46 هزار هکتاری که نه کشاورزان را نجات داد و نه کارگران را ، نماینده مجلس: آبرسانی به دشت های سیستان تا پایان آبان اجرا خواهد شد

به گزارش سبزا، طرح 46 هزار هکتاری که قرار بود گره مسائل کشاورزان سیستانی را باز کند، نه توانسته از پس حقوق کارگران خود برآید؛ نه به دشت و زمین های کشاورزی استان آب برساند.

46 هزار هکتاری که نه کشاورزان را نجات داد و نه کارگران را ، نماینده مجلس: آبرسانی به دشت های سیستان تا پایان آبان اجرا خواهد شد

گروه دانشگاه خبرنگاران، حنانه جانمحمدی؛ * طرح آب رسانی با لوله به 46 هزار هکتار از اراضی کشاورزی دشت سیستان یا همان طرح 46 هزار هکتاری، بزرگترین طرح کشاورزی در استان سیستان و بلوچستان بود که افتتاح 32 هزار هکتار آن نتوانست رضایت کشاورزان را به خود جلب کند. کشاورزان بر این عقیده هستد تا زمانی که این طرح به بالاترین سطح از آمادگی خود نرسیده، نباید افتتاح بشود؛ چرا که مهمترین دغدغه کشاورزان برای کشت، تامین آب است و ناقص بودن این طرح با وجود افتتاح آن، موجب بروز زیان خواهد شد. با این حال، تا به امروز این طرح حدود 15 مرتبه افتتاح شده و همین اتفاق باعث گلایه و اعتراض تعداد زیادی از پرسنل و کارگران این طرح شده که با وجود اختصاص بودجه به این پروژه، چندین ماه متوالی از دریافت حقوق خود محروم بوده اند.

به گفته برخی کارشناسان متاسفانه زیرساخت های ضعیف این طرح آبرسانی باعث می شود تا تعمیر و نگهداری آن در همین ابتدای کار، هزینه سنگینی بر روی دوش مسئولین بگذارد و وقت را از کشاورزان بگیرد. اساتید و مهندسین سیستان و بلوچستان بار ها به فرایند اجرایی این پروژه اعتراض کرده و به توضیح نواقص آن پرداخته اند. این طرح بعد از سال ها خشکسالی با دستور رهبر انقلاب مبنی بر آبرسانی به مردم سیستان و بلوچستان، شروع و مبلغ 500 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی به آن اختصاص داده شد، ولی هنوز نتیجه ای نداشته است. قرار بود با این طرح 400 میلیون مترمکعب آب از چاه نیمه های 1، 2، 4 برای بخش کشاورزی دشت سیستان مصرف شود.

طرح 46 هزار هکتاری در نیمه های دوم سال 94 به اجرا در امد و مدت آن نیز چهار سال پیش بینی شد. در سال 97 تکمیل اعتباری برای آن صورت گرفت و 350 میلیون دلار به طرح اضافه شد. البته افتتاح چندین باره طرح آبرسانی به دشت سیستان از سوی وزرا و شخص رئیس جمهور هم نتوانست راه به جایی ببرد و خبری از آب در لوله های این پروژه با سرمایه مالی هنگفت نبود.

بعد از اتمام فاز یک، مدیران پروژه کار را به صورت ناقص و با اشکلات متعدد تحویل نیرو های بومی داده و مدیران بومی نیز برای رفع این کاستی ها ، مجبور به انجام فعالیت های بیش از حد معمول در فاز دوم طرح 46 هزار هکتاری شدند. به گفته کارشناسان، با نزدیک شدن به فصل کشت و لزوم رهاسازی آب، حداکثر 15 آبان ماه باید آب به دست کشاورزان می رسید که عملی نشد. حتی با این که قالیباف در دومین سفر استانی خود در سیستان و بلوچستان قول حمایت از این طرح را به کارگران داد، اما تا به امروز نتیجه ای برای پرسنل و کشاورزان مقرر نشده است.

امام جمعه زابل نیز در نماز جمعه چند هفته گذشته این شهر به این پروژه کلان گریزی زده و در بخشی از سخنرانی خود گفته زحمات بسیاری کشیده شده است، 5 هزار کیلومتر لوله گذاری شده و یک ایستگاه پمپاژ مادر و 16 ایستگاه پمپاژ در نقاط مختلف تعبیه شده، 14 هزار حوضچه ایجادشده که البته 300 حوضچه اشتباه گذاشته شده که باید اصلاح شود. طرح به این عظمت لاجرم اشکالاتی هم دارد، گرچه اگر هیچ اشکالی نداشت مطلوب بود، ولی بالاخره اشکالاتی دارد و ما هم تأکید می کنیم به عزیزانمان در جهاد کشاورزی، فرمانداری که این مسئله محکم پیگیری شود و این طرح باید ادامه دار هم باشد.حدود 200 هزار هکتار زمین قابل کشت در سیستان داریم که 46 هزار هکتار بخش عمده آن نیست و باید ادامه داشته باشد و دیگر مناطق را هم سیراب کند، چرا که می تواند تحول عظیمی را ایجاد کند.

بیشتر بخوانید:

  • افتتاح برای بار سیزدهم / طرح آب رسانی به دشت سیستان آه از نهاد کشاورزان برآورده!
  • ادامه گلایه مندی کارگران طرح آبرسانی به دشت سیستان از عدم پرداخت حقوقشان
  • عمرانی: پرسنل طرح 46 هزار هکتاری دشت سیستان ماه هاست حقوق نگرفته اند / اعتبار هست مدیریت نیست!
  • بازدید قالیباف از پروژه 46 هزار هکتاری جان تازه ای به پیگیری این سوژه در رسانه ها داد

اما محمد سرگزی، کننده مردم سیستان در واکنش به اعتراض متعدد کشاورزان به موضوع حیاتی رها نشدن آب در تاریخ 15 آبان ماه به خبرنگار خبرنگاران می گوید: از مدیران جهاد کشاورزی پیرامون میزان آب رسانی به مزارع در طرح 46 هزار هکتاری گزارش خواستیم؛ که اعلام شد میزان آب رسانی به برخی نواحی در این طرح در حال انجام است، اما سرعتش کم است و در برخی جا ها امکان آب رسانی از طریق لوله مهیا نیست. نتیجه این شد تا آن بخش از زمین های کشاورزی که قابلیت این را دارد که آب رسانی از طریق لوله انجام شود سریعاً ظرف 2 تا 3 روز آینده مشخص شود و آنجا که قابلیت آب رسانی از طریق لوله نیست، از طریق کانال ها اقدام شود.

سرگزی ادامه داد: هفته گذشته با استاندار صحبتی داشتیم و بنا شد تا سریعاً یک گروه را جهت بررسی میزان آب رسانی و سرعت آب به منطقه اعزام کند تا تصمیم گیری در این خصوص انجام بگیرد. همچنین با دو نفر از معاونین وزیر جهاد کشاورزی در خصوص آب رسانی و نتیجه تمام صحبت های ما با معاونین جهاد کشاورزی و وزرای مربوط با این حوزه، استاندار و مدیران جهاد کشاورزی استان و شهرستان مصاحبهیی داشتیم که قرار بر این شد که آنجا که ظرفیت آب رسانی از طریق لوله وجود دارد، تسریع شود و آنجا که امکان دارد در ایام فصل کشت آب رسانی از طریق لوله ها اتفاق نیفتد، سریعاً آبدهی را از طریق کانال ها شروع کنند. تصمیمات در همین هفته باید جمع بندی و نهایی شود و پیش از خاتمه فصل کشت یعنی قبل از خاتمه ماه، این اتفاق خواهد افتاد.

کننده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس یازدهم گفته با توجه به وجود این نواقص و همین طور کوتاهی هایی که در گذشته اجرا شده است، طرح تحقیق و تفحص از طرح 46 هزار هکتاری را سه هفته گذشته تحویل هیئت رئیسه مجلس دادم تا اقداماتش اجرایی و عملی شود. این طرح باید انجام شود؛ نواقص وجود دارد و باید اصلاح شود، این طور نیست که بگوییم ما امید نداریم.

وی می گوید: این طرح پول برایش هزینه شده، حتماً باید به اتمام برسد، حتماً باید نواقص اش مرتفع شود. دولت مکلف است این کار را انجام دهد، ما هم پیگیری می کنیم و باید این نواقص مرتفع شود.

اما در کنار این تاخیر در اجرای و بهره برداری از پروژه موضوعات دیگری هم به چشم می خورد. یکی از کارگران شرکت جهاد نصر همدان، از زیر مجموعه های طرح 46 هزار هکتاری در مصاحبه با خبرنگار دانشجو از حقوق عقب افتاده شان گلایه کرده و می گوید: هیچکس در این استان به داد ما نمی رسد. کل حقوق عقب افتاده کارگران این شرکت برابر با حقوق و خوراک یک ماه مهندسانی ست که میلیاردی پول گرفتند، درصورتی که نه در صحنه حاضر بودند و نه طرح را به شکل مناسبی تحویل دادند. اینجا هم حق کارگرانی پایمال می شود که حامی ندارند و سفرهایشان خالی شده و کمرشان در برابر قرض ها و مسائل شکسته است.

این کارگر شرکت جهادنصرهمدان گفته پول و سرمایه زیادی به این طرح تزریق شد، ولی سهم ما که در گرم ترین آفتاب و سردترین زمستان در این طرح بیل زدیم و زحمت کشیدیم، تنها شرمندگی در مقابل خانواده هایمان بود.

وی به کنندگی از تمامی کارگران و پرسنل این شرکت خواستار حل شدن سریع مشکل کارگران شده است.

با توجه به شواهد موجود، مسئولین طرح 46 هزار هکتاری علی رغم برخورداری از بودجه هنگفت، نه توانسته از پس حقوق کارگران خود بربیاید نه به دشت و زمین های کشاورزی استان آب برساند. پروژه ای که در صورت منطقی بودن فرایند اجرایی اش، می توانست گره از مسائل بسیاری از کارگران و کشاورزان بگشاید؛ اما نتوانست.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 22 آذر 1399 بروزرسانی: 22 آذر 1399 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 1258

به "46 هزار هکتاری که نه کشاورزان را نجات داد و نه کارگران را ، نماینده مجلس: آبرسانی به دشت های سیستان تا پایان آبان اجرا خواهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "46 هزار هکتاری که نه کشاورزان را نجات داد و نه کارگران را ، نماینده مجلس: آبرسانی به دشت های سیستان تا پایان آبان اجرا خواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید