چنار 800 ساله نصرآباد یزد در انتظار ثبت ملی

به گزارش سبزا، خبرنگاران/یزد رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تفت از وجود چنار کهنسالی به قدمت 800 سال در روستای نصراباد اطلاع داد و آن را مورد تایید شورای ملی ثبت میراث طبیعی کشور دانست.

چنار 800 ساله نصرآباد یزد در انتظار ثبت ملی

مهدی جمالیان در خصوص درخت کهنسال روستای نصرآباد، توضیح داد: این درخت چنار که سن آن را 750 تا 800 برآورد می نمایند، در مجاورت بافت مسکونی روستای نصرآباد و در حاشیه رودخانه فصلی و مسیل این روستا واقع شده است.

وی اضافه نمود: این درخت تک پایه از تیره چنار خاوری (Platanus orientalis) است که ارتفاع آن حدود 13 متر و ارتفاع ناحیه تشکیل تاج آن 7.2 متر است. قطر یقه درخت 3.11 سانتیمتر و قطر حدودی تاج نیز به 3.19 متر می رسد.

رئیس اداره میراث فرهنگی تفت با بیان این که تاج اصلی درخت کاملاً سالم و شاخه های اصلی آن بریده شده است، گفت: در حال حاضر شاخه های کنونی، همگی جوان هستند که توسط سیم مهار شده اند ولی تنه آن در اثر سن زیاد و آتش سوزی پوک و سوخته و خالی شده است.

وی با بیان این که اخیراً در جلسه شورای ملی ثبت میراث طبیعی کشور ثبت این اثر ارزشمند در فهرست میراث طبیعی ملی مورد تائید قرار گرفته است، توضیح داد: روستای نصرآباد از روستاهای پای کوهی شهرستان تفت است که درختان دیر زیست یزد جزو مهمترین ذخایر ژنیتیکی گیاهی آن محسوب می شوند.

وی با تاکید بر این که ارزش شناخت و حفظ این منابع از نظر ملی و تاریخ طبیعی با حفظ ابنیه تاریخی برابری می نماید، گفت: این درختان به عنوان سمبلی از مقاومت و پایداری مردم کویرنشین در برابر شرایط نامساعد اقلیمی هستند.

به گزارش خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی یزد، جمالیان در انتها با بیان این که درختان کهنسال استان به عنوان میراث جاودان پایداری در کویر و یکی از مهمترین قابلیت های جذب گردشگران طبیعی و ترویج صنعت اکوتوریسم محسوب می شوند، اعلام نمود: این درختان در صورت حمایت و سرمایه گذاری لازم، جلوه ای از رابطه تنگاتنگ انسان و طبیعت را به نمایش می گذارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 آبان 1399 بروزرسانی: 6 آبان 1399 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 1161

به "چنار 800 ساله نصرآباد یزد در انتظار ثبت ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چنار 800 ساله نصرآباد یزد در انتظار ثبت ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید