هشدار خطر یخ زدگی محصولات کشاورزی در 3 استان

به گزارش سبزا، سازمان هواشناسی کل کشور با صدور یک هشدار سطح نارنجی هواشناسی، از نفوذ هوای سرد در استان های خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان و خطر یخ زدگی محصولات کشاورزی اطلاع داد.

هشدار خطر یخ زدگی محصولات کشاورزی در 3 استان

به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، فعالیت این سامانه اوایل وقت امروز (آدینه 30 مهرماه) شروع شده و تا ظهر فردا ادامه دارد. نوع مخاطره کاهش دما در بعضی منطقه ها به زیر صفر درجه و اثر مخاطره آن خسارت به محصولات کشاورزی است.

سازمان هواشناسی تسریع در برداشت محصولات باغی و زراعی با توجه به کاهش دما، محلول پاشی با فروت ست بلافاصله بعد از برداشت با در نظر گرفتن شرایط جوی، عدم استفاده از هورمون برگ ریز پنبه و توقف کاشت غلات تا بعد از یخندان در استان خراسان جنوبی، خودداری از مصرف کود های ازته به علت تحریک رشد رویشی و افزایش حساسیت به سرما، استفاده از کود های پتاسیمی برای افزایش تحمل به سرما، عدم انجام هرس سبز درختان، تسریع در برداشت برنج شهرستان فنوج استان سیستان و بلوچستان را توصیه نموده است.

برپایه این گزارش، سازمان هواشناسی برای سالن های پرورش قارچ، گلخانه و انبار تهویه، تنظیم دما و تامین سوخت سالن ها با توجه به کاهش دما و بسته نگهداشتن دریچه های گلخانه ها در هنگام کاهش دما را توصیه نموده است.

این سازمان بعلاوه برای سالن های مرغداری و دامداری تهویه، تنظیم دما و تامین سوخت سالن ها با توجه به کاهش دما، تهیه خوراک پر انرژی برای دام ها با توجه به کاهش دما، جلوگیری از نفوذ هوای سرد به داخل سالن ها، محافظت از بره ها و گوساله های تازه متولد شده در برابر کاهش دما توصیه نموده است.

عدم کوددهی به استخر های پرورش ماهی گرم آبی و کاهش غذا دهی به مقدار نصف نرمال به علت کاهش دما، برای فعالیت های عشایر و زنبوردارای عایق بندی و محافظت از کندو ها در مقابل بارش، کاهش دما و وزش باد و تغذیه کمکی کلنی ها، عدم چرای دام در ارتفاعات و نقاط سردسیر و برای ماشین آلات و ادوات کشاورزی تخلیه آب و جمع آوری لوله ها، اتصالات و تجهیزات سیستم آبیاری تحت فشار در منطقه ها سردسیر، استفاده از ضدیخ در رادیاتور ماشین آلات کشاورزی و محافظت از ادوات کشاورزی با توجه به فرایند کاهشی دما از دیگر توصیه های سازمان هواشناسی به کشاورزان و دامداران است.

منبع: فرارو
انتشار: 29 آبان 1400 بروزرسانی: 29 آبان 1400 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 1810

به "هشدار خطر یخ زدگی محصولات کشاورزی در 3 استان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار خطر یخ زدگی محصولات کشاورزی در 3 استان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید