جدال سخت در روز آخر، بورس دوباره منفی می گردد؟

به گزارش سبزا، خبرنگاران: فشار سمت عرضه در روز پایانی ممکن است امروز بیشتر گردد و جدال امروز خریداران و فروشندگان میتواند برای نقشه راه هفته بعد مشخص کننده باشد.

جدال سخت در روز آخر، بورس دوباره منفی می گردد؟

به گزارش خبرنگاران، بازار سهام از از امروز راند آخر را در هفته آخر دومین ماه سال سپری میکند. فرایند دادوستدها نشان می دهد بازار در این دو ماه جریانی کاملا متفاوت نسبت به دو ماه مشابه سال قبل داشته است. سال گذشته بازار با حجم زیادی از نقدینگی که از ماه های آخر اسفند 98 وارد بازار شده بود، روبرو و همین باعث شد شاهد یک رشد دسته جمعی در بازار در دو ماه ابتدای سال گذشته باشیم. این موج فشار البته بازار را سرخوش کرد و تا اواخر مرداد سال گذشته بازار بی اعتنا به هشدارها، تنها می تاخت تا اینکه از اواخر مرداد همان سال به یکباره با ریزش های سنگین روبرو شد.

از اواخر ماه پنجم سال گذشته تا به امروز بازار با همان منطق هیجانی یک سال و اندی اخیر غیرعقلانی رفتار می نماید. این رفتار غیرعقلانی چه در سمت تقاضا (در 6 ماه ابتدای سال گذشته) و چه در سمت عرضه (از اواخر مرداد تا کنون) به صورت هیجانی بوده است. سال گذشته در 6 ماه ابتدایی به دلیل حجم زیادی از نقدینگی، سمت تقاضا بی اعتنا به هشدارها هر چه میخرید با سود همراه بود و به نوعی قفل در صف خرید بود. از اواخر مرداد تا کنون بازار بی اعتنا به گزارش های بنیادی شرکت ها، در سمت عرضه تنها به دنبال فروش و خلاصی از برگه های سهام است و به نوعی قفل در صف های فروش است.

روایت بازار در یک سال و اندی گذشته به صورت کلی نشان میدهد بازار تنها زمانی میتواند به تعادل برسد که به رفتار عقلایی برسد و از هیجان دوری کند؛ یعنی مابه ازای مولفه های درون داد بازار و برون داد بازار واکنش نشان دهد؛ در مقام یک متغییر هم اثرپذیر باشد و هم اثرگذار باشد. اما این رفتار را در بازار نمی گردد مشاهده کرد. بازیگران بازار به دلیل سلب اعتماد و انتظارات نامعلوم و مبهم از آینده اقتصاد، نسبت به رویدادها و رخداد کم واکنش و یا بی واکنش شده اند و به نوعی بی تفاوت هستند و همین تنها یکی از مهمترین عامل هایی است که باعث شده بازار از ریل تعادل خارج گردد.

سیاست گذار تنها باید بدور از دخالت ها و حمایت های دولت به جای ارایه راهکارهای کوتاه مدت در راهکارهایی همچون تزریق پول به بازار بهتر است به صورت بنیادی تنها اقداماتی را به انجام برساند و قوانین را به نحوی تغییر دهد که سمت عرضه و تقاضا از محدودیت ها رهایی یابند، زیرا که بازار هوشمند (Smart Market) است و میتواند از ناحیه انگیزه هایی که سیاست گذار ایجاد میکند، پول ها را به سمت خود جذب کند.

البته در ماه های اخیر سیاست گذار اقدام به اموری نموده که میتواند مثبت ارزیابی گردد که از نمونه آن ها میتوان به حذف دامنه نوسان نامتقارن، احتمال برنامه حذف دامنه نوسان برای بعضی از نمادها یا افزایش دامنه نوسان برای بازار که باعث میگردد شدت فروش یا خرید تخلیه گردد و بازار زودتر و بهتر به ریل اصلی برگردد. تجربیات یکسال و اندی گذشته باید به یاری هم سیاست گذار و هم به یاری بازیگران بیاید که بدانند در بزنگاه ها بهترین تصمیم و استراتژی چه میتواند باشد.

متاسفانه بورس در دو ماه ابتدایی سال جاری، از تجربیات یکسال گذشته بهره نبرده، سیاست گذار در اقدامی سیاست دامنه نوسان نامتقارن را برای مدتی دنبال کرد و بازیگران هم به دور از واقعیت های بنیادی بازار همچون گزارش عملکرد شرکت ها از ناحیه فروش و درآمد و به تبع گزارش های تعدیل سود، تنها از سر ترس و ابهام بهره ای نبرده اند و از بازار خارج شدند. اگرچه بیان این گزاره که سرمایه همواره ترسو بوده و به محص کوچکترین اتفاق پا به فرار می گذارد، گزاره صحیحی است اما نمیتواند همه مفهوم را برساند. از قبل هم با ورود حجم پول های بی پشتوانه پیش بینی میشد که به همان نسبت هیجانی ورود پول های بی پشتوانه، باید منتظر خروج هیجانی پول های بی پشتوانه نیز می بودیم.

با این وصف، در این روزها بازار در صف های فروش قفل شده و هر چه که حقوقی ها در سمت تقاضا فشار می آوردند تا عرضه را به عقب برانند اما جهت خروج پول حقیقی ها از بازار مستمر و در جریان است. به نظر میآید تزریق پول ها در روزهای اخیر که قرار است در سه هفته آینده نیز 3 هزار میلیارد تومان دیگر به بازار وارد گردد، نتواند تغییر زیادی در بازار ایجاد کند. به طور متوسط ورودی پول به وسیله صندوق به بازار سرمایه بر مبنای گزارش ها در هفته نزدیک یک هزار میلیارد تومان است و این رخداد تا 4 هفته ادامه دارد (یک هزار میلیارد تومان در این هفته تزریق شد). این در حالی است که جریان روزانه نقدینگی در بازار سهام 4 تا 5 هزار میلیارد تومان است که در هفته نزدیک 20 تا 25 هزار میلیارد تومان میگردد و با قیاس آن متوجه میشویم این حجم از پول ها چندان نمیتواند جهت بازار را به طور جدی تغییر دهد.

سیاست گذار باید از فرصت ایجاد شده بهترین بهره را ببرد و با اصلاح زیرساخت ها و قوانین هم سمت تقاضا و هم سمت عرضه را تقویت کند. غیر از راهکارهای بنیادی میان مدت و بلندمت نباید انتظار داشت که بازار به رشد و بلوغ برسد.

از امروز هم با افزایش سمت عرضه که به طور طبیعی در روز آخر در راستای مدیریت دارایی های بازیگران ر ُخ میدهد، جدال خریداران با فروشندگان سخت خواهد بود، آنهم در روزی که برای دومین هفته متوالی بازار تصمیم به عرضه اولیه گرفته است که فشار را ممکن است بیشتر کند، هر چند که در این فرآیند بیشتر باید شاهد جابه جایی نقدینگی باشیم.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 21 خرداد 1400 بروزرسانی: 21 خرداد 1400 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 1591

به "جدال سخت در روز آخر، بورس دوباره منفی می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جدال سخت در روز آخر، بورس دوباره منفی می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید