نشست هم اندیشی روسای انجمن های صنفی و حرفه ای دفاتر خدمات مسافرتی برگزار گردید

به گزارش سبزا، خبرگزاری مهر/ براساس گزارش های بدست آمده، نشست هم اندیشی روسای انجمن های صنفی و حرفه ای دفاتر خدمات مسافرتی برگزار گردید.

نشست هم اندیشی روسای انجمن های صنفی و حرفه ای دفاتر خدمات مسافرتی برگزار گردید

نشست هم اندیشی رؤسای انجمن های صنفی و حرفه ای دفاتر خدمات مسافرتی کشور با حضور مدیران کل گردشگری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی و رؤسای آژانس ها عصر امروز برگزار گردید.

در این برنامه یحیی نقی زاده محجوب، مدیر کل نظارت و ارزیابی گردشگری گفت: اقدامی که اجرا شده در حوزه امکان ورود تجهیزات و احتیاجمندی های صنعت گردشگری است.

وی گفت: امکان ورود ماشین آلات مختص گردشگری از جمله ون و میدل باس و خودروهای سافاری بدون حقوق گمرکی با تشخیص وزارت میراث فرهنگی با حفظ اختیارات قانونی وزارت راه و ترابری فراهم شد. قبلاً هم چنین قوانینی وجود داشت اما همواره قانونگذار وزارت صمت را متولی می دانست و معمولاً وزارت هم اجازه نمی داد این وسایل اختصاصی و مورد احتیاج صنعت گردشگری وارد گردد. در طول چند سال اخیر با شرایط آسیب دیده ناوگان زمینی و دریایی و هوایی روبرو بودیم.

نقی زاده گفت: حدود 6 هزار آژانس مسافرتی داریم که کار می نمایند ولی این آژانس ها توانایی اینکه خط هوایی را اداره نمایند یا کار مهمی در حوزه عمده فروشی ایجاد نمایند ندارند و سرمایه گذاران دیگری از حوزه های دیگر می آیند و به عنوان رقیب غیرمتناسب وارد کار آژانس داری می شوند و به این حوزه آسیب می زنند.

وی از احصای وظایف وزارتخانه ها و نهادها نسبت به توسعه گردشگری اطلاع داد و گفت: در حوزه فعالیت های حمایتی و تسهیلگری کارهای آژانس داری در سمت و سوی ایجاد و تقویت سامانه های الکترونیکی، صدور و ارائه گزارش و رسیدگی به دفاتر و معین کارتابل در قالب سامانه اقداماتی نموده ایم. خیلی از آژانس ها گلایه داشتند که از نامه ها و اطلاعات وزارت میراث فرهنگی خبر ندارند. همه این مسائل برطرف و رجوع شده است.

در این برنامه رحمت الله فیروزی، نماینده مجلس بیان نمود: در مقاطعی مجوزهای فراوانی به نام سیاحتی و زیارتی صادر شد و شرکتهای هوایی هم دفاتر فروش را فعال کردند. بعلاوه سیستم های اینترنتی در حوزه گردشگری رشد پیدا کرد و به مجموعه ها اضافه شد. اینها درد روی دردهای آژانس ها گذاشت. خیلی ها یا مجبور شدند بروند یا تحت فشار بودند. ضعف ما باعث شده که شرکتهای ترکی به آژانس های ما فشار بیاورند.

وی خطاب به آژانس داران گفت: مطالب را دسته بندی کنید تا در هر حوزه ای که لازم هست مطلب به دست وزارت میراث فرهنگی برسد. اگر قرار بود مواردی را تا مقطعی که هستم بیان کنم پیگیری می کنم. امیدوارم شرایط گردشگری از این حال بیرون بیاید.

در ادامه جمشید حمزه زاده، رئیس جامعه هتلداران کشور گفت: در تقسیم متأسفانه عمدتاً افرادی که در ترکیب کمیسیون فرهنگی مجلس هستند، علاقمند به گردشگری نیستند به فرهنگ طوری نگاه می نمایند که در تضاد است. می خواهیم که مسائل این حوزه به کمیسیون مالی و صنایع مربوط گردد. در برنامه هفتم نمایندگان در کمیسیون های دیگر به ما یاری می نمایند.

وی اضافه نمود: در برنامه هفتم وزارت میراث فرهنگی و بخش خصوصی زحمت زیادی کشیدند. مانند معافیت های مالیاتی که می خواستند حذف گردد اما الان تمامی معافیت ها ابقاء شد، هر چند که دنبال معافیت های صد در صد بودیم. در بحث قانونمند کردن تشکل ها هم چالش وجود داشت و اینکه در برنامه ششم تاکید شد گردشگری از نظام صنفی مجزا گردد و الان این رخ داده است.

وی اضافه نمود: حامل های انرژی و تعرفه های آب و برق و گاز چند برابر شده است. امیدواریم این موضوع به وسیله نمایندگان مجلس حل گردد.

در ادامه مسلم شجاعی، مدیر کل گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی گفت: لیست کشورهایی که قرار بود لغو ویزا گردد بلندتر بود ما پیشنهاد 67 کشور را داده بودیم اما دستچین شد، چون بحث امنیت مطرح بود. در نهایت لغو ویزا با 33 کشور اجرایی شد. ما با تعدادی از این کشورها مراوده نداریم یا با تعدادی از آنها روابط قوی داریم.

وی گفت: در نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران فرصتی پیش آمده تا فعالان گردشگری بتوانند به صورت رایگان از فضای نمایشگاهی دو هزار متری در صورتی استفاده نمایند که با بخش خصوصی یا تشکل های کشورهای دیگر تهاتر نموده و در نمایشگاه های آنها حضور داشته باشند.

محمد حسن کرمانی، رئیس پیشین انجمن دفاتر خدمات مسافرتی ایران گفت: در چند سال اخیر اختلافاتی بین فعالان گردشگری بوجود آمده است وزارتخانه میراث فرهنگی یکی را فرزند میداند یکی را نمیداند. 5 سال است صنف دفاتر مسافرتی آشفته است.

وی اضافه نمود: ایران 31 استان دارد با حدود 6 هزار آژانس ولی چرا تشکل آنکه انجمن صنفی کشوری است حدود 200 عضو دارد؟

کرمانی بیان نمود: زمانی با معاون گردشگری دولتهای قبل بر سر آمار گردشگری دعوا داشتم الان هم همین طور است هر چه می کشیم به علت آمار نادرست است.

کرمانی گفت: شما در نمایشگاه های پاریس لندن نیستید مگر کانون جهانگردی برگزار نماینده نمایشگاه است که برگزاری چند نمایشگاه را به آن سپرده اید؟ آنها یک عده را بدون هزینه سفر خارجی می برد و می آورد.

وی توضیح داد: ویزای کاغذی مشکل مسافران ورودی به کشور را حل نمی کند آنها اگر به ایران بیایند دیگر به کشورهای دیگر مانند بعضی از کشورها از جمله آمریکا نمی توانند بروند، چون به آنها ویزا نمی دهند باید در این حوزه کار کرد.

در ادامه بعضی از مدیران آژانس ها و مدیران استانی مسائل خود را بیان نمودند.

بعضی از آنها از وزیر میراث فرهنگی به علت پرداختن به موضوع سرویس های بهداشتی تقدیر نموده و گفتند متأسفانه مدیران استانی کاری در این خصوص انجام نداده اند.

بعضی دیگر گفتند که تفویض اختیار به استانها در عمل انجام نشده است در حالی که وعده آن را داده بودید.

تعدادی دیگر هم از مسائل سامانه جانا گلایه کردند که هنوز حل نشده است.

منبع: همگردی
انتشار: 9 دی 1402 بروزرسانی: 9 دی 1402 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 2245

به "نشست هم اندیشی روسای انجمن های صنفی و حرفه ای دفاتر خدمات مسافرتی برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست هم اندیشی روسای انجمن های صنفی و حرفه ای دفاتر خدمات مسافرتی برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید