حمایت از آسیب دیدگان کرونا در حوزه گردشگری باید مستمر باشد

به گزارش سبزا، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان با اشاره به برگزاری 9 جلسه شورای گفت وگوی استان همدان در سال گذشته گفت: این جلسات 93 مصوبه به همراه داشته است که بخشی از مصوبات از سوی دستگاه ها و نهادها به اجرا درآمده و بخش دیگر نیز در حال پیگیری است.

حمایت از آسیب دیدگان کرونا در حوزه گردشگری باید مستمر باشد

علی اصغر زبردست در سی و ششمین نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان همدان اضافه کرد: بیشترین مشکل در عدم اجرای مصوبات در حوزه های عمرانی بوده که امیدواریم مسائل با جدیت بیشتر دنبال گردد.

دبیر شورای گفت وگوی استان همدان ادامه داد: حضور نمایندگان مجلس در نشست های شورای گفت وگو می تواند در طرح و آنالیز موضوعات بسیار مفید واقع گردد اما به دلیل تقارن با جلسات مجلس، برگزاری نشست های شورای گفت وگو در روز خاتمهی هفته مورد پیشنهاد است.

زبردست در بخشی از این نشست در رابطه با معضلات و موانع توسعه توریستی استان همدان گفت: فعالان توریستی از سال گذشته به دلیل محدودیت های کرونا دچار خسارت های فراوان شده و احتیاجمند حمایت جدی و اعمال معافیت بیمه و مالیات هستند.

او اضافه کرد: هتل ها، خانه مسافرها و مراکز تفریحی و تأسیسات توریستی به دلیل ممنوعیت سفر و کاهش درآمد قادر به پرداخت بسکمک از هزینه های جاری نیستند و احتیاج به حمایت دارند و اگرچه حمایت هایی از جانب دولت برای مشاغل توریستی صورت گرفت اما این حمایت ها باید مستمر باشد زیرا این بخش هنوز هم از کرونا آسیب می بیند.

در ادامه این نشست، دبیر کمیسیون توریستی اتاق همدان نیز گفت: شهرداری ها می توانند با معافیت تأسیسات توریستی از پرداخت عوارض نوسازی و پسماند به ادامه فعالیت این واحدها کمک نمایند، وی توضیح داد: فعالان توریستی خواستار معافیت سهم 23 درصد کارفرما هستند تا از این طریق بتوانند کارکنان خود را حفظ نموده و مجبور به تعدیل نیرو نشوند.

امین ابوالقاسمی همچنین خواستار بخگرددگی هزینه حامل های انرژی برای تأسیسات اقامتی شد و اضافه کرد: این مراکز از سال گذشته توریست نداشته و با رکود مالی روبرو هستند و ادارات خدمات رسان می توانند با بخگرددگی و اعمال تخفیف آنها را کمک دهند

این فعال حوزه توریستی به معضل مقوا به دست ها اشاره نمود و گفت: وجود خانه مسافرهای غیرمجاز، کسب وکار تأسیسات توریستی مجوزدار را مختل نموده که احتیاجمند ساماندهی و برنامه مدون جهت جذب مسافر در دوره های خاصی از سال هستند.

او تأکید کرد: این افراد با دست نوشته های مقواهایی در اطراف هتل ها و مراکز اقامتی با قیمت های پایین تر مسافران را جذب می نمایند که این فرایند باید در چارچوب قانون سروسامان بگیرد.

هادی خورشیدی، مسئول دبیرخانه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی و مشاور امور بانکی اتاق همدان نیز در این نشست با اشاره به عملکرد کلی بانک ها در سال 99 گفت: مانده منابع که در خاتمه سال 98 بالغ بر 216 هزار میلیارد بوده در خاتمه سال 99 بالغ بر 273 هزار میلیارد بوده که 57 هزار میلیارد به منابع استان اضافه شده که درنهایت می توان گفت منابع 26.6 درصد رشد داشته است.

او اظهار کرد: این آمار مربوط به 15 بانک تحت نظر کمیسیون هماهنگی بانک های استان بوده و از بانک های خصوصی اطلاعات دقیقی موجود نیست.

خورشیدی اضافه کرد: ضمن تأیید نسبت کل مصارف به منابع به میزان 8/89 درصد یا نسبت مصارف به مانده خالص تسهیلات به 72 درصد از مدیران بانکی انتظار می رود نسبت به عملکرد در بخش های صنعت و معدن، مسکن، ساختمان و کشاورزی که بخش اعظم فعالیت ها و اشتغال زایی استان را در بردارد دستگاه های اجرائی متولی اشتغال و بانک ها بر اساس احتیاج اشتغال استان و جلوگیری از افزایش بیکاری در شهرستان های استان و تمهیدات لازم با مدیریت استاندار محترم و رئیس شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی اقدامات لازم را به عمل آوردند.

پارسا مهر، رئیس هیات مدیره انجمن انبوه سازان عمرانی استان همدان نیز در این جلسه از عدم اجرای بعضی مصوبات عمرانی که در آبان ماه و دی ماه سال گذشته دریافت شد ابراز گلایه کرد و اضافه کرد: بیشترین موانع و چالش های انبوه سازان اکنون در شیوه و نحوه اخذ دریافت پروانه ساختمانی بوده که امیدواریم با حمایت مدیران ارشد استان این موانع تا حد زیادی تسهیل گردد.

استاندار همدان نیز در این نشست با اشاره به اجرای بیش از 10 هزار میلیارد تومان پروژه در استان گفت: این موفقیت نشان از کوشش و همت جهادی تیم مدیریتی استان و بی اثر بودن شرایط نامساعد مالی ناشی از تحریم و کرونا است.

سیدسعید شاهرخی اظهار کرد: پروژه هایی همچون صنایع فروسیلیس و سیلیس حتی در خاورمیانه بی همتا بوده و احداث چهار گاوداری عظیم نیز نمونه هایی از رشد سرمایه گذاری در این استان است.

شاهرخی از رشد سه درصدی پرداخت تسهیلات به فعالان مالی و فراورینمایندگان ابراز خرسندی کرد و گفت: این مهم حکایت از تعامل بانک های استان با بخش خصوصی در سال گذشته دارد و خواستار استمرار و تقویت این رابطه در امسال هستیم.

او با قدردانی از فعالان مالی استان گفت: بخش خصوصی در دوران شیوع کرونا آسیب جدی دید اما با صبر و شکیبایی چراغ فراوری را روشن نگه داشت و حتی برای توسعه و تکمیل نیز اقدام کردند که استقامت آنها ستودنی است.

او گفت: حدود 2 هزار و 800 واحد در عرصه صنعت، کشاورزی و معدن در استان همدان فعالیت دارد که به طور مرتب شرایط آنها برای احصاء موانع و مسائل توسط تیم مالی استان رصد و ارزیابی می گردد.

شاهرخی گفت: بخشی از این مسائل در صحن شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی مطرح و رسیدگی می گردد که تعداد زیادی از آنها حل وفصل شده و بعضی هم در حال پیگیری است.

استاندار همدان به معاونان سیاسی، مالی و عمرانی خود مأموریت داد کلیه مصوبات شورای گفت وگو در سال گذشته را مورد بازبینی قرار دهند تا هیچ مصوبه ای اجرا نشده باقی نماند و تا قبل از برگزاری نشست بعدی مطالب مشخص تکلیف گردد.

او به مسئولان دبیرخانه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی نیز توصیه کرد همچون گذشته با دقت مسائل فعالان عرصه فراوری، تجارت و صادرات را احصاء نموده و مطالب جهت پیگیری در این جلسه طرح و مورد پیگیری واقع گردد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 28 خرداد 1400 بروزرسانی: 28 خرداد 1400 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 1603

به "حمایت از آسیب دیدگان کرونا در حوزه گردشگری باید مستمر باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمایت از آسیب دیدگان کرونا در حوزه گردشگری باید مستمر باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید