آیا پتوی سنگین بر کیفیت خواب تاثیر دارد؟

به گزارش سبزا، با آنالیز اثرات پتوهای سنگین، محققان دانشگاه اوپسالا سوئد دریافتند که این پتوها به طور طبیعی به افزایش فراوری ملاتونین در بدن تا حدود 30 درصد یاری می نمایند.

آیا پتوی سنگین بر کیفیت خواب تاثیر دارد؟

تحقیقات گذشته نشان می دهد پتوهای سنگین یا پتوهای وزن دار ممکن است به افرادی که به علت بی خوابی، اختلال بیش فعالی و اوتیسم، دچار اختلال خواب هستند، یاری کند. نتیجه تحقیقات تاثیر پتوی سنگین بر کیفیت خواب را در خبرنگاران بخوانید.

تاثیر پتوی سنگین بر کیفیت خواب چیست؟

اکنون، محققان دانشگاه اوپسالا شواهدی پیدا نموده اند که نشان می دهد استفاده از یک پتوی سنگین، مقدار ملاتونین، هورمونی که به خوابیدن یاری می نماید را افزایش می دهد. غده صنوبری مغز هورمون ملاتونین را فراوری می نماید.

بدن به طور طبیعی فراوری ملاتونین را هنگامی که هوا تاریک می گردد افزایش می دهد و به بدن سیگنال می دهد که زمان استراحت است. این هورمون بعلاوه یاری می نماید تا ساعت بیولوژیکی 24 ساعته بدن هماهنگ شده و فرد به راحتی شب بخوابد.

مکمل های ملاتونین بهتر است یا پتوی سنگین؟

اگرچه بدن ملاتونین طبیعی فراوری می نماید، اما افرادی که برای به خواب رفتن و به خواب ماندن دچار اختلال هستند ممکن است قبل از خواب ملاتونین مکمل مصرف نمایند.

تحقیقات گذشته نشان می دهد که مکمل های ملاتونین ممکن است به بروز بعضی مسائل از جمله میگرن، آسیب های مغزی و وزوز گوش منجر شوند.

پتوی وزن دار و سنگین پتویی است که مواد وزنی در پارچه آن دوخته شده است. موادوزنی مورد استفاده در این پتوها معمولا گلوله ها یا مهره های شیشه ای یا پلاستیکی است.

پتوهای وزن دار در وزن های مختلف موجود هستند که معمولا بین 2 تا 13 کیلوگرم متغیر است. پتوی وزن داری که یک فرد انتخاب می نماید باید بین 5 تا 12 درصد وزن بدن او باشد.

کریستین بندیکت، نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: بسیاری از شرکت هایی که این پتوها را می فروشند، ادعا می نمایند که پتوهای وزن دار با افزایش هورمون های آرام نماینده مانند اکسی توسین و هورمون های تقویت نماینده خواب مانند ملاتونین، خواب را بهبود می بخشند. با این حال، هیچ مدرک علمی برای حمایت از این ادعاها وجود نداشت. از این رو، ما این مطالعه کوچک را انجام دادیم. اگر کابوس تماشا مزاحم خواب شما می گردد مطلب چگونه می توان به کابوس تماشا خاتمه داد؟ را از دست ندهید.

آیا پتوی سنگین واقعا برای خواب بهتر موثر است؟

برای این مطالعه، محققان مقدار ملاتونین، اکسی توسین و کورتیزول را در بزاق 26 مرد و زن جوان پس از خواب با یک پتوی سبک یا یک پتوی سنگین معادل 12 درصد وزن بدن هر فرد مقدار گیری کردند.

پس از تجزیه و تحلیل، محققان دریافتند که استفاده از یک پتوی وزن دار، غلظت ملاتونین شرکت نمایندگان را در بزاق آن ها تا حدود 30 درصد افزایش می دهد.

تیم تحقیق هیچ تغییری در مقدار اکسی توسین یا کورتیزول در بزاق شرکت نمایندگان گزارش نکرد. علاوه بر این، دانشمندان تغییر در فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک شرکت نمایندگان را مقدار گیری نکردند.

محققان معتقدند تحریک فشار عمیق با پتوهای سنگین باعث کاهش تحریک نورون سمپاتیک می گردد، به این معنی که فرد هنگام کوشش برای آغاز یا حفظ خواب، برانگیختگی یا بیداری کمتری خواهد داشت. این روند می تواند یک عامل تشویق نماینده برای ایجاد تغییر در سطوح ملاتونین باشد که در این مطالعه مشاهده شد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب چگونه رقم قبض آب خود را کم کنید؟ را بخوانید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 24 مهر 1401 بروزرسانی: 24 مهر 1401 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 2095

به "آیا پتوی سنگین بر کیفیت خواب تاثیر دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا پتوی سنگین بر کیفیت خواب تاثیر دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید