مات و براق؛ کاغذ، چاپ و سلفون براق بهتر است یا مات ؟

به گزارش سبزا، معمولاً یکی از نخستین انتخاب­هایی که مشتریان محصولات چاپی با آن روبرو می­شوند، انتخاب بین براق یا مات بودن کاغذ چاپ است. چندان مهم نیست که شما قصد چاپ کارت ویزیت برای کسب و کارتان را دارید یا این که می­خواهید یک دعوتنامه برای عروسی یا مراسمات دیگر چاپ کنید. به هر حال انتخاب بین چاپ براق و مات، جزو اولین انتخاب­هاست.

مات و براق؛ کاغذ، چاپ و سلفون براق بهتر است یا مات ؟

جهت دریافت مشاوره خدمات قیمت طراحی کاتالوگ a4 از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

چه تفاوتی بین چاپ براق و چاپ مات وجود دارد؟

اختلاف بین این دو نوع چاپ، به نوع بازتاب نور از سطح آن­ها مربوط می­گردد. یک سطح براق، نور را در یک جهت معین بازتاب می­کند. یعنی تقریباً تمام پرتوهای نوری که آن تابیده می­گردد، در یک راستا بازتاب می­یابند. اما بازتاب نور از سطوح مات، این طور نیست و در راستاهای مختلفی پراکنده می­شوند. اما شاید برایتان جالب باشد بدانید که پوشش اصلی مورد استفاده در محصولات چاپی براق و مات یکسان است و تنها نحوه و میزان استفاده از آن است که سبب تفاوت بین این دو نوع کاغذ می­گردد. چرا که به طور کلی، کاغذ مورد استفاده در محصولات چاپی، پر از منفذ است و برای این که جوهر مصرفی در آن کاهش یابد، قبل از استفاده از جوهر، از پوشش استفاده می­گردد. استفاده از این پوشش­ها نه تنها دوام کاغذ را بیشتر می­کند، بلکه سبب می­گردد که رنگ­ها شفاف­تر و روشن­تر به نظر برسد. کاغذ مات، معمولاً از پوشش کمتری استفاده می­کند و پولیش کمتری هم احتیاج دارد. در ادامه با کاربردهای هر کدام از این دو نوع کاغذ بیشتر آشنا می­شویم.

کارت ویزیت­ های براق و مات، هر کدام چه مزیت هایی دارند؟

به طور کلی، استفاده از یک پوشش براق سبب می­گردد که عکس­ها و محصولات چاپی شما، درخشندگی بیشتری پیدا نمایند و رنگ مورد استفاده در آن­ها نیز کاملاً زنده و اشباع شده به نظر رسد. همچنین استفاده از پوشش براق سبب می­گردد که کاغذ کمتر آسیب ببیند. یا به بیان بهتر، آسیب وارد بر آن کمتر مشاهده گردد. از سوی دیگر، استفاده از کاغذهای مات زمانی توصیه می­گردد که بخواهید یک تم کلاسیک را به نمایش بگذارید. در واقع کاغذهای مات، رنگ­ها را با درخشندگی کمتر و ملایم­تر به نمایش می­گذارد. با این حال، استفاده از کاغذهای مات و براق تا حد زیادی وابسته است به سلیقه و ترجیح شخصی شما و همچنین تشخیص این که کدام نوع از آن، بیشتر مورد پسند مخاطب قرار می­گیرد.

اما در کنار این­ها، پیش از چاپ هر محصولی ضروری است که ملاحظات دیگری را هم مد نظر قرار داد. به همین خاطر، در ادامه، نکات و توصیه­ هایی را با شما در میان می­گذاریم که در انتخاب نوع کاغذ محصولات چاپی مختلف بسیار حائز اهمیت است.

1. انتخاب نوع کاغذ در چاپ کارت ویزیت

زمانی که قصد چاپ کارت ویزیت دارید، باید به خاطر داشته باشید که این محصول تبلیغاتی قرار است که به طور مداوم در حال جابجایی و انتقال باشد. برای مثال، از جیب به داخل کیف و یا جابجایی بین کاغذهای کتاب­های مختلف . بنابراین خیلی مهم است که در مقابل خط و خش، مقاوم باشد. احتمالاً می­توانید حدس بزنید که برای این منظور، نوع براق انتخاب بهتری است. کارت ویزیت­ های براق علاوه بر بادوام بودن، به خاطر درخشش و سرزندگی رنگ­ها، جلب توجه بیشتری هم می­نمایند که از لحاظ تبلیغاتی، اهمیت به سزایی دارد. دقیقاً به همین خاطر است که بیشتر مشتری­های ما کارت ویزیت­ های براق را انتخاب می­نمایند. مخصوصاً اگر کارت ویزیتشما شامل تصویر نیز باشد، درخشش می­تواند تأثیر قابل ملاحظه ­ای در تأثیرگذاری آن داشته باشد.

کارت ویزیت مات چه زمانی توصیه می­گردد؟

با این حال، شرایط خاصی نیز وجود دارد، که استفاده از کارت ویزیت­های مات مناسبتر است. برای مثال، اگر رنگ قالب پس زمینه کارت ویزیت شما سیاه یا یک رنگ بسیار تیره است، کارت ویزیت مات راحت­تر به چشم می­آید. همچنین بسیاری از مشتریان سنتی کارت ویزیت­ها مانند وکلا و حسابداران، کارت ویزیت­ های مات را به خاطر رسمی­تر بودن ترجیح می­دهند. از سوی دیگر، اگر می­خواهید کارت ویزیتی در اختیار مشتری قرار دهید که بتواند با مداد یا اتوماتیک بر روی آن یادداشت کند، ناگزیرید که کارت ویزیت مات را انتخاب کنید.

2. انتخاب نوع کاغذ در چاپ کارت پستال

انتخاب این که کارت پستال تبلیغاتی یا تراکت خود را بر روی کاغذ مات یا براق چاپ کنید، به عوامل بسیاری بستگی دارد. از جمله مهم­ترین این عوامل، طرح و محتوایی است که در نظر دارید چاپ گردد. برای مثال، اگر قصد دارید که تبلیغ یک بنگاه مشاور املاک یا یک رستوران را انجام دهید، استفاده از کاغذهای براق بهتر است، چرا که تصاویر را جذاب­تر و چشمگیرتر نمایش می­دهد. همچنین اگر کارت پستال قرار است که یک رویداد مهم مانند بازگشایی یک نمایشگاه یا شروع یک فروش استئنایی را اعلام کند، استفاده از کاغذهای براق، به این خاطر که اختلاف بین رنگ­ها را به وضوح نشان می­دهد، مناسبتر است.

کارت پستال مات: شخصی­تر

برای چاپ کارت پستال­های شخصی­تر که قرار است برای خود یا عده معدودی از دوستانتان سفارش دهید، شاید استفاده از کاغذهای مات مناسب­تر باشد. چرا که معمولاً افراد معتقدند که این کاغذها حس سادگی و صمیمیت بیشتری را منتقل می­کند. از طرفی معمولاً روی این کارت پستال­ها ضروری است که مطالبی هم نوشته گردد یا یک امضا توسط مداد یا خوکار نقش گردد. کاغذهای مات، از این نظر هم نسبت به کاغذهای براق مزیت دارند.

3. انتخاب نوع کاغذ در چاپ بروشورها

در چاپ بروشور، بیش از هر چیز دیگری، هدف این است که مخاطب را به خرید یا دریافت خدمات تشویق کنیم. استفاده از کاغذهای براق این مسئولیت را به خوبی انجام می­دهند. برای مثال، یک شرکت هواپیمایی یا شرکت ارائه خدمات پذیرایی، ترجیح می­دهد که از عکس­های مختلف برای ترغیب مشتری استفاده کند. قطعاً درخشندگی این تصاویر، تأثیر آن­ها را دوچندان می­کند.

بروشورهای مات برای چه مصارفی مفیدند؟

هرچند استفاده از بروشور مات اصلاً به اندازه بروشورهای براق مرسوم نیست، اما شرایطی هم وجود دارد که که درخشندگی زیاد، مد نظر ما نیست! برای مثال، اگر طراحی بروشور شما به نحوی است که به جای اتکا بر تصاویر، از طرح­های گرافیکی و متن­هایی با فونت­های خاص استفاده می­کند، استفاده از کاغذهای مات، احتمالاً بهتر است. از سوی دیگر، استفاده از کاغذهای مات، رسمی­تر است. به همین دلیل بعضی موزه­ها و دانشگاه­ها برای معرفی بخش­های مختلف خود، ترجیح می­دهند که از بروشورهایی با کاغذهای مات استفاده نمایند.

4. انتخاب نوع کاغذ در چاپ تراکت­ ها و پوسترها تبلیغاتی

برای چاپ تراکت، هم کاغذهای مات و هم کاغذهای براق مناسب هستند. ولی مثل هر محصول تبلیغاتی چاپی دیگر، باید از کاغذی استفاده کرد که بیشتر با طرح مورد استفاده برای چاپ و همچنین مخاطب سازگاری داشته باشد. یک تراکت براق را مخاطب بهتر می­تواند به خاطر بسپارد. به همین دلیل معمولاً صاحبان فروشگاه­های خرده فروشی، باشگاه­های ورزشی و همچنین فروشندگان بلیط کنسرت و سینما از این تراکت­ها استفاده می­نمایند. همچنین اگر قصد چاپ پوستر و نمایش آن در فضای باز را دارید، استفاده از کاغذهای براق مناسب­تر است.

استفاده از پوسترها و تراکت ­های مات چه زمانی مناسب است؟

استفاده از کاغذهای مات برای این منظور زمانی مناسب است که بخواهید یک طرح کلاسیک با ترکیب رنگ نسبتاً تیره را نمایش دهید. برای مثال، اگر یک طرح گرافیکی از زمان­های قدیم، متونی با فونت­های قدیمی یا حتی یک روستا را می­خواهید نمایش دهید، کاغذهای مات، با روح این تصاویر همخوانی بیشتری دارند. همچنین اگر پوستر شما قرار است در یک محیط کاملاً روشن (مثلاً زیر نور مستقیم آفتاب)، در پشت شیشه نمایش داده گردد، با استفاده از کاغذ مات، شانس بیشتری برای دیده شدن دارید. با این حال، اگر به هر دلیلی استفاده از کاغذهای براق را ترجیح می­دهید، می­توانید پوسترتان را پشت شیشه­های ضد انعکاس قرار دهید.

5. انتخاب نوع کاغذ در چاپ نقاشی­ ها و طراحی­ های گرافیکی

بسیاری از هنرمندان و نقاشان، استفاده از کاغذهای مات را برای منتشر کردن نقاشی­ها و طرح­های خود ترجیح می­دهند. چرا که با استفاده از این کاغذها تا حد زیادی می­توان به اصل طرح وفادار ماند و رنگ­ها همان رنگ­هایی است که در نسخه اصلی بوده است. اما با استفاده از کاغذهای براق، به هر حال، درخشندگی حاصل کمی بیشتر از طرح اصلی خواهد بود. همچنین کاغذهای مات، تا حدودی طبیعی­تر به نظر می­رسند. پس اگر نمی­خواهید که نمونه­های حاصل، مثل نمونه­ای از یک فراوری انبوه به نظر برسند، و بیشتر به طرح اصلی شباهت داشته باشند، استفاده از کاغذهای مات مناسب­تر است.

آیا استفاده از کاغذهای براق هیچ کاربردی برای این منظور ندارند؟!

خیر این طور نیست! همواره استئنائاتی هم وجود دارد. بعضی نقاشان و طراحان، کاغذهای براق را ترجیح می­دهند. چرا که این طراحان معتقدند که براق بودن این کاغذها میزان جذابیت آثار آن­ها را افزایش می­دهد و حتی درخشندگی این کاغذها مکمل طراحی آن­هاست.

6. انتخاب نوع کاغذ در چاپ عکس­ ها

در این مورد نیز استفاده از کاغذهای مات و براق، هر کدام مزیتی نسبت به دیگری دارد و به طور همزمان از هر دوی آن­ها برای چاپ عکس­های استاندارد استفاده می­گردد. کاغذهای براق برای نمایش تصاویر پر جنب و جوش و باکیفیت بسیار مورد توجه عکاسان تبلیغاتی و همچنین عکاسان طبیعت واقع شده است. این در حالی است که با استفاده از کاغذهای مات، نمی­توان تمام جزئیات یک فروشگاه (برای مصارف تبلیغاتی) و یا برگ­های پاییزی (برای عکس­های طبیعت) را به خوبی نمایش داد.

استفاده از کاغذهای مات در چاپ عکس ­ها

با وجود متداول بودن عکس­های براق، عکاسان عروسی و مراسم­های خانوادگی معمولاً استفاده از کاغذهای مات را برای چاپ عکس­ها ترجیح می­دهند. آن­ها معتقدند که چاپ عکس بر روی این کاغذها سبب می­گردد که عکس­ها طبیعی­تر به نظر برسد. به همین دلیل، معمولاً برای چاپ عکس­های سیاه و سفید، عکس­های عروسی و پرتره­های خانوادگی، کاغذهای مات بیشتر توصیه می­گردد. از سوی دیگر، با استفاده از این کاغذها، گرد و غبار کمتری بر روی عکس می­نشیند و همچنین اثر انگست هم بر روی آن باقی نمی­ماند. از طرفی، عکس­های مات، گرم­تر و دوستانه­تر نیز به نظر می­رسند.

7. انتخاب نوع کاغذ در چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی

بیشتر کاتالوگ­ها بر روی کاغذهای براق چاپ می­شوند. چرا که با استفاده از این کاغذها، صفحات از آسیب به دور می­مانند و رنگ­ها زنده و چشمگیر نمایش داده می­شوند. در واقع، کاغذهای براق برای نمایش رنگ­ها با کیفیت بالا، ایجاد شده ­اند. بنابراین استفاده از این کاغذها برای تبلیغ کسب و کارهای مختلف که خواستار نمایش تصاویر محصولات و خدماتشان هستند، بهترین گزینه است.

کاتالوگ­های مات: هویت بخش

با وجود مزایای استفاده از کاغذهای براق، بسیاری از کسب و کارهای شاخص، از کاغذهای مات برای چاپ کاتالوگ­ استفاده می­نمایند. در واقع، یک کاتالوگ مات که شامل تصاویر تخیل­ انگیز و تأثیرگذار باشد، می­تواند یک هویت کلی به نام و نشان تجاری شما ببخشد. همچنین به خاطر داشته باشید که اگر کاتالوگ شما دربرگیرنده حجم قابل توجهی از متون یا لیست­های قیمت است، استفاده از کاغذهای مات، خواندن آن­ها را راحت ­تر می­کند.

8. انتخاب نوع کاغذ در چاپ دعوتنامه ­ها

سال­هاست که استفاده از دعوتنامه­ های چاپی برای مراسمات مختلف مرسوم است. همچنین معمولاً از کاغذهای مات برای این منظور استفاده می­گردد. علت این امر این است که استفاده از کاغذهای مات نه­تنها دعوتنامه شما را ملایم­تر و جذاب­تر نمایش می­دهد، بلکه این دعوتنامه نسبت به آن­هایی که بر روی کاغذهای براق چاپ می­شوند، لوکس­تر هم به نظر می­رسند. همچنین برای چاپ تقدیر نامه­ها، کاغذهایی مناسب است که بتوان بر روی آن­ها یک یا چند جمله را هم به صورت دستی اضافه کرد. در نتیجه مزیت استفاده از کاغذهای مات، مجدداً خودش را نشان می­دهد.

درنهایت انتخاب با شماست!

با وجود تمام مطالب گفته شده در خصوص چاپ محصولات تبلیغاتی مختلف، نمی­توان یک قاعده کلی در خصوص هیچ کدام از این محصولات ارائه داد. در واقع آن­چه کاغذ چاپ شما را معین می­کند، نوع آگهی و سلیقه شخصی شماست. با این حال، استفاده از تجربه کارشناسان ما در چاپ این محصولات می­تواند از پشیمانی احتمالی پس از چاپ جلوگیری کند.

منبع: مجله چاپخونه
انتشار: 6 آذر 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 1224

به "مات و براق؛ کاغذ، چاپ و سلفون براق بهتر است یا مات ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مات و براق؛ کاغذ، چاپ و سلفون براق بهتر است یا مات ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید