اینفوگرافیک، سهم بالای چاه های مجاز در برداشت آب های زیرزمینی

به گزارش سبزا، وزارت نیرو گفت: تصور غالب بر این است که عمده مشکل برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی متوجه چاه های غیرمجاز است، اما آمار و ارقام ارایه شده از شرکت مدیریت منابع آب خلاف این موضوع را نشان می دهد.

اینفوگرافیک، سهم بالای چاه های مجاز در برداشت آب های زیرزمینی

به گزارش خبرنگاران آنلاین از وزارت نیرو، تصور غالب این است که عمده مشکل برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی متوجه چاه های غیرمجاز است، اما آمار و ارقام ارائه شده از طریق شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان می دهد که اتفاقاً بخش قابل توجهی از برداشت های بی رویه کشور از طریق چاه های مجاز و دارای پروانه بهره برداری صورت می گیرد، مسئله ای که از دید ناظران تیزبین هم پنهان مانده است.

برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی در دهه های گذشته منجر به بروز پیامدهایی در کشور شده است که از جمله این پیامدها می توان به پدیده های ویرانگری چون فرونشست زمین و تشدید دوره های خشکسالی اشاره کرد؛ اتفاق نگران کننده ای که در صورت عدم اصلاح میزان برداشت از آبخوان ها، خسارت های به مراتب بیشتری را متوجه کشور در بخش های مختلف خواهد کرد.

بر اساس آمار و ارقام منتشر شده از طریق شرکت مدیریت منابع آب ایران در حال حاضر بیش از 800 هزار حلقه چاه آب مجاز و غیرمجاز در نقاط مختلف کشور وجود دارد که در مجموع و به صورت سالانه چیزی حدود 45 میلیارد مترمکعب از منابع آب زیرزمینی را استخراج می کنند که این رقم معادل 55 درصد از کل مصرف آب کشور در یک سال است. میزان برداشت آب از طریق چاه های آب دارای مجوز نیز به ویژه در منطقه ها گرم و خشک به مراتب از توان آبی کشور بیشتر است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 16 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 16 اردیبهشت 1402 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 2181

به "اینفوگرافیک، سهم بالای چاه های مجاز در برداشت آب های زیرزمینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اینفوگرافیک، سهم بالای چاه های مجاز در برداشت آب های زیرزمینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید