خواص و مضرات زرده تخم مرغ؛ از سلامت مو تا درمان کم خونی!

به گزارش سبزا، تخم مرغ از وعده های غذایی پرمصرف و پرطرفدار به ویژه به عنوان صبحانه است که از گذشته تردیدهای بسیاری درباره خوردن یا نخوردن زرده آن وجود داشته است. زرده تخم مرغ یکی از مواد شگفت انگیز برای درمان بسیاری از عارضه های مو، پوستی و بیماری های مختلف است. در این مقاله از سایت خبرنگاران، شما را با خواص و مضرات زرده تخم مرغ در رژیم غذایی، سلامت مو، پوست و … آشنا می سازیم.

خواص و مضرات زرده تخم مرغ؛ از سلامت مو تا درمان کم خونی!

خواص و مضرات زرده تخم مرغ

الف) خواص زرده تخم مرغ برای مو

1. افزایش رشد مو

در زرده تخم مرغ پروتئین به میزان زیادی یافت می شود و شما برای تکثیر سریع سلول های بدن به پروتئین نیاز دارید. این تکثیر شامل رشد سریع مو نیز خواهد شد.

2. جلوگیری از شکستگی مو

محصولات مصنوعی موی شما را از انواع چربی ها پاک می کند؛ این مسئله می تواند چربی طبیعی مو را نیز از بین ببرد؛ بنابراین، مو خشک و ضعیف شده و دچار شکستگی می شود. از این رو، استفاده از زرده تخم مرغ به عنوان یک نرم کننده یا ماسک مو، چربی طبیعی مو و پوست سر را احیا می کند. استفاده از زرده تخم مرغ روی مو از ریزش موی ناشی از شکستگی پیشگیری می کند.

3. مرطوب کردن مو

خواص عسل برای مو به ما ثابت کرده است که مواد طبیعی می توانند مرطوب کننده مناسبی برای مو باشند. علاوه بر عسل، زرده تخم مرغ نیز خاصیت مرطوب کنندگی دارد. برای مرطوب کردن مو می توانید از ترکیب عسل و زرده تخم مرغ به عنوان ماسک مو استفاده کنید. استفاده از این مواد روی مو و پوست سر، رطوبت را به موی خشک باز می گرداند.

4. درمان شوره سر

زرده تخم مرغ به تنهایی شوره سر را افزایش می دهد. با این حال، باید زرده تخم مرغ را با مواد دیگری نظیر روغن یاس بنفش هندی که نقش مؤثری در ریشه کن کردن شوره دارد، مخلوط کنید. با این کار شما هم مواد مغذی و هم ویژگی های ضد شوره را در اختیار خواهید داشت.

5. جلوگیری از ریزش مو

وجود پروتئین برای مو الزامی بوده و تخم مرغ از مقدار پروتئین بالایی برخوردار است. استفاده از زرده تخم مرغ روی مو و افزودن برخی از مواد مناسب دیگر به آن، یک ترکیب شگفت انگیز را برای تقویت موی سر شکل خواهد داد. رطوبت مورد نیاز مو و پوست سر، از این راه تأمین می شود. این فرآیند مو را با مواد مغذی تغذیه کرده و ریشه های مو تقویت خواهند شد.

6. جلوگیری از سفید شدن زودرس مو

مخلوط زرده تخم مرغ و روغن های طبیعی، نظیر روغن نارگیل، برای تقویت رنگ طبیعی مو مؤثر است. علاوه بر ترکیب زرده تخم مرغ و روغن نارگیل، شما می توانید از فواید برگ های کاری و روغن نارگیل برای موی سفید استفاده کنید. این ترکیبات از سفید شدن زودرس مو نیز جلوگیری می کنند. سفید شدن زود هنگام مو در بسکمک از موارد، در افرادی که با مسائل تغذیه ای روبرو هستند و یا بیش از اندازه از محصولات رنگ مو استفاده می کنند، اتفاق می افتد.

7. صاف کردن موی مجعد و فر

شما در بسکمک از موارد برای مقابله با موهای مجعد خود از نرم کننده های مو استفاده می کنید؛ اما بهتر است به زرده تخم مرغ به عنوان یک نرم کننده ضد فر مو نیز اطمینان کنید. البته زرده تخم مرغ نرم کننده ای نیست که آن را به حال خود رها کنید و بعد از استفاده باید موهای سر خود را شستشو دهید. حداقل هفته ای یک مرتبه باید این کار را انجام دهید.

بیشتر بدانید: کراتینه کردن مو در منزل

8. افزایش درخشندگی مو

زرده تخم مرغ می تواند درخشش موی شما را چندین برابر کند. استفاده از زرده تخم مرغ به عنوان نرم کننده و ماسک مو، درخشش طبیعی مو را به همراه خواهد داشت. از طرفی، شما می توانید مقداری روغن زیتون طبیعی را با زرده تخم مرغ ترکیب کنید تا درخشش موهای خود را دو چندان کنید؛ تقویت مو با روغن زیتون نیز برای همه شناخته شده است.

9. رفع شپش موی سر

شپش سر چندان رایج نیست، اما در صورت وجود، می تواند باعث خارش سر شود. شما می توانید از زرده تخم مرغ به عنوان یک درمان خانگی برای مقابله با شپش استفاده کنید.

برای نابودی شپش ها، اندکی آبلیمو را به زرده تخم مرغ بیافزایید. لیمو دارای ویتامین C فراوان است و مو از فواید این ماده مغذی استفاده می کند. به علاوه، این ترکیب به خوبی شپش ها را نابود می کند. ترکیب زرده تخم مرغ و آب لیمو را روی پوست سر و مو بمالید. سپس، سر را با یک کیسه پلاستیکی یا حوله مرطوب بپوشانید. شش ساعت در همین حالت باقی بمانید. سپس موی کودک را به خوبی بشویید.

ب) خواص زرده تخم مرغ برای پوست

1. رفع انواع مسائل پوستی

مواد مغذی موجود در زرده تخم مرغ برای تغذیه، لطافت و رطوبت پوست بسیار مؤثر است. استفاده از ماسک زرده تخم مرغ و عسل برای رفع و درمان بسکمک از مسائل پوستی نظیر جوش و آکنه، تیرگی، خشکی و دیگر مسائل پوستی توصیه می شود و یک درمان خانگی برای پوست محسوب می شود و باعث جوانسازی و رفع چین و چروک پوست خواهد شد.

همچنین بخوانید: آشنایی با انواع لکه های پوستی و درمان آن

2. مرطوب کننده پوست

آب و چربی، اجزای اصلی تشکیل دهنده زرده تخم مرغ هستند. از این رو، ماسک زرده تخم مرغ روی صورت موجب رطوبت رسانی در سلول های پوست شده و صورت را نرم و لطیف می کند. ماسک های زرده تخم مرغ، برای افرادی با پوست خشک و پوسته پوسته، شگفت انگیز خواهد بود.

ج) خواص درمانی زرده تخم مرغ

1. جلوگیری از بروز کم خونی

زرده تخم مرغ خون ساز بوده و مصرف آن از بروز کم خونی جلوگیری می کند. همچنین در تخم مرغ مقدار 0.92 میلی گرم آهن وجود دارد و این مقدار آهن بیشتر در زرده تخم مرغ وجود دارد. باید اشاره داشت که آهن موجود در زرده تخم مرغ به طور کامل جذب بدن می شود.

2. استحکام عضلات و استخوان ها

زرده تخم مرغ پروتئین مورد نیاز بدن انسان را تأمین می کند و افزایش ماهیچه و استحکام آن را به همراه خواهد داشت. این ماده همچنین حاوی فسفر و کلسیم است که استخوان ها را تقویت می کند. زرده تخم مرغ به طور مؤثری از تحلیل توده عضلانی در طول سالخوردگی جلوگیری کرده و در هنگام کاهش وزن نیز بافت عضلانی را حفظ می کند.

3. پیشگیری از بروز سرطان

سلنیوم و دیگر ویتامین های موجود در زرده تخم مرغ جزء مواد آنتی اکسیدانی بوده و از فروپاشی و نابودی بافت های بدن جلوگیری می کنند؛ این مواد از این طریق به پیشگیری از سرطان و درمان بیماری های مزمن کمک می کنند. از طرفی زرده تخم مرغ به علت دارا بودن لوتئین و گزانتین از سرطان دستگاه گوارش، کولون، پستان و ریه جلوگیری می کند.

4. پیشگیری از بروز بیماری های قلبی و عروقی

کولین موجود در زرده تخم مرغ، عملکرد قلب و عروق را تنظیم کرده و سلامت قلب را حفظ می کند. بر اساس پژوهش های اجرا شده، زنانی که میزان کولین مصرفی آن ها بالاست، خطر ابتلای آنان به سرطان پستان بسیار کاهش می یابد. البته باید اشاره داشت که مصرف زرده تخم مرغ ارتباطی با افزایش کلسترول خون و در نتیجه ارتباطی با میزان بروز بیماری های قلبی ندارد و حتی از بروز این بیماری ها پیشگیری می کند. در بیشتر افراد به جز افرادی که به علت مسائل ژنتیکی دچار کلسترول بالا هستند، مصرف تخم مرغ به افزایش کلسترول خوب کمک می کند.

5. تضمین سلامت چشم

زرده تخم مرغ دارای گاروتنوئید است و مصرف آن سلامت چشم را تضمین می کند، زیرا این رنگ دانه ها (گاروتنوئیدها) خطر ابتلا به بیماری آب مروارید را کاهش داده و با مهار رادیکال های آزاد، از آسیب به بخش شبکیه چشم جلوگیری می کنند.

6. رفع عفونت های خطرناک

زرده تخم مرغ دارای خاصیت ضدعفونی کننده است. از این رو می توان از این ماده غذایی پر خاصیت برای مقابله با انواع عفونت های خطرناک داخلی استفاده کرد.

7. تقویت سیستم عصبی

زرده تخم مرغ با تکیه بر خاصیت نیرو بخشی که دارد، از ضعف و خستگی سیستم عصبی جلوگیری می کند. از این رو، این ماده غذایی مغذی، برای افرادی که مدام با رایانه کار می کنند بسیار مناسب است.

د) خواص زرده تخم در سنین پایین

زرده تخم مرغ در تقویت استخوان ها و رشد بچه ها نقش پررنگی دارد. از جمله مواد مغذی موجود در زرده تخم مرغ برای بچه ها می توان به ویتامین ب، مؤثر در رشد هوش و عملکرد مغز، پروتئین، اسیدهای چرب امگا 3 برای رشد کودک در مراحل اولیه زندگی، فولات، برای حفظ و نگهداری سلول های جدید، اشاره کرد. در ادامه برخی از فواید مهم این ماده را برای بچه ها بررسی می کنیم.

  • زرده تخم مرغ دارای میزان زیادی کلسترول است که بدن نوزاد به آن نیاز دارد. کلسترول برای رشد مغز نقش مؤثری داشته و به این علت است که شیر مادر منبع غنی از کلسترول است.
  • زرده تخم مرغ سرشار از ویتامین های محلول در چربی نظیر ویتامین A، D، E و K است که این ویتامین ها برای تقویت ساختار و استحکام استخوان های نوزاد الزامی است. لازم به ذکر است، ویتامین های موجود در زرده تخم مرغ بر ساختار چهره کودک تأثیر می گذارند.
  • زرده تخم مرغ غنی از دیگر ویتامین ها و مواد معدنی مانند کولین، ویتامین B12، تیامین، ریبوفلاوین، فولات، روی، مس، سلنیوم و … است که نقش مؤثر در رشد نوزادان دارند.
  • زرده تخم مرغ سرشار از چربی ها و پروتئین های طبیعی برای نوزاد است. تعادل خوبی از چربی ها، پروتئین ها و کربوهیدرات های طبیعی در زرده تخم مرغ وجود داشته که باعث رشد طبیعی نوزاد می شود.

ه) خواص زرده تخم مرغ در رژیم غذایی

1. تأمین نیازهای غذایی

باید از مصرف تخم مرغ لذت ببرید و آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. تخم مرغ و زرده آن، غنی از ویتامین ها و مواد معدنی سودمند است؛ شامل سلنیوم، ویتامین های B2، B5، B7 و B12 و پروتئین با کیفیت، یُد، ویتامین D، روی، اسیدهای چرب امگا 3 و … . این ماده سرشار از لوتئین و زیگزانتین بوده (دو آنتی اکسیدان مهم) و در بینایی و جلوگیری از آب مروارید و تباهی لکه زرد نقش دارد.

2. کاهش وزن

مصرف تخم مرغ در شما حس سیری را پدیدار می کند و تمایل شما را به خوردن غذاهای دیگر کاهش می دهد. از طرفی این ماده غذایی میزان زیادی پروتئین دارد و می تواند بسکمک از نیازهای شما را رفع کند. در یک مطالعه روی 30 زن مبتلا به اضافه وزن، خوردن تخم مرغ به جای شیرینی در صبحانه، احساس سیری را در آن ها افزایش داد و تا 36 ساعت آینده مصرف کالری را در آن ها، کم کرد.

مضرات زرده تخم مرغ

1. غلظت خون

افرادی که خون آن ها غلیظ است، نباید زرده تخم مرغ را به صورت سفت مصرف کنند. در طب سنتی خوردن زرده خام یا زرده سفت شده تخم مرغ، برای افراد سالم با طبع معتدل نیز توصیه نشده است. افرادی که خون غلیظ دارند به هیچ عنوان مجاز به مصرف تخم مرغ سفت شده نیستند، زیرا این شیوه پختن تخم مرغ موجب می شود که خون غلیظی از آن تولید شود.

2. کبد چرب

بسکمک از افراد بر این باورند که زرده تخم مرغ به علت داشتن کلسترول، باعث افزایش چربی کبد می شود؛ اما باید اشاره داشت که مصرف منظم و صحیح تخم مرغ و زرده آن، تأثیر بدی در این رابطه ندارد. در واقع افرادی که کبد چرب دارند، لازم است در مصرف آن احتیاط کرده و از مصرف بیش از حد آن بپرهیزند.

3. ایجاد حساسیت

تخم مرغ یکی از مواد غذایی حساسیت زاست. حرارت دادن به پروتئین تخم مرغ، سبب تبدیل آن به شکل ماده ای می شود که باعث ایجاد حساسیت در فرد می شود. از این رو، اگر بدن شما به تخم مرغ حساسیت نشان می دهد، خام آن را مصرف کنید.

تنها نگرانی که هنگام مصرف تخم مرغ به صورت خام وجود دارد، باکتری سالمونلاست. سالمونلا باعث عفونتی خطرناک در بدن می شود و به همین دلیل مصرف تخم مرغ آلوده خطرناک است.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی خواص و مضرات زرده تخم مرغ در زمینه های مختلف پرداخته شد. به طور کلی توصیه می شود این ماده پروتئینی سالم را در رژیم غذایی خود بگنجانید و از فواید بی نظیر آن بهره مند شوید. از این رو پیشنهاد می کنیم با طرز تهیه انواع غذا با تخم مرغ در خبرنگاران نیز آشنا شوید.

شما از خواص و مضرات زرده تخم مرغ چه می دانید؟ لطفا تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 18 تیر 1400 بروزرسانی: 18 تیر 1400 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 1639

به "خواص و مضرات زرده تخم مرغ؛ از سلامت مو تا درمان کم خونی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص و مضرات زرده تخم مرغ؛ از سلامت مو تا درمان کم خونی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید