نمایش دو مجسمه اخوان جم در دوسالانه ونیز

به گزارش سبزا، مسعود اخوان جم برای دومین دوره پیاپی با دو مجسمه در پاویون بنیاد GAA در دوسالانه ونیز حضور می یابد.

نمایش دو مجسمه اخوان جم در دوسالانه ونیز

به گزارش خبرنگاران، دو مجسمه اخوان جم معضل انسان و متامورفیس نام دارند که یکی با رویکرد نقد اجتماعی و دیگری بر اساس اساطیر ایرانی خلق شده و هر دو کنار هم در ورودی باغی زیبا در جیاردینی مارینارِسا در دوسالانه ونیز از روز 11 مه 2019 به نمایش عموم درمی آیند.

بنیاد GAA یک سازمان غیرانتفاعی اروپایی است که با هدف افزایش آگاهی درباره مضامین فلسفی در هنر معاصر به ویژه زمان، فضا و وجود این پاویون را برپا نموده و به همین دلیل آثاری شاخص در گستره بین الملل گرد هم آورده است. GAA با اشاره به ابعاد بزرگ مجسمه های اخوان جم (معضل انسان با ابعاد 400 در 246 و متامورفیس در ابعاد 207 در 80) و تاکید بر متریال آنها که از سخت ترین و مقاوم ترین آلیاژهای عصر جدید به شمار می رود، این آثار را حائز ظاهری زیبا، صنعتی و در عین حال لطیف معرفی و یادآوری می نماید در هر دو مجسمه می توان سه شکل متفاوت را مشاهده کرد.

مجسمه معضل انسان تصویری از مبارزه بین خیر و شر است؛ تندیس انسانی با یک جفت بال (فرشته و خفاش) که استعاره ای از وجود خوبی و بدی در هر آدمی و مواجهه همیشگی انسان با انتخاب روزمره بین خیر و شر است. متامورفیس هم از ترکیب گاو، فیل و گوزن پدید آمده و به ترکیب های اسطوره ای عصر هخامنشیان (حدود 500 سال قبل از میلاد) اشاره دارد اما پیشنهاد می دهد که بشر با صبوری، مدارا و هماهنگی می تواند با هم به خیری بزرگ تر برسند.

مسعود اخوان جم متولد 1969 تهران است. او از 14 سالگی برای تحصیل به آلمان رفت و در 1989 برای ادامه تحصیل به آمریکا عزیمت کرد. در دانشگاه جورج واشنگتن مدرک کارشناسی خود را سال 1995 در رشته بیولوژی گرفت. سال 2005 کارشناسی ارشد MBA را در دانشگاه علوم کاربردی کمپتن در آلمان به سرانجام رساند و از 2005-1997 مدیریت بخش طراحی را در کارخانه فراوری ملزومات خانگی خانواده اش به عهده داشت.

او در دهه 1980 صدها مجسمه سرامیکی ساخت و برخی از آنها فروخت و در 2013 اولین نمایشگاه انفرادی خود را در نگارخانه اعتماد تهران دایر کرد، در کاخ فرهنگی نیاوران و نگارخانه شیرین دو نمایشگاه انفرادی دیگر داشت و مجسمه هایش سال 2015 در حراجی دبی و سال های 2016، 2017 و 2019 در سه دوره حراج تهران ارائه شد. آخرین نمایشگاه او زمستان گذشته یک نمایشگاه انفرادی در نگارخانه خاک تهران بود.

دو مجسمه اخوان جم کنار آثار هنرمندانی از سراسر جهان منتخب بنیاد GAA در دوسالانه ونیز در باغ جیاردینی مارینارِسا از روز 11 مه 2019 تا آدینه 24 نوامبر 2019 به تماشای عموم خواهد بود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 195

به "نمایش دو مجسمه اخوان جم در دوسالانه ونیز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایش دو مجسمه اخوان جم در دوسالانه ونیز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید