پشت رفتار عجیب پنگوئن های نیوزلند چه رازی نهفته است؟

به گزارش سبزا، پنگوئن ها برای اولین بار به وسیله غربی ها در سال 1497 کشف شدند. یکی از خدمه ها نوشت: پرنده هایی به بزرگی اردک ها وجود دارند، اما نمی توانند پرواز نمایند.

پشت رفتار عجیب پنگوئن های نیوزلند چه رازی نهفته است؟

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، در حدود 500 سالی که محققان روی آنها مطالعه نموده اند، ما چیزهای زیادی در خصوص دوستان پر ریز و بدون توانایی پرواز خود آموخته ایم. به ویژه، تشریفات جفت گیری و فرزندپروری آنها، که طی آن نر در پرورش بچه ها نقشی ایفا می نماید.

اخیراً دانشمندان توانستند رفتار عجیبی را در گونه خاصی از پرندگان آنالیز و مطالعه نمایند. پنگوئن کاکل ایستاده (تصویر بالا)، که در منطقه ها یخی در اقیانوس جنوبی نزدیک نیوزیلند زندگی می نماید، مراسم تخم گذاری بسیار غیرمعمولی دارد که در بین پرندگان منحصربه فرد است و بسیاری ممکن است آن را بسیار خشن بدانند.

البته پنگوئن ها پرنده هستند و مانند همه گونه های دیگر پرندگان، پنگوئن ها هم تخم می گذارند اما پنگوئن های امپراتور و شاه در هر فصل فراوری مثل یک تخم می گذارند، در حالی که سایر گونه ها دو تخم می گذارند. در مقایسه، بسیاری از پرندگان دیگر در روز یک تخم می گذارند.

تخم گذاری تنها آغازی برای پنگوئن است. بعلاوه باید در برابر دمای بسیار سرد زیستگاهش گرم نگه داشته گردد، شغلی که هم نر و هم ماده بر عهده دارند (بعلاوه در پانتئون پرندگان تا حدودی منحصر به فرد است). مخصوصاً برای پنگوئن های امپراتور، پنگوئن های نر در حین شکار ماده، تخم ها را گرم نگه می دارند.

اما پنگوئن های کاکل ایستاده آیین منحصر به فردی دارند. همانطور که قبلا ذکر شد، آنها یکی از دو گونه ای هستند که دو تخم می گذارند. و پرندگان به دلایلی که علم تازه آغاز به کشف آن نموده است، اولین تخم را رد می نمایند.

بنابراین ما می دانیم که پنگوئن های کاکل ایستاده تخم می گذارند و اولی را رد می نمایند. اما چرا؟ از نقطه نظر جانورشناسی، این کاملاً احمقانه است: به نقل از Live Science، تخمگذاری و سپس مراقبت از آن تا زمانی که از تخم خارج گردد، احتیاج به میزان زیادی انرژی دارد که در محیط خشن پرندگان سخت است. پس چرا این همه انرژی را بی فایده مصرف کنید؟

تیمی از محققان دانشگاه اوتاگو نیوزلند با آنالیز دقیق تری نتایج خود را در PLOS One منتشر کردند. به طور خلاصه، نادیده گرفتن اولین مورد به این معنی است که دومی شانس بیشتری برای زنده ماندن دارد، زیرا پرندگان احتمالاً نمی توانند دو جوجه را تغذیه نمایند. علاوه بر این، تخم های ثانویه معمولاً بزرگ تر از تخم های اولیه هستند و احتمالاً به سمت جوجه سالم تری حرکت می نمایند.

در همین حال، اگرچه این گونه خاص از پنگوئن به طور مستقیم به وسیله فعالیت های انسانی تهدید نمی گردد، اما از اثرات تغییرات آب و هوایی رنج می برد.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 25 آبان 1401 بروزرسانی: 25 آبان 1401 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 2107

به "پشت رفتار عجیب پنگوئن های نیوزلند چه رازی نهفته است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پشت رفتار عجیب پنگوئن های نیوزلند چه رازی نهفته است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید