارفی مفیدند؟
هرچند استفاده از بروشور مات اصلاً به اندازه بروشورهای براق مرسوم نیست، اما شرایطی هم وجود دارد که که درخشندگی زیاد، مد نظر ما نیست! برای مثال، اگر طراحی بروشور شما به نحوی است که به جای اتکا بر تصاویر، از طرحهای گرافیکی و متنهایی با فونتهای خاص استفاده میکند، استفاده از کاغذهای مات، احتمالاً بهتر است. از سوی دیگر، استفاده از کاغذهای مات، رسمیتر است. به همین دلیل بعضی موزهها و دانشگاهها برای معرفی بخشهای مختلف خود، ترجیح میدهند که از بروشورهایی با کاغذهای مات استفاده نمایند.
4. انتخاب نوع کاغذ در چاپ تراکت ها و پوسترها تبلیغاتی
برای چاپ تراکت، هم کاغذهای مات و هم کاغذهای براق مناسب هستند. ولی مثل هر محصول تبلیغاتی چاپی دیگر، باید از کاغذی استفاده کرد که بیشتر با طرح مورد استفاده برای چاپ و همچنین مخاطب سازگاری داشته باشد. یک تراکت براق را مخاطب بهتر میتواند به خاطر بسپارد. به همین دلیل معمولاً صاحبان فروشگاههای خرده فروشی، باشگاههای ورزشی و همچنین فروشندگان بلیط کنسرت و سینما از این تراکتها استفاده مینمایند. همچنین اگر قصد چاپ پوستر و نمایش آن در فضای باز را دارید، استفاده از کاغذهای براق مناسبتر است.
استفاده از پوسترها و تراکت های مات چه زمانی مناسب است؟
استفاده از کاغذهای مات برای این منظور زمانی مناسب است که بخواهید یک طرح کلاسیک با ترکیب رنگ نسبتاً تیره را نمایش دهید. برای مثال، اگر یک طرح گرافیکی از زمانهای قدیم، متونی با فونتهای قدیمی یا حتی یک روستا را میخواهید نمایش دهید، کاغذهای مات، با روح این تصاویر همخوانی بیشتری دارند. همچنین اگر پوستر شما قرار است در یک محیط کاملاً روشن (مثلاً زیر نور مستقیم آفتاب)، در پشت شیشه نمایش داده گردد، با استفاده از کاغذ مات، شانس بیشتری برای دیده شدن دارید. با این حال، اگر به هر دلیلی استفاده از کاغذهای براق را ترجیح میدهید، میتوانید پوسترتان را پشت شیشههای ضد انعکاس قرار دهید.
5. انتخاب نوع کاغذ در چاپ نقاشی ها و طراحی های گرافیکی
بسیاری از هنرمندان و نقاشان، استفاده از کاغذهای مات را برای منتشر کردن نقاشیها و طرحهای خود ترجیح میدهند. چرا که با استفاده از این کاغذها تا حد زیادی میتوان به اصل طرح وفادار ماند و رنگها همان رنگهایی است که در نسخه اصلی بوده است. اما با استفاده از کاغذهای براق، به هر حال، درخشندگی حاصل کمی بیشتر از طرح اصلی خواهد بود. همچنین کاغذهای مات، تا حدودی طبیعیتر به نظر میرسند. پس اگر نمیخواهید که نمونههای حاصل، مثل نمونهای از یک فراوری انبوه به نظر برسند، و بیشتر به طرح اصلی شباهت داشته باشند، استفاده از کاغذهای مات مناسبتر است.
آیا استفاده از کاغذهای براق هیچ کاربردی برای این منظور ندارند؟!
خیر این طور نیست! همواره استئنائاتی هم وجود دارد. بعضی نقاشان و طراحان، کاغذهای براق را ترجیح میدهند. چرا که این طراحان معتقدند که براق بودن این کاغذها میزان جذابیت آثار آنها را افزایش میدهد و حتی درخشندگی این کاغذها مکمل طراحی آنهاست.
6. انتخاب نوع کاغذ در چاپ عکس ها
در این مورد نیز استفاده از کاغذهای مات و براق، هر کدام مزیتی نسبت به دیگری دارد و به طور همزمان از هر دوی آنها برای چاپ عکسهای استاندارد استفاده میگردد. کاغذهای براق برای نمایش تصاویر پر جنب و جوش و باکیفیت بسیار مورد توجه عکاسان تبلیغاتی و همچنین عکاسان طبیعت واقع شده است. این در حالی است که با استفاده از کاغذهای مات، نمیتوان تمام جزئیات یک فروشگاه (برای مصارف تبلیغاتی) و یا برگهای پاییزی (برای عکسهای طبیعت) را به خوبی نمایش داد.
استفاده از کاغذهای مات در چاپ عکس ها
با وجود متداول بودن عکسهای براق، عکاسان عروسی و مراسمهای خانوادگی معمولاً استفاده از کاغذهای مات را برای چاپ عکسها ترجیح میدهند. آنها معتقدند که چاپ عکس بر روی این کاغذها سبب میگردد که عکسها طبیعیتر به نظر برسد. به همین دلیل، معمولاً برای چاپ عکسهای سیاه و سفید، عکسهای عروسی و پرترههای خانوادگی، کاغذهای مات بیشتر توصیه میگردد. از سوی دیگر، با استفاده از این کاغذها، گرد و غبار کمتری بر روی عکس مینشیند و همچنین اثر انگست هم بر روی آن باقی نمیماند. از طرفی، عکسهای مات، گرمتر و دوستانهتر نیز به نظر میرسند.
7. انتخاب نوع کاغذ در چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی
بیشتر کاتالوگها بر روی کاغذهای براق چاپ میشوند. چرا که با استفاده از این کاغذها، صفحات از آسیب به دور میمانند و رنگها زنده و چشمگیر نمایش داده میشوند. در واقع، کاغذهای براق برای نمایش رنگها با کیفیت بالا، ایجاد شده اند. بنابراین استفاده از این کاغذها برای تبلیغ کسب و کارهای مختلف که خواستار نمایش تصاویر محصولات و خدماتشان هستند، بهترین گزینه است.
کاتالوگهای مات: هویت بخش
با وجود مزایای استفاده از کاغذهای براق، بسیاری از کسب و کارهای شاخص، از کاغذهای مات برای چاپ کاتالوگ استفاده مینمایند. در واقع، یک کاتالوگ مات که شامل تصاویر تخیل انگیز و تأثیرگذار باشد، میتواند یک هویت کلی به نام و نشان تجاری شما ببخشد. همچنین به خاطر داشته باشید که اگر کاتالوگ شما دربرگیرنده حجم قابل توجهی از متون یا لیستهای قیمت است، استفاده از کاغذهای مات، خواندن آنها را راحت تر میکند.
8. انتخاب نوع کاغذ در چاپ دعوتنامه ها
سالهاست که استفاده از دعوتنامه های چاپی برای مراسمات مختلف مرسوم است. همچنین معمولاً از کاغذهای مات برای این منظور استفاده میگردد. علت این امر این است که استفاده از کاغذهای مات نهتنها دعوتنامه شما را ملایمتر و جذابتر نمایش میدهد، بلکه این دعوتنامه نسبت به آنهایی که بر روی کاغذهای براق چاپ میشوند، لوکستر هم به نظر میرسند. همچنین برای چاپ تقدیر نامهها، کاغذهایی مناسب است که بتوان بر روی آنها یک یا چند جمله را هم به صورت دستی اضافه کرد. در نتیجه مزیت استفاده از کاغذهای مات، مجدداً خودش را نشان میدهد.
درنهایت انتخاب با شماست!
با وجود تمام مطالب گفته شده در خصوص چاپ محصولات تبلیغاتی مختلف، نمیتوان یک قاعده کلی در خصوص هیچ کدام از این محصولات ارائه داد. در واقع آنچه کاغذ چاپ شما را معین میکند، نوع آگهی و سلیقه شخصی شماست. با این حال، استفاده از تجربه کارشناسان ما در چاپ این محصولات میتواند از پشیمانی احتمالی پس از چاپ جلوگیری کند.
منبع: مجله چاپخونه