تسلا بات یک شوخی عظیم است یا یک طرح انقلابی؟!
به گزارش سبزا، ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا با یک ارائه پرشور و جنجالی، تسلا بات را معرفی کرد، یک ربات انسان نما که پنج فوت، هشت اینچ (1.7 متر) و 125 پوند (56 کیلوگرم) وزن دارد. به گفته ماسک، این ربات دستانی شبیه انسان دارد و می تواند مانند یک کارگر کار کند، اما این طرح واقعا عملی است؟
به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب به نقل از ورج، ماسک می گوید: این ربات تسلا فاقد چرخ و جایگزینی برای انسان است. ماسک گفت که ساخت یک ربات جایگزین انسان (چیزی که هیچ شرکتی در دنیا به آن نزدیک نیست) گامی منطقی برای پیشرفت تسلا در زمینه توسعه اتومبیل های خودران بود. او گفت: اتومبیل های ما ربات های نیمه حساس هستند که روی چرخ ها حرکت می نمایند. منطقی است که آن را روی شکل انسان نما قرار دهیم. ما بعلاوه در سنسور ها و باتری ها و محرک ها بسیار خوب عمل می کنیم، بنابراین فکر می کنیم سال آینده احتمالاً نمونه اولیه ای خواهیم داشت که اساساً به این شکل است.
حتی با توجه به معیار های ماسک، این یک بازی عجیب و درخشان بود: یک نمایش جانبی چند منظوره که باعث شک و تردید شک نمایندگان تسلا شد، هواداران را تغذیه کرد، قیمت سهام را افزایش داد و بعضی عناوین چشم نواز خبری را ایجاد کرد. مورد اخیر در هفته ای که بیشتر اخبار تسلا بر تحقیقات فدرال در خصوص تمایل نرم افزار خلبان اتوماتیک شرکت برای تصادف با وسایل نقلیه اضطراری پارک شده متمرکز شده است، بسیار مهم است. ماسک می گوید همه این ها را فراموش کنید، فقط به ربات کت و شلواری ما نگاه کنید! سال آینده، قول می دهم که این تصویر، یک ربات واقعی باشد.
آیا او را باور می کنید؟ آیا باید او را باور کرد؟ من به شما پاسخ نمی دهم، اما می خواهم واقعیت ها را دوباره بیان کنم. ایلان ماسک دو شب پیش روی صحنه معرفی محصول نو خود بلند شد و قول داد تسلا، شرکتی که نرم افزار یاری راننده آن قادر به جلوگیری از آمبولانس های پارک شده نیست، به زودی یک ربات انسان نما به طور کامل می سازد. ماسک گفت که این دستگاه قادر خواهد بود دستورات انسان را به صورت شهودی دنبال کند و به دستوراتی مانند لطفاً به فروشگاه بروید و مواد غذایی زیر را برای من تهیه کنید پاسخ صحیح دهد. او این سناریو ها را اعلام کرد و سپس گفت: بله، من فکر می کنم ما می توانیم این کار را انجام دهیم. این چند دقیقه بعد از ارائه برترین نسخه نمایشی تسلا بات موجود بود.
برای آنالیز ادعا های ماسک، به یاد داشته باشید که بوستون داینامیکس، شرکتی که ربات هایی قدرتمند مانند ربات اطلس را می سازد، پیشرفته ترین ربات دوپا در دنیا، هرگز ماشین های خود را جز تحقیق و توسعه توصیف نکرده است. بوستون داینامیکس می گوید، اطلس به سادگی راهی برای پیشبرد رباتیک است: حتی به استقرار تجاری هم نزدیک نیست. در ویدئو های اخیر این دستگاه، این شرکت نشان داد که ساخت یک ربات دوپا چقدر سخت است و اطلس هر چند وقت یکبار تغییر می نماید. بعلاوه شایان ذکر است که بوستون داینامیکس بیش از یک دهه است که بر روی اطلس و دیگر ربات های دوپا کار می نماید. اما ماسک فکر می نماید در یک سال می تواند کار آن ها را جهش دهد.
کارل بری، مدرس مهندسی رباتیک در دانشگاه مرکزی لنکشایر بریتانیا می گوید: من نمی گویم که او نباید چنین تحقیقاتی انجام دهد، اما این یک هیاهوی بیش از حد معمول است. استقرار روباتیک و هوش مصنوعی در فراوری معمولاً احتیاجمند ساختن ساده ترین ماشین ممکن است: نه پیچیده ترین. من نمی گویم که تسلا در خصوص این موارد تحقیق می نماید چیز خوبی نیست، اما بین آن ها و شرکت هایی مانند بوستون داینامیکس آن ها انتظارات غیرواقعی را ایجاد می نمایند.
من شخصاً شک ندارم که اگر ماسک بخواهد می تواند چیزی شبیه به تسلا بات را در سال 2022 فراوری کند، به اسم مثال چیزی در سطح مدل های پیشرفته تر پارک های دیزنی، حتی می تواند آن را به فضا بفرستد، اما اگر او این کار را انجام دهد، این فقط یک حواس پرتی دیگر است. بدون شک در این مورد، ربات های رباتیک، تأثیر زیادی بر فراوری دارند، اما احتیاجی به تظاهر به این نیست که ماشین ها برای انجام این کار احتیاج به ظاهر انسانی دارند.
این نوع هیاهو و جنجال، اغلب نحوه عادی عملکرد ماسک است. فقط به این فکر کنید که برنامه های او برای هایپرلوپ در طول زمان چگونه تغییر کرد. این فناوری به اسم یک سیستم قطار زیرزمینی اعلام شد که افراد را در کمتر از نیم ساعت از لس آنجلس به سان فرانسیسکو منتقل می کرد. با گذشت سال ها، این جاه طلبی ها کاهش یافت تا اینکه پروژه به The Loop تبدیل شد: یک تونل کوچک که در صورت تمایل می توانید با آن از ماشین عبور کنید.
تسلا بات تا حد زیادی شبیه ربات سوفیا است، بن گوئرتزل، یکی از سازندگان ربات سوفیا، در سال 2017 گفت، سوفیا با تقویت تخیل ما کار می نماید و ما را ترغیب می نماید که خود را فریب دهیم تا فکر کنیم آینده از آنچه شواهد نشان می دهد نزدیکتر است. در این فرایند، این ربات بودجه و پوشش خبری را برای سازندگان خود ایجاد می نماید.
گورتزل می گوید: اگر من به مردم بگویم که از منطق احتمالی برای استدلال در خصوص برترین روش هرس درختان استنباط زنجیره ای عقب در موتور منطقی ما استفاده می کنم، آن ها نمی دانند که من در خصوص چه چیزی صحبت می کنم. اما اگر من یک چهره ربات زیبا و خندان به آن ها نشان دهم، آن ها احساس می نمایند که AGI در واقع ممکن است در نزدیکی و زنده باشد.
این احساس همان چیزی است که ماسک می خواهد در مخاطبان خود ایجاد کند، چه آن ها سرمایه گذار باشند و چه غیر از این. پیچیدگی او در استراتژی سوفیا این است که او حتی احتیاجی به شبیه سازی یک ربات برای فروش رویا ندارد. تنها چیزی که او احتیاج دارد یک طرح ربات کت و شلواری است.
ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا با یک ارائه پرشور و جنجالی، تسلا بات را معرفی کرد، یک ربات انسان نما که پنج فوت، هشت اینچ (1.7 متر) و 125 پوند (56 کیلوگرم) وزن دارد. به گفته ماسک، این ربات دستانی شبیه انسان دارد و می تواند مانند یک کارگر کار کند، اما این طرح واقعا عملی است؟
به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب به نقل از ورج، ماسک می گوید: این ربات تسلا فاقد چرخ و جایگزینی برای انسان است. ماسک گفت که ساخت یک ربات جایگزین انسان (چیزی که هیچ شرکتی در دنیا به آن نزدیک نیست) گامی منطقی برای پیشرفت تسلا در زمینه توسعه اتومبیل های خودران بود. او گفت: اتومبیل های ما ربات های نیمه حساس هستند که روی چرخ ها حرکت می نمایند. منطقی است که آن را روی شکل انسان نما قرار دهیم. ما بعلاوه در سنسور ها و باتری ها و محرک ها بسیار خوب عمل می کنیم، بنابراین فکر می کنیم سال آینده احتمالاً نمونه اولیه ای خواهیم داشت که اساساً به این شکل است.
حتی با توجه به معیار های ماسک، این یک بازی عجیب و درخشان بود: یک نمایش جانبی چند منظوره که باعث شک و تردید شک نمایندگان تسلا شد، هواداران را تغذیه کرد، قیمت سهام را افزایش داد و بعضی عناوین چشم نواز خبری را ایجاد کرد. مورد اخیر در هفته ای که بیشتر اخبار تسلا بر تحقیقات فدرال در خصوص تمایل نرم افزار خلبان اتوماتیک شرکت برای تصادف با وسایل نقلیه اضطراری پارک شده متمرکز شده است، بسیار مهم است. ماسک می گوید همه این ها را فراموش کنید، فقط به ربات کت و شلواری ما نگاه کنید! سال آینده، قول می دهم که این تصویر، یک ربات واقعی باشد.
آیا او را باور می کنید؟ آیا باید او را باور کرد؟ من به شما پاسخ نمی دهم، اما می خواهم واقعیت ها را دوباره بیان کنم. ایلان ماسک دو شب پیش روی صحنه معرفی محصول نو خود بلند شد و قول داد تسلا، شرکتی که نرم افزار یاری راننده آن قادر به جلوگیری از آمبولانس های پارک شده نیست، به زودی یک ربات انسان نما به طور کامل می سازد. ماسک گفت که این دستگاه قادر خواهد بود دستورات انسان را به صورت شهودی دنبال کند و به دستوراتی مانند لطفاً به فروشگاه بروید و مواد غذایی زیر را برای من تهیه کنید پاسخ صحیح دهد. او این سناریو ها را اعلام کرد و سپس گفت: بله، من فکر می کنم ما می توانیم این کار را انجام دهیم. این چند دقیقه بعد از ارائه برترین نسخه نمایشی تسلا بات موجود بود.
برای آنالیز ادعا های ماسک، به یاد داشته باشید که بوستون داینامیکس، شرکتی که ربات هایی قدرتمند مانند ربات اطلس را می سازد، پیشرفته ترین ربات دوپا در دنیا، هرگز ماشین های خود را جز تحقیق و توسعه توصیف نکرده است. بوستون داینامیکس می گوید، اطلس به سادگی راهی برای پیشبرد رباتیک است: حتی به استقرار تجاری هم نزدیک نیست. در ویدئو های اخیر این دستگاه، این شرکت نشان داد که ساخت یک ربات دوپا چقدر سخت است و اطلس هر چند وقت یکبار تغییر می نماید. بعلاوه شایان ذکر است که بوستون داینامیکس بیش از یک دهه است که بر روی اطلس و دیگر ربات های دوپا کار می نماید. اما ماسک فکر می نماید در یک سال می تواند کار آن ها را جهش دهد.
کارل بری، مدرس مهندسی رباتیک در دانشگاه مرکزی لنکشایر بریتانیا می گوید: من نمی گویم که او نباید چنین تحقیقاتی انجام دهد، اما این یک هیاهوی بیش از حد معمول است. استقرار روباتیک و هوش مصنوعی در فراوری معمولاً احتیاجمند ساختن ساده ترین ماشین ممکن است: نه پیچیده ترین. من نمی گویم که تسلا در خصوص این موارد تحقیق می نماید چیز خوبی نیست، اما بین آن ها و شرکت هایی مانند بوستون داینامیکس آن ها انتظارات غیرواقعی را ایجاد می نمایند.
من شخصاً شک ندارم که اگر ماسک بخواهد می تواند چیزی شبیه به تسلا بات را در سال 2022 فراوری کند، به اسم مثال چیزی در سطح مدل های پیشرفته تر پارک های دیزنی، حتی می تواند آن را به فضا بفرستد، اما اگر او این کار را انجام دهد، این فقط یک حواس پرتی دیگر است. بدون شک در این مورد، ربات های رباتیک، تأثیر زیادی بر فراوری دارند، اما احتیاجی به تظاهر به این نیست که ماشین ها برای انجام این کار احتیاج به ظاهر انسانی دارند.
این نوع هیاهو و جنجال، اغلب نحوه عادی عملکرد ماسک است. فقط به این فکر کنید که برنامه های او برای هایپرلوپ در طول زمان چگونه تغییر کرد. این فناوری به اسم یک سیستم قطار زیرزمینی اعلام شد که افراد را در کمتر از نیم ساعت از لس آنجلس به سان فرانسیسکو منتقل می کرد. با گذشت سال ها، این جاه طلبی ها کاهش یافت تا اینکه پروژه به The Loop تبدیل شد: یک تونل کوچک که در صورت تمایل می توانید با آن از ماشین عبور کنید.
تسلا بات تا حد زیادی شبیه ربات سوفیا است، بن گوئرتزل، یکی از سازندگان ربات سوفیا، در سال 2017 گفت، سوفیا با تقویت تخیل ما کار می نماید و ما را ترغیب می نماید که خود را فریب دهیم تا فکر کنیم آینده از آنچه شواهد نشان می دهد نزدیکتر است. در این فرایند، این ربات بودجه و پوشش خبری را برای سازندگان خود ایجاد می نماید.
گورتزل می گوید: اگر من به مردم بگویم که از منطق احتمالی برای استدلال در خصوص برترین روش هرس درختان استنباط زنجیره ای عقب در موتور منطقی ما استفاده می کنم، آن ها نمی دانند که من در خصوص چه چیزی صحبت می کنم. اما اگر من یک چهره ربات زیبا و خندان به آن ها نشان دهم، آن ها احساس می نمایند که AGI در واقع ممکن است در نزدیکی و زنده باشد.
این احساس همان چیزی است که ماسک می خواهد در مخاطبان خود ایجاد کند، چه آن ها سرمایه گذار باشند و چه غیر از این. پیچیدگی او در استراتژی سوفیا این است که او حتی احتیاجی به شبیه سازی یک ربات برای فروش رویا ندارد. تنها چیزی که او احتیاج دارد یک طرح ربات کت و شلواری است.
منبع: انتخاب