گلاب گیری ، باغ بهشت و قمصر و بوی گلاب ناب

به گزارش سبزا، اردیبهشت ماه را با بوی گل های بهشتیِ شهر کاشان برای همواره در ذهن تان ماندنی کنید.

گلاب گیری ، باغ بهشت و قمصر و بوی گلاب ناب

جهت دریافت خدمات طراحی بیرونی ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

ما ایرانی ها مراسم و سنت های کهن بسیاری درجای جای این سرزمین پهناور داریم؛ اما چند نفر از ما اطلاعات جامعی در این مورد دارد؟ چه بسا فقط تعدادی از آن ها را بشناسیم، یا بتوانیم زمان دقیق آن را به درستی به یاد آوریم؛ جالب این که عده ای حتی نمی دانیم بعضی مراسم هنوز هم با آب وتاب، به گستردگی و شکوه تمام برپا می گردد؛ مانند مراسم گلاب گیری سنتی در کاشان، که زیر گوش خودمان مثلاً با فاصله سه ساعتی از تهران برگزار می گردد.

کنون که می وزد از چمن نسیم بهشت، هان بنوشید دم به دم گلاب ناب

این جا کاشان است، شهر بوی بهشت. شهری که گره ای کور با گلابش دارد که گسستنی نیست. مربوط است به صد سال قبل، به زمان پرورش گل های سرخ محمدی. سندِ آن هم نقوشی است که بر سفال های تپه سیَلک برجای مانده یا سفرنامه هایی که از زمان های دور به دست رسیده، و بر این ادعا صحه می گذارد.

مراسم گلاب گیری، بزرگ و کوچک و پیر و جوان ندارد، زمان برداشت گل ها که برسد همه صبح از خانه بیرون می زنند و به چیدن مشغول می شوند. حتی اگر مزرعه ای برای خودشان نداشته باشند، برای برداشت، سراغ دیگران رفته، تا به قول خودشان تا گل ها زنده هستند و نوبر، برای گلاب گیری آماده شان نمایند. از سویی، اگر کسی وسایل گلاب گیری نداشته باشد، گل ها را به دیگران می فروشد، تا سهم خود را در پراکنده ساختن عطر بهشتیِ گل های محمدی ادا نموده باشد.

یک ماه برای تمام سال

از نیمه اردیبهشت ماه، این ماه بهشتی، بوی گلاب در فضا پراکنده است و مراسم گلاب گیری تقریباً تا اواخر آن ادامه دارد. مراسمی سالانه که غیر از آیینی بودن آن، جنبه جذب توریست نیز دارد. خوب است بدانید هزاران گردشگر و مسافر از نقاط مختلف جهان، برای دیدن این مراسم به کاشان روانه می شوند. شهرهای قمصر و نیاسر دو مقصد گردشگری مهم در این زمان هستند.

جاذبه های گردشگری

گذشته از این که شما می توانید به راحتی در مراسم سنتی گلاب گیری حضور داشته باشید، در بین اهالی گشاده رو و مزارع بگردید و عکس ها بگیرید، می توانید در کاشان اقامت کنید و روزی را به دیدن مناطق گردشگریِ این شهر بنشینید؛ از سویی اگر برای مراسم گلاب گیری راهی نیاسر شدید، حتماً به آبشار نیاسر و آسیاب آبی آن سری بزنید.

حرف آخر

تا آن جا که می توانید عکس های زیبا تهیه کنید، چراکه مراسم گلاب گیری سنتی با دیگ و پارچ و نی در هیچ جای جهان یافت نمی گردد.

برای خواندن یک جهان مطلب گردشگری در خبرنگاران با ما همراه شوید. همچنین شاید به خواندن این مطالب هم علاقه مند باشید:

جاده رویایی ، اسالم به خلخال

بنشین بر سر جوی و گذر عمر، نَبین

چغاخور یعنی خورشید چمنزار

منبع: پیام دلتا
انتشار: 26 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 679

به "گلاب گیری ، باغ بهشت و قمصر و بوی گلاب ناب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلاب گیری ، باغ بهشت و قمصر و بوی گلاب ناب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید