ناسا و اسپیس ایکس مشکل چتر نجات کپسول دراگون را آنالیز می نمایند

به گزارش سبزا، مقامات ناسا و اسپیس ایکس اعلام کردند که به مشکل چتر نجات فضاپیمای دراگون رسیدگی می نمایند اما معتقدند که اقدامات قابل توجهی برای رسیدگی به آن لازم نیست و این موضوع باعث نگرانی عمده درباره ایمنی نمی گردد.

ناسا و اسپیس ایکس مشکل چتر نجات کپسول دراگون را آنالیز می نمایند

به محض بازگشت به جو زمین، هر یک از فضاپیماهای سرنشین دار و باری دراگون اسپیس ایکس، از چهار چتر اصلی برای کاهش سرعت کپسول پیش از برخورد به آب استفاده می نماید و حتی اگر یک چتر نجات از کار بیفتد، فضاپیما همچنان می تواند به سلامت فرود بیاید.

طی دو پرواز نخست کپسول سرنشین دار دراگون در سال های 2020 و 2021 هر چهار چتر نجات طبق برنامه باز شدند. اما هنگامی که مأموریت کرو-2 حامل چهار فضانورد در نوامبر 2021 به زمین بازگشت، یکی از چهار چتر نجات 75 ثانیه پیش از اینکه کاملا باز گردد، تأخیر داشت. این تأخیر هیچ اثری بر نرخ فرود برنامه ریزی شده فضاپیما نداشت زیرا چتر نجات باز هم مقداری از نیروی پسا را تأمین می کرد.

پس از این فرود شبانه، ناسا و اسپیس ایکس آنالیز سریع اما کامل این موضوع را انجام دادند و تشخیص دادند که هیچ تهدید جدی برای پروازهای فضایی آینده وجود ندارد. دو روز بعد، مأموریت کرو-3 با فضاپیمای کرو دراگون متفاوتی پرتاب شد. این وسیله نقلیه فضایی با نام مستعار اندیورنس (Endurance) قرار است آوریل 2022 به زمین بازگردد.

رخ دادن دوباره

در 24 ژانویه 2022 (4 بهمن 1400) یک فضاپیمای کارگو دراگون (Cargo Dragon) پس از سفر تدارکاتی یک ماهه به ایستگاه فضایی بین المللی، به زمین بازگشت. ناسا اظهار داشت این فرود که پخش زنده تلویزیونی هم نداشت، طبق انتظار بوده است. به تازگی اسپیس نیوز گزارش داد که یکی از چهار چتر نجات در زمان مشخص شده باز نشده است. این بار چتر نجات 63 ثانیه برای باز شدن کامل تأخیر داشت اما باز هم فضاپیما بدون هیچ آسیبی فرود آمد.

اکنون کتی لودرز (Kathy Lueders) مدیر عملیات پروازهای فضایی انسانی ناسا و استیو استیچ (Steve Stich) رییس خدمه تجاری و بیل گرستن مایر (Bill Gerstenmaier) مهندس ارشد اسپیس ایکس، درباره موضوع پیش آمده از جمله اینکه مهندسان چه دیدگاهی دارند و چرا ناسا و اسپیس ایکس همچنان به ایمنی کپسول سرنشین دار دراگون اطمینان دارند، توضیحاتی داده اند.

به گفته لودرز در آنالیز این موضوع، ناسا هیچ گونه موضوع نامطلوبی را تشخیص نداده است. او اضافه نمود: ما کار عادی خود را برای آنالیز سخت افزار و ارزیابی آن انجام می دهیم.

تجزیه وتحلیل چترهای نجات و داده های پرواز در حالی همچنان ادامه دارد که اسپیس ایکس و ناسا مشغول آماده شدن برای پرتاب مأموریت کرو-4 در 15 آوریل (26 بهمن) است. این پرواز از فضاپیمای تازه دراگون استفاده خواهد نمود که در کارخانه این شرکت واقع در هاوتورن تکمیل شده است. بوستر مرحله دوم موشک این مأموریت هم در فاز نهایی ساخت است. مرحله اول موشک فالکون 9 برای مأموریت کرو-4 قبلا سه بار پرواز نموده و هم اکنون در تأسیسات پرتاب این شرکت در فلوریدا در حال آماده سازی است.

استیچ هم اعلام نمود که کرو دراگون نخستین فضاپیمای انسانی است که در سفر بازگشت خود به جای سه چتر اصلی، از چهار چتر اصلی استفاده می نماید. ناسا باز شدن با تأخیر یکی از چترهای نجات را در بعضی پروازهای باری قبلی و در آزمایش ها مشاهده نموده است و این می تواند به سادگی یکی از ویژگی های سیستمی با چهار چتر نجات باشد. مهندسان ناسا و اسپیس ایکس فکر می نمایند که سه چتر نجات هوا را نسبتا سریع می بلعند و چتر چهارم کمی دچار خلأ می گردد و منتظر دریافت هوا است. پس از اینکه دیگر چترها کاملا باز شدند، فرایند باز شدن این چتر نجات چهارم هم کامل می گردد.

فرصتی برای آموختن

گرستن مایر، مدیر پیشین ناسا هم که اکنون بر ایمنی در اسپیس ایکس نظارت دارد، تأکید کرد که این تجزیه وتحلیل چتر نجات یک نگرانی ایمنی برای پرواز نیست، بلکه بیشتر یک تمرین برای یادگیری است.

او گفت: این یک فرصت فوق العاده برای آموختن ماست. من تقریبا این را هدیه ای می دانم که در مأموریت CRS-24 دریافت کردیم. اکنون این فرصت را خواهیم داشت که دو مجموعه داده داشته باشیم که می توانیم در کنار یکدیگر آنالیز کنیم تا مدل های خود را بهبود ببخشیم و دانش خود را افزایش بدهیم و در واقع می توانیم دستاوردهای زیادی داشته باشیم که در نهایت به یک سیستم ایمن تر برای همه افرادی که در آینده از این چتر نجات استفاده می نمایند، منجر گردد.

کرو دراگون هم اکنون تنها فضاپیمای مستقر در آمریکا است که به ناسا امکان فرستادن فضانوردان به فضا را می دهد. این آژانس فضایی برای بهینه سازی فضاپیمای استارلاینر (Starliner) برای پرواز سرنشین دار هم با بوئینگ همکاری می نماید اما بوئینگ با چالش های فنی روبرو شده است و احتمالا تا سال آینده انسان را در یک پرواز آزمایشی حمل نخواهد نمود. در همین حال مقامات ناسا تأکید کردند حتی اگر استارلاینر امروز هم برای پرواز آماده بود و توانایی های آن اثبات می شد، هیچ دلیلی برای متوقف کردن پروازهای فضاپیمای دراگون اسپیس ایکس وجود نداشت.

عکس کاور: بازگشت فضاپیمای سرنشین دار دراگون اسپیس ایکس در مأموریت کرو-2

Credit: NASA

منبع: Ars Technica

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 فروردین 1401 بروزرسانی: 20 فروردین 1401 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 1947

به "ناسا و اسپیس ایکس مشکل چتر نجات کپسول دراگون را آنالیز می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناسا و اسپیس ایکس مشکل چتر نجات کپسول دراگون را آنالیز می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید