تولید نانوپوشش ایرانی کاربردی در صنعت لوازم خانگی

به گزارش سبزا، به گزارش خبرنگاران به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، یک شرکت دانش بنیان طی سال های اخیر با تولید نانوپوشش تبدیلی زیرکونیومی، کمک شایانی به حفظ محیط زیست کرده است. این نانوپوشش در شرکت های تولید کننده لوازم خانگی ایرانی به کار گرفته شده اند.

تولید نانوپوشش ایرانی کاربردی در صنعت لوازم خانگی

پوشش های محافظتی که معمولاً روی سطح فلزات استفاده می شود نیازمند ترکیباتی هستند که برای محیط زیست خطرناک بوده و می تواند آسیب های زیادی به افراد در محیط کار و همچنین محیط زیست وارد کند.

فرهنگ آزاد، مدیر مهندسی فروش این شرکت دانش بنیان گفت: ما پوشش های تبدیلی نانوسرامیکی مبتنی بر زیرکونییوم را به بازار عرضه کردیم که برای چسبندگی رنگ و افزایش مقاومت فلز پایه، بهترین کاربرد را دارد. یکی از مزیت های این فناوری آن است که میزان پوشش نهایی مورد نیاز روی سطح فلز به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. برای مثال اگر روی قطعه ای نیاز به 10 هزار نانومتر پوشش بوده، با استفاده از این نانوپوشش تبدیلی، پوشش نهایی مورد نیاز به زیر 100 نانومتر کاهش می یابد.

وی گفت: پوشش های رایج در صنعت نظیر روی، نیکل، منگنز و فسفات، مسائل زیست محیطی دارند. اما نانوپوشش تبدیلی زیرکونیومی این شرکت فرآیند مسئله ای برای محیط زیست ندارد.

وی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر برای پوشش های رایج آب زیادی مصرف می شود در حالی که این نانوپوشش به آب کمی نیاز دارد؛ بنابراین از نقطه نظر مصرف آب نیز برای محیط زیست به ویژه نقاطی که با مشکل کم آبی روبرو هستند، مناسب است.

وی با بیان اینکه در روش های پیشین رسوب و لجن زیادی تولید می شد و در نتیجه لازم بود تا تجهیزات زیادی برای جداسازی رسوب ها از محلول استفاده شود، بیان نمود: اما این نانوپوشش عاری از لجن و رسوب است. از سوی دیگر، این نانوپوشش برای اپراتورها و کارگران نیز مناسب تر است چرا که با مواد سالم تری در تماس هستند و اثرات جانبی کمتری برای سلامت پرسنل دارند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 22 خرداد 1400 بروزرسانی: 22 خرداد 1400 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 1593

به "تولید نانوپوشش ایرانی کاربردی در صنعت لوازم خانگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تولید نانوپوشش ایرانی کاربردی در صنعت لوازم خانگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید