4 گیاهی که سلامتی تان را به خطر می اندازد

به گزارش سبزا، گیاهان زیادی وجود دارند که به عنوان غذا خورده می شوند و ممکن است حاوی سمومی باشند که به مغز و سیستم عصبی آسیب می رسانند.

4 گیاهی که سلامتی تان را به خطر می اندازد

به گزارش خبرنگار ، بیماری های عصبی ناشی از سموم غذایی احتمالا از بیماری های ناشی از آلوده نماینده های شیمیایی مواد غذایی بیشتر است. محققان می گویند اثرات منفی عصبی وابسته به اجزای سمی گیاهی یک مسئله بهداشتی جهانی قابل توجه است. بعضی از این غذاها می تواند باعث انسفالوپاتی حاد، ضعف عضلانی اندام تحتانی، ناتوانی حرکتی گردد. این وضعیت ها در کمبود مزمن مواد غذایی، سودء تغذیه، کمبود ویتامین، حذف ناکافی سموم با روش های پخت و پز اتفاق می افتد.

این مواد غذایی بیشتر در کشور های فقیر رشد می نمایند و مصرف می شوند. این گیاهان در خشکسالی رشد می نمایند و از باد شدید و آتش سوزی زنده می مانند. خاک ضعیف و خشک می تواند باعث افزایش غلظت سموم در این مواد غذایی شوند. در شرایط سخت این مواد منبع تغذیه می شوند و باعث بروز بیماری در تعداد قابل توجهی از مردم می شوند.

میوه آکی (Ackee)

این میوه توسط یک درخت همواره سبز بومی آفریقای غربی فراوری می گردد. میوه آکی بخشی از غذای ملی جامائیکا است. این میوه خوشبو، معطر و شیرین است. این میوه به دلیل هیپوگلیسمی شدید باعث آنسفالوپاتی می گردد. این بیماری که به نام استفراغ جامائیکا نیز نامیده می گردد مربوط به خوردن میوه های نارس، استفاده مجدد از آب مورد استفاده در پخت و پز گیاه آکی، سوء تغذیه مزمن و سلول های داسی شکل است.

میوه لیچی (Lychee)

میوه Lychee باعث مسمومیت می گردد. در مناطق فراوری این میوه هنگام برداشت محصول سندروم آنسفالیت اتفاق می افتد. هنگامی که بچه ها ضعیف میوه های نارس که روی زمین هستند را می خورند روز بعد با تشنج بیدار می شوند و در نهایت کما و مرگ عاقبت آنهاست. مسمومیت با لیچی در هند، آسیا، بنگلادش، ویتنام و چین گزارش شده است.

گراس پا (grasspa)

گراس پا یک نوع از حبوبات با پروتئین بسیار بالاست و حاوی یک آمینو اسید سمی است که باعث پاراپازی اسپاستیک مزمن و فلج نماینده می گردد. این تاثیرات در افرادی با سوء تغذیه بیشتر است. این اثر در جمعیت های فقرزده بنگلادش، هند و آفریقا رخ می دهد و بیشتر در مردان دیده می گردد.

خوردنی هایی که به ترک سیگار یاری می نمایند

میوه کاساوا

کاساوا می تواند غده ای نشاسته ای فراوری نموده و در خاک های خشک رشد کند بنابراین منبع اصلی تغذیه در جمعیت های فقیر ایالات کرالا هند و آفریقا است. این کربوهیدارت های غذایی به تنهایی غذای 500 میلیون آفریقایی را تامین می نماید. هنگام رشد در شرایط خشکسالی، سطح سم افزایش می یابد. بعضی از گونه های تلخ این ریشه که حاوی ترکیبات گلوکوزید هستند و باعث ایجاد اسید سیانیک می شوند، مسمومیت با کاساوا را ایجاد می نمایند. به طور کلی، ریشه با خیساندن در آب یا رنده کردن آن و سپس گرم کردن یا قرار دادن در آفتاب، سم زدایی می گردد. مسمومیت با سیانید از رسیدن اکسیژن برای تنفس جلوگیری می نماید و باعث سردرد، سرگیجه، شکم درد و استفراغ می گردد. در صورت مسمومیت با کاساوا هیچ درمانی وجود ندارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 25 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 529

به "4 گیاهی که سلامتی تان را به خطر می اندازد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 گیاهی که سلامتی تان را به خطر می اندازد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید