برای تعریف کتاب کودک خوب یا بد، نمی توان نسخه واحدی پیچید

به گزارش سبزا، خبرنگاران/خراسان رضوی یک تصویرگر کتاب کودگ گفت: نمی توان یک نسخه کلی در خصوص مناسب یا نامناسب بودن کتاب کودک در ایران پیچید.

برای تعریف کتاب کودک خوب یا بد، نمی توان نسخه واحدی پیچید

صبا دارابیان در گفت وگو با خبرنگاران بیان نمود: با یک نگاه اجمالی به بازار کتاب کودک متوجه می شویم در کنار آثار خوب با محتوای مناسب، کتاب های بازاری با تصویرسازی های نامناسب و رنگ آمیزی های گیج نماینده و غیرحرفه ای هم موجود است. متاسفانه بعضی از انتشارات کتاب کودک بدون در نظر دریافت شاخص های مناسب برای فراوری کتاب کودک، اقدام به چاپ و توزیع کتاب های به اصطلاح بازاری می نمایند.

وی ادامه داد: در واقع در فرایند فراوری کتاب کودک باید علاوه بر یک نویسنده خوب کودک و یک تصویرگر حرفه ای، از یک روانشناس کودک که بر کار نویسنده و تصویرگر نظارت دراد، برخوردار باشد تا با در نظر دریافت روحیات، علایق و ملاحظات هر گروه سنی بتوان کتاب مناسب را فراوری کرد.

دارابیان درباره معیار مناسب برای انتخاب کتاب مناسب برای بچه ها اظهار کرد: تصاویر جذاب صرفا نمی تواند معیار انتخاب یک کتاب مناسب برای کودک باشد؛ ضمن اینکه متن کتاب می بایست با گروه سنی کودک هم خوانی داشته و دارای محتوای مناسب باشد؛ لازم است متن و تصویر مقارن و تکمیلنماینده یکدیگر باشد چراکه هماهنگی بین متن و تصویر در شکل دهی تخیلات کودک هنگام درک داستان بسیار موثر است.

این تصویرگر کتاب کودک اضافه کرد: خانواده ها می بایست قبل از خرید کتاب متن را مطالعه نمایند و آن را با تصاویر تطبیق دهند تا از محتوای مناسب کتاب و همچنین هماهنگی بین متن و تصویر اطمینان حاصل نمایند. بهترین روش برای تشخیص این هماهنگی این است که تصاویر، فارغ از متن، گویای داستان باشد و بدون اتکا به متن بتوان داستان را از روی تصاویر روایت کرد.

دارابیان در خصوص الزامات تصویرگری کتاب کودک برای جلب توجه بیشتر بچه ها گفت: اگر برنامه های تلویزیونی و یا انیمیشن ها با محتوای درست انتخاب گردد، نمی توان منکر تاثیرگذاری و جذابیت برنامه های تلویزیونی و انیمیشن برای بچه ها شد؛ البته با در نظر دریافت گروه های سنی که ممنوعیت تماشای تلویزیون ندارند.

وی بیان نمود: از طرفی استفاده از کتاب هم دارای محدودیت سنی برای مخاطبان کودک است؛ بنابراین هرکدام دارای مزایا و معایبی است و در این میان انتخاب محتوای مناسب برای کودک با هر ابزار ارتباطی، چه کتاب و چه تلویزیون، از همه چیز مهمتر به نظر می رسد.

این تصویرگر کتاب کودک گفت: این روزها با در نظر دریافت مشغله والدین، بازار انیمیشن و تلویزیون از بازار کتاب داغ تر است. نباید فراموش کرد که نقش کتاب در شکل گیری شخصیت و فرهنگ کودک و خانواده انکارناشدنی است و این موضوع باید به والدین یادآوری و حتی در این خصوص به آنان آموزش داده گردد.

دارابیان در خصوص پیش نیازهای یک تصویرگر موثر بیان نمود: یک تصویرگر کتاب کودک به جز مهارت در تصویرگری و خلق تصاویر مناسب با گروه های سنی مختلف کودک، باید در بسیاری از زمینه ها تبحر داشته و کارشناس باشد. به عنوان مثال باید با ادبیات کودک آشنایی داشته باشد تا بتواند متن را به خوبی درک و به زبان تصویر ترجمه کند. روایت کردن داستان را بداند؛ در غیر این صورت برای فریم بندی تصاویر که فارغ از متن راوی داستان باشد، دچار مشکل شده و هماهنگی بین متن و تصویر به وجود نخواهد آمد.

وی بیان کرد: یک تصویرگر علاوه بر مهارت تکنیک های رنگ آمیزی باید روانشناسی رنگ ها را بداند تا بتواند با استفاده از رنگ ها و ترکیب های رنگی مناسب، تصویری جذاب و قابل درک برای مخاطب خلق کند. همچنین چنین فردی لازم است در مباحث روانشناسی کودک نیز از دانش کافی برخوردار باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 مهر 1399 بروزرسانی: 28 مهر 1399 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 1144

به "برای تعریف کتاب کودک خوب یا بد، نمی توان نسخه واحدی پیچید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای تعریف کتاب کودک خوب یا بد، نمی توان نسخه واحدی پیچید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید